تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاره حلقه‌دار دیگری را ثبت کرد!!

 

 

 

وب تصویری از اورانوس حلقه‌دار را به تصویر کشیده است.

 

این سیاره به رنگ آبی روشن با یک لکه بزرگ و سفید در سمت راست به نظر می‌رسد. این تصویر برای نشان دادن مکان ابرهای سیاره، کلاهک قطبی، و حلقه زتا و همچنین ابرها و کلاهک قطبی نشانه‌گذاری شده است. ناسا / ESA / CSA / STScI / J. DePasquale (STScI)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال ادامه تصویربرداری خود از منظومه شمسی بیرونی است و این بار تصویری از اورانوس حلقه‌دار را گرفته است. غول یخی در حال حاضر رو به قطب شمالی خود مستقیماً به سمت خورشید واقع شده است. این سیاره که قبلا توسط وویجر 2 (فقط از فاصله 50640 مایلی یا 81500 کیلومتری) و توسط سیستم اپتیک تطبیقی در رصدخانه کک در هاوایی تصویربرداری شده بود، جزئیات جدیدی را برای ابزار حساس وب در مدت زمان نوردهی تنها 12 دقیقه نشان داد.

 

تصویر نشان داده شده در اینجا در دو طول موج مادون قرمز 1.4 و 3.0 میکرون گرفته شده است. رنگهای مادون قرمز به ترتیب به رنگ آبی و نارنجی مشخص شده‌اند تا تصویری را ایجاد کنیم که الان می‌توانیم ببینیم. نور مادون قرمز کلاهک قطبی درخشان را نشان می‌دهد که در بهار اورانوسی ظاهر می‌شود و در پاییز ناپدید می‌شود. این تصویر نشان می‌دهد که کلاهک قطبی دارای درجه‌بندی‌هایی است که در مرکز آن به درخشان زیاد ظاهر می‌شود. همچنین دو ابر سفید وجود دارد که احتمالاً مرتبط با طوفان است و از 13 حلقه گرد و غباری سیاره 11 حلقه دیده می‌شود.

 

یک سال در اورانوس برابر با 84 سال در زمین است، بنابراین نور به مدت 42 سال نیمکره شمالی را لمس می‌کند. سپس، از آنجایی که سیاره به سمت خود می‌چرخد، کلاهک شمالی تا 42 سال دیگر با فضای سرد و تاریک روبرو خواهد شد. تفاوت بین این دو نیمکره منجر به آب و هوای شدید با سرعت باد اندازه‌گیری شده تا 560 مایل در ساعت می‌شود. در برخی نقاط، این سیاره حتی سردتر از نپتون دورتر است، اگرچه دلیل این امر هنوز یک راز باقی مانده است.

 

سیاره اورانوس در یک پس زمینه سیاه درست در سمت چپ مرکز قرار دارد. به رنگ آبی روشن است و یک لکه بزرگ و سفید در سمت راست و همچنین دو نقطه روشن و یک سیستم اطراف از حلقه‌های تودرتو با جهت عمودی را نشان می‌دهد. 27 قمر شناخته شده آن (که اکثر آنها بسیار کوچک و کم نور هستند که در این نوردهی کوتاه دیده نمی‌شوند). تعداد انگشت‌شماری از اجرام پس زمینه، از جمله بسیاری از کهکشان‌ها نیز دیده می‌شوند.

ناسا / ESA / CSA / STScI / J. DePasquale (STScI)

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

JAMES WEBB SPACE TELESCOPE CAPTURES ANOTHER RINGED PLANET

BY: MONICA YOUNG APRIL 6, 2023

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/james-webb-space-telescope-captures-another-ringed-planet/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *