سرقت سیاره ای:  ستارگان پرجرم می‌توانند سیاراتی به اندازه مشتری را بدزدند

 

 

برداشت هنری از یک BEASTie. این تصویر سیاره‌ای غول‌پیکر گازی (مانند مشتری) را در مداری دور به دور یک ستاره آبی و پرجرم نشان می‌دهد. این سیاره احتمالاً از ستاره دیگری گرفته یا دزدیده شده است. ستارگان پس زمینه اعضای همان منطقه ستاره‌ساز هستند و م‌ توانند ستاره‌ای باشند که BEASTie در اطراف آن متولد شده است. اعتبار: مارک گارلیک

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیارات به اندازه مشتری توسط ستارگان پرجرم در مهدکودک های پرجمعیت ستارگان می‌توانند دزدیده شوند که در آن بیشتر ستارگان متولد می‌شوند.

 

محققان دانشگاه شفیلد توضیح جدیدی را برای سیارات بی‌ستاره‌ای که اخیراً کشف شده‌اند، ارائه کرده‌اند. اینها سیارات مشتری مانند در فواصل زیاد (صدها برابر فاصله زمین و خورشید) از ستارگان پرجرم هستند.

 

تا به حال شکل‌گیری آن‌ها چیزی شبیه یک راز بوده است، زیرا ستارگان پرجرم مقادیر زیادی تابش فرابنفش ساطع می‌کنند که مانع از رشد سیارات به اندازه مشتری – بزرگترین سیاره در منظومه شمسی می‌شود.

 

دکتر اما دافرن پاول، یکی از نویسندگان این مطالعه، از گروه فیزیک و نجوم دانشگاه شفیلد افزود: “تحقیقات قبلی ما نشان داده است که در مهدکودک‌های ستاره ای، ستاره‌ها می‌توانند سیاره‌ها را از ستارگان دیگر بدزدند، یا بگیرند. سیارات شناور آزاد ما می‌دانیم که ستارگان پرجرم در این مهدکودکها نفوذ بیشتری نسبت به ستاره‌های خورشید مانند دارند و متوجه شدیم که این ستارگان پرجرم می‌توانند سیاراتی را بگیرند یا بدزدند – که ما آنها را “BEASTies” می‌نامیم.

 

“در اصل، این یک سرقت سیاره‌ای است. ما از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری استفاده کردیم تا نشان دهیم که سرقت یا دستگیری این BEASTies به طور متوسط ​​یک بار در 10 میلیون سال اول تکامل یک منطقه ستاره‌ساز رخ می‌دهد.”

 

دکتر ریچارد پارکر، مدرس اخترفیزیک در دپارتمان فیزیک و نجوم دانشگاه شفیلد، توضیح می‌دهد: «سیاره‌های BEAST افزوده‌ای جدید به تعداد بی‌شمار منظومه‌های فراسیاره‌ای هستند که تنوع باورنکردنی را از منظومه‌های سیاره‌ای اطراف ستاره‌های خورشید مانند به نمایش می‌گذارند. بسیار متفاوت با منظومه شمسی ما، با سیاراتی که به دور ستاره‌های تکامل یافته یا مرده می‌چرخند.

 

همکاری BEAST حداقل دو سیاره ابر‌مشتری را کشف کرده است که به دور ستارگان پرجرم می‌چرخند. در حالی که سیارات می‌توانند در اطراف ستارگان پرجرم تشکیل شوند، تصور سیارات غول‌پیکر گازی مانند مشتری و زحل در چنین محیط‌های متخاصمی که تشعشعات ناشی از تابش از سیاره‌های پرجرم می‌شود، دشوار است. ستاره‌ها می‌توانند سیارات را قبل از تشکیل کامل تبخیر کنند.

 

با این حال، شبیه‌سازی‌های ما نشان می‌دهد که می‌توان این سیارات را در مدارهایی بسیار شبیه به مدارهای مشاهده شده برای BEASTies گرفت یا دزدید. خورشید) ممکن است به دور ستاره مادر خود نچرخد.”

 

این تحقیق که اکنون در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters منتشر شده است توسط دکتر ریچارد پارکر و دکتر اما دافرن پاول در دانشگاه شفیلد انجام شده است و بخشی از یک برنامه تحقیقاتی بزرگتر است که هدف آن تعیین چگونگی مشترک سیاره‌ها است. منظومه‌هایی مانند سیستم ما در چارچوب هزاران منظومه سیاره ای دیگر در کهکشان راه شیری قرار دارند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Planetary heist: Astronomers show massive stars can steal Jupiter-sized planets

by University of Sheffield SEPTEMBER 7, 2022

https://phys.org/news/2022-09-planetary-heist-astronomers-massive-stars.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *