رصد خوشه دوتایی در صورت فلکی برساووش

 

 

با استفاده از تاریکی شب‌های زمستان برای یافتن خوشه دوتایی در صورت فلکی برساووش، به افق شمال غربی نگاهی بندازید.

 

امشب، خوشه دوتایی باشکوه را در صورت فلکی برساووش پیدا کنید. با فرض تاریک بودن آسمان، دیدن آن منظره‌ای فوق العاده است. برای دیدن این خوشه در این زمان از سال، با تاریک شدن هوا رو به شمال غربی بروید. خوشه دوتایی از دو خوشه ستاره‌ای باز تشکیل شده است که به H و Chi Persei معروف هستند (884NGC  و 869 نیز نامیده می‌شوند).

 

 

چگونه آنها را پیدا کنیم؟

اول، شما واقعاً به آسمان تاریک احتیاج دارید. دوم، ممکن است به دوربین دوچشمی احتیاج داشته باشید، زیرا خوشه دوتایی فقط با چشم غیرمسلح حتی در یک شب کاملاً تاریک به آن صورت دیده نمی‌شود. به دنبال صورت فلکی معروف ذات‌الکرسی در شمال غربی به صورت یک “3” یا شاید “E” یا حرف “M” یا “W” وارونه بگردید.

 

درست بالاتر از ذات‌الکرسی، با فرض اینکه آسمان شما به اندازه کافی تاریک باشد، شما یک خوشه فازی ضعیف خواهید دید. این خوشه دوتایی است که توسط دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک به صورت یک ستاره درخشان دیده می‌شود.

 

یافتن خوشه مضاعف با صورت فلکی ذات‌الکرسی. تصویر از  madmiked / Flickr.

 

این دو خوشه ستاره‌ای باز حدود 7400 سال نوری از ما فاصله دارند. هر یک شامل 300 تا 400 ستاره است. تصور می‌شود که این ستاره‌ها تقریباً سه میلیون سال سن دارند … مرحله نوزادی به زمان ستاره‌ای! گاز ستاره‌ای و ستاره‌های بی‌شماری که دیسک مسطح کهکشان راه شیری ما را تشکیل می‌دهند، از ذات‌الکرسی و برساووش عبور می‌کنند (از جلو و پشت خوشه دوتایی). اگر آسمان شما به اندازه کافی تاریک باشد، مسیر مبهم راه شیری زمستانی را می‌بینید که از این قسمت از آسمان عبور می‌کند.

  

نمودار خوشه ستاره‌ای دوتایی توسط رصدگران از اوایل سال 150 پیش از میلاد ترسیم شد. هیپارخوس آن را دید و بطلمیوس آن را به عنوان یکی از هفت “سحابی” نامید که در المجسطی، یک متن نجومی باستان که بیش از یک هزاره از آن استفاده می‌شد. خوشه دوتایی در برساووش به عنوان یکی از اجرام مورد علاقه رصدگران شناخته می‌شود.

 

در مورد خوشه ستاره‌ای دوتایی برساووش بیشتر بخوانید:

https://earthsky.org/tonight/the-double-cluster-in-perseus

 

خوشه دوتایی در برساووش. عکس از فرد اسپناک. جزئیات بیشتر در مورد خوشه و این عکس:

http://astropixels.com/openclusters/hkPer-01.html

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

See the Double Cluster in Perseus

Posted by Deborah Byrd in TONIGHT | February 3, 2021

See the Double Cluster in Perseus

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *