آیا زمین یک شبه ماه جدید دارد؟

 

ستاره‌شناسان سیارکی را کشف کرده‌اند که با زمین به دور خورشید می‌چرخد و نام آن را “شبه ماه” گذاشته است.

سیارک 2023 FW13 که اخیراً کشف شده است، در مداری قرار دارد که نه تنها در رزونانس 1:1 با زمین است، بلکه مسیری را دنبال می‌کند که در واقع دور زمین می‌چرخد.

 

هیچ تعریف رسمی برای اجرام مانند این وجود ندارد که گاهی اوقات آنها را شبه ماه یا شبه‌ماهواره می‌نامند. آنها مسیری را در اطراف زمین دنبال می‌کنند، اما معمولاً بیش از چند دهه طول نمی‌کشد. شاید شناخته شده ترین این اجرام که به نام Kamoʻoalewa شناخته می‌شود، در سال 2016 پیدا شد و کوچکترین، نزدیکترین و پایدارترین شبه ماهواره شناخته شده در نظر گرفته می‌شود. طبق محاسبات پل چوداس (آزمایشگاه جت رانش) مداری دارد که تقریباً یک قرن در رزونانس پایدار با زمین بوده است و برای قرن‌های آینده نیز چنین خواهد ماند.

 

اما این سیارک تازه کشف شده، اگر محاسبات اولیه مداری درست باشد، به راحتی آن رکورد را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. برخی تخمین‌ها می‌گویند که حداقل از 100 سال قبل از میلاد به دور زمین چرخیده است و احتمالاً تا حدود سال 3700 پس از میلاد به دور زمین ادامه می‌دهد. اگر این درست باشد، 2023 FW13 پایدارترین شبه ماهواره زمین خواهد بود که تا کنون یافت شده است.

 

این سیارک برای اولین بار در 28 مارس توسط رصدخانه پن‌استارز در بالای هالیکالا در مائوئی، هاوایی مشاهده شد. پس از مشاهدات بیشتر از تلسکوپ کانادا فرانسه هاوایی در Mauna Kea، و از رصدخانه‌های کیت پیک و کوه لمون، این کشف به طور رسمی در 1 آوریل اعلام شد. آدرین کاففینت، ستاره شناس و روزنامه نگار فرانسوی، می گوید: «وقتی این اعلامیه را دیدم، محور نیمه اصلی بسیار شبیه زمین برایم مشکوک به نظر می‌رسید. کاففینت اولین کسی بود که ماهیت مدار شبه ماه را پس از اجرای پارامترهای مداری آن از طریق شبیه‌سازی شناسایی کرد.

 

شبیه‌سازی‌ها منجر به یافتن چندین مشاهدات قبل از کشف توسط دیگران شد که قدمت آن به سال 2012 بازمی‌گردد. این امر باعث اصلاح مدار شد و تأیید کرد که نه تنها یک شبه ماهواره بود، بلکه برای هزاران سال چنین بوده است. کاففینت می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این طولانی‌ترین شبه ماهواره زمین است که تا به امروز شناخته شده‌است.

 

این سیارک در واقع به دور خورشید می‌چرخد و از نظر گرانشی به زمین متصل نیست.  هریس تخمین می زند که حتی شانس قرار گرفتن در یک شبه مدار نیز منحصر به فرد نیست. یک محاسبه سریع نشان می‌دهد که حدود 2 میلیون سیارک نزدیک به زمین به اندازه آن یا بزرگتر (با قدر مطلق 26) وجود دارد و باید در حال حاضر حدود سه جرم از این قبیل در اطراف موقعیت زمین وجود داشته باشد. بنابراین، او می‌گوید، «غیرعادی‌ترین جنبه این است که نظرسنجی‌ها آن را تشخیص دادند.»

 

هریس خاطرنشان می کند که چنین اجرامی، اگرچه در رزونانس با زمین در مدار هستند، اما بعید است که تهدیدی جدی ایجاد کنند. او می‌گوید: «خبر خوب این است که چنین مداری منجر به یک مسیر برخورد «خطرناک» نمی‌شود. ما احتمالاً چندین دهه قبل از وقوع چنین برخوردی را کشف خواهیم کرد. در واقع، هریس می‌افزاید، “چنین مداری نسبت به سایر مدارهای غیر تشدید کننده پایداری طولانی مدت بیشتری دارد.”

 

مدار شبه ماه Kamoʻoalewa469219 Kamoʻoalewa همچنین مداری به دور خورشید دارد که آن را به عنوان یک همراه ثابت زمین نگه می‌دارد.

ناسا / JPL-Caltech

 

ریچارد بینزل، متخصص قدیمی سیارک‌ها (MIT) به Sky & Telescope می‌گوید که اندازه این جرم را حدود 10 تا 15 متر تخمین می‌زند (تخمین کاففینت کمی بزرگتر است، حدود 20 متر عرض دارد.)

 

بینزل می‌گوید که اجرام در چنین مدارهایی می‌توانند به طور بالقوه به عنوان “سنگ پله” برای مریخ مفید باشند. تطابق نزدیک آنها با مدار زمین، سرعت نسبی آنها را به اندازه‌ای کم می‌کند که می‌توان آنها را در عرض چند ماه به جای سال‌ها توسط فضاپیماها مشاهده کرد. این زمان کوتاه سفر به علاوه گرانش کم اجسام می تواند به این معنی باشد که یک ماموریت “به عنوان راهی برای تمرین عمل منطقی است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

DOES EARTH HAVE A NEW QUASI-MOON?

BY: DAVID L. CHANDLER APRIL 7, 2023 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/does-earth-have-new-quasi-moon/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *