تلسکوپ بیرمنگام دو جهان سنگی معتدل جدید را کشف کرد!!

 

 

نمای هنری که ستاره سرخ و دو سیاره آن را به همراه برخی از تلسکوپهای مورد استفاده برای کشف نشان می‌دهد. داده هایی که منجر به این کشف شد در صفحات خورشیدی ماهواره تس به تصویر کشیده شده است. اعتبار: دانشگاه بیرمنگام / آماندا جی. اسمیت

 

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی شامل ستاره‌شناسان دانشگاه بیرمنگام، به تازگی از کشف دو سیاره “ابر زمین” خبر داده‌اند که به دور LP 890-9، یک ستاره کوچک و خنک می‌چرخند که در فاصله 100 سال نوری از زمین قرار دارد.

 

این ستاره که TOI-4306 یا SPECULOOS-2 نیز نامیده می‌شود، پس از ستاره معروف TRAPPIST-1، دومین ستاره خنک‌ترین ستاره‌ای است که میزبان سیارات است.

 

سیاره درونی این منظومه که LP 890-9b نام دارد، حدود 30 درصد بزرگتر از زمین است و چرخش به دور ستاره را تنها در 2.7 روز کامل می‌کند. این اولین سیاره در ابتدا توسط ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذری ناسا (TESS)، یک ماموریت فضایی برای جستجوی سیارات فراخورشیدی شناسایی شد که به دور ستارگان مجاور می‌چرخند. این نامزد توسط تلسکوپ‌های SPECULOOS (جستجوی سیارات قابل سکونت که ستاره‌های فوق سرد را پیدا می‌کنند) تأیید و مشخص شد که یکی از آنها توسط دانشگاه بیرمنگام اداره می‌شود. سپس محققان SPECULOOS از تلسکوپهای خود برای جستجوی سیارات در حال عبور اضافی در منظومه استفاده کردند که ممکن بود توسط TESS از دست می‌رفت.

 

لتیتیا دلرز، محقق فوق دکتری در دانشگاه لیژ و نویسنده اصلی مقاله توضیح می دهد: «تس با نظارت بر روشنایی هزاران ستاره به طور همزمان، سیارات فراخورشیدی را با استفاده از روش گذر جستجو می‌کند و به دنبال تاریکی‌های جزئی است که ممکن است در اثر عبور سیارات از مقابل‌ستاره هایشان ایجاد شود.

 

با این حال، پیگیری با تلسکوپ‌های زمینی اغلب برای تأیید ماهیت سیاره‌ای نامزدهای کشف‌شده و اصلاح اندازه‌گیری‌های اندازه و ویژگی‌های مداری آنها ضروری است.»

 

این پیگیری به ویژه در مورد ستارگان بسیار سرد، مانند LP 890-9 مهم است که بیشتر نور خود را در مادون قرمز نزدیک ساطع می کنند و تس حساسیت نسبتاً محدودی برای آنها دارد.

 

تلسکوپهای پروژه SPECULOOS که در رصدخانه پارانال ESO در شیلی و در جزیره تنریف نصب شده‌اند، به لطف دوربین‌هایی که در مادون قرمز نزدیک بسیار حساس هستند، برای رصد این نوع ستاره‌ها با دقت بالا بهینه شده‌اند.

 

مایکل گیلون از دانشگاه لیژ و محقق اصلی پروژه SPECULOOS دانشگاه می‌گوید: «هدف SPECULOOS جستجوی سیارات زمینی بالقوه قابل سکونت است که در حال عبور از کوچکترین و سردترین ستارگان در همسایگی خورشیدی هستند، مانند منظومه سیاره‌ای TRAPPIST-1 که در سال 2016 کشف کردیم. انگیزه این استراتژی این است که چنین سیاراتی به ویژه برای مطالعات دقیق جو خود و جستجوی آثار شیمیایی احتمالی حیات با رصدخانه‌های بزرگ مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) مناسب هستند.

 

مشاهدات LP 890-9 که توسط SPECULOOS گردآوری شده بود، مثمر ثمر بود زیرا نه تنها سیاره اول را تایید کرد، بلکه برای شناسایی یک سیاره دوم ناشناخته بسیار مهم بود. این سیاره دوم، LP 890-9c (که توسط محققان SPECULOOS به SPECULOOS-2c تغییر نام داد)، از نظر اندازه شبیه به سیاره اول است (حدود 40٪ بزرگتر از زمین) اما دارای دوره مداری طولانی‌تر در حدود 8.5 روز است. این دوره مداری که بعداً با ابزار MuSCAT3 در هاوایی تأیید شد، سیاره را در به اصطلاح “منطقه قابل سکونت” اطراف ستاره خود قرار می‌دهد.

 

آموری تریائود، استاد سیاره‌شناسی فراخورشیدی در دانشگاه بیرمنگام و رییس گروه کاری SPECULOOS که مشاهدات منتهی به کشف سیاره دوم را برنامه‌ریزی کرد توضیح می‌دهد: «منطقه قابل سکونت مفهومی است که بر اساس آن سیاره‌ای با شرایط زمین‌شناسی و جوی مشابه زمین، دمای سطحی دارد که به آب اجازه می‌دهد بیلیونها سال مایع بماند. این امر به ما مجوز می‌دهد تا بیشتر رصد کنیم و بفهمیم آیا این سیاره جو دارد یا نه و اگر چنین است، محتوای آن را مطالعه کنیم و قابلیت سکونت آن را ارزیابی کنیم.

 

گام بعدی مطالعه جو این سیاره خواهد بود، به عنوان مثال با جیمزوب، که برای آن LP 890-9c به نظر می‌رسد دومین هدف مطلوب در میان سیارات زمینی بالقوه قابل سکونت شناخته شده تا کنون که تنها توسط سیاره تراپیست 1 (که پروفسور تریائود نیز یکی از کشف کنندگان آنها بود) پیشی گرفته است.

 

پروفسور تریائود افزود: «شناسایی هرچه بیشتر جهان‌های زمینی معتدل برای مطالعه تنوع آب و هوای سیارات فراخورشیدی و در نهایت در موقعیتی برای اندازه‌گیری تعداد دفعات ظهور زیست‌شناسی در کیهان مهم است».

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Birmingham telescope discovers two new temperate rocky worlds

by University of Birmingham SEPTEMBER 7, 2022

https://phys.org/news/2022-09-birmingham-telescope-temperate-rocky-worlds.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *