تلسکوپ فضایی جیمز وب هرگز انفجار بزرگ را رد نکرده است!!

 

 

با وجود تلاش‌های شبه علمی برای تغییر یافته‌های جیمزوب، نظریه بیگ‌بنگ هنوز سر جای خودش است.

 

عمیق‌ترین تصویر از کیهان تا کنون که توسط وب گرفته شده است حاوی دورترین کهکشان‌هایی است که تاکنون دیده شده است. (اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA، و STScI)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) بیگ بنگ را رد نکرده است، علیرغم مقاله‌ای درباره یک نظریه شبه علمی که در ماه آگوست منتشر شد که نقل قول‌های یک اخترفیزیکدان را به اشتباه توصیف کرد تا روایتی نادرست ایجاد کند که انفجار بزرگ اتفاق نیفتاده است.

 

اگرچه تلسکوپ فضایی جیمز وب تنها چند ماه است که عملیات علمی انجام می‌دهد، اما قبلاً برخی از اکتشافات نمادین انجام داده است، از جمله کشف اولین کهکشان‌هایی که تاکنون دیده شده است که تنها 200 میلیون سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته است. اگرچه مشکلات مربوط به کالیبراسیون ابزارها ممکن است به این معنی باشد که برخی از این کهکشان‌ها آنقدر که تصور می‌شد دور نیستند، جیمزوب تقریباً به طور قطع رکورد برخی از آنها را شکسته است.

 

آلیسون کرک پاتریک، اخترفیزیکدان دانشگاه کانزاس، به Space.com گفت: “JWST برای یافتن اولین کهکشان‌های جهان طراحی شده است.” یکی از چیزهایی که کشف کرد این است که آن کهکشان‌ها احتمالاً پرجرم‌تر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کردیم، در حالی که چیز شگفت‌انگیز دیگر این است که نشان داد که این کهکشان‌ها ساختار زیادی دارند و ما فکر نمی‌کردیم کهکشان‌ها به این خوبی باشند. خیلی زود در کیهان سازماندهی شد.”

 

مدل استاندارد کیهان‌شناسی چگونگی شکل‌گیری اولین کهکشان‌ها را از طریق یک فرآیند سلسله مراتبی توصیف می‌کند که شامل ابرهای کوچک گاز و خوشه‌هایی از ستارگان است که با هم جمع می‌شوند تا کهکشان‌های نوپای بزرگ‌تری را تشکیل دهند. اینکه این کهکشان‌های اولیه در مشاهدات جیمزوب کمی تکامل یافته‌تر از حد انتظار به نظر می‌رسند، یک معمای اخترفیزیکی جذاب است که مدل‌های کنونی رشد کهکشان‌ها را دچار مشکل می‌کند.

 

کرک پاتریک گفت: “در حال حاضر متوجه می‌شوم که ساعت سه صبح بیدار دراز می‌کشم و به این فکر می‌کنم که آیا هر کاری که انجام داده‌ام اشتباه بوده است.” این نقل قول است که بعداً مورد سوء استفاده قرار گرفت.

 

“این نقل قول خوبی بود!” کرک پاتریک گفت. “من سعی می‌کنم فردی کاملاً صریح باشم و منظورم همان چیزی بود که گفتم – اینکه همه چیزهایی که در مورد اولین کهکشانها بر اساس داده‌های تلسکوپی قبلی یاد گرفته‌ام احتمالاً تصویر کاملی نبوده است و اکنون ما داده‌های بیشتری داریم تا بتوانیم نظریه‌های خودمان را اصلاح کنیم.”

 

انتشار اطلاعات نادرست

کرک پاتریک به تحقیقات خود بازگشت و نقل قول خود را فراموش کرد. تا اواسط آگوست، زمانی که او متنی از یکی از دوستانش دریافت کرد که می‌گفت مقاله‌ای وجود دارد – که در ابتدا توسط سازمانی به نام موسسه هنر و ایده‌ها منتشر شده بود، اما اکنون در سایت‌های خبری اصلی بازنشر می‌شود – که می‌گوید مشاهدات JWST از  کهکشانهای دوردست‌ انفجار بزرگ را رد کرده که درست نیست.

 

بدتر از آن، مقاله آنچه را که کرک پاتریک به Nature گفته بود برداشته بود و از آن خارج از چارچوب استفاده کرد تا این تصور نادرست ایجاد شود که اخترفیزیکدانان از تصور اشتباه بودن نظریه بیگ بنگ وحشت کرده‌اند.

 

نویسنده مقاله، یک محقق مستقل به نام اریک لرنر، از اواخر دهه 1980 منکر بیگ‌بنگ بوده و جایگزین شبه علمی شخصی خود را ترجیح می‌دهد.

 

کرک پاتریک گفت: “من آن را دیدم و فکر کردم “این وحشتناک است، اما مزخرف نیز هست، هیچ کس قرار نیست این را بخواند.”

 

اگرچه دوستان و همکاران نزدیک کرک پاتریک به اندازه کافی او را می‌شناختند که می‌دانستند به اشتباه از او نقل قول شده است، آشنایان دورتر شروع به تماس کردند و از او پرسیدند که آیا واقعاً این را گفته است یا نه و حتی عقل او را زیر سوال بردند. سپس ایمیل‌هایی از سوی افراد مختلفی که مقاله را خوانده بودند و آن را باور کرده بودند، آمد، مردم حتی با تلفن او تماس گرفتند و ایمیل زدند.

 

او گفت: “من با کسی تماس نگرفتم، نمی‌خواستم درگیر شوم.” این باعث ناراحتی من شد زیرا افراد زیادی به علم علاقه‌مند هستند، اما پیش زمینه‌ای برای تشخیص واقعیت از داستان ندارند و چیزی شبیه به این را می‌خوانند و فکر می‌کنند که درست است.

 

اسرار انکار علم

هیچ یک از اینها برای لی مک اینتایر، فیلسوف علم در دانشگاه بوستون و نویسنده کتاب چگونه با منکر علم صحبت کنیم تعجب‌آور نیست (MIT Press، 2021).

 

مک اینتایر مشتاق است به تفاوت بین افرادی که عمداً روایت‌های ضدعلمی را می‌فروشند و افرادی که به دلیل اینکه چیز بهتری نمی‌دانند، باورشان می‌شود، اشاره کند. مک اینتایر در حین تحقیق در مورد کتابش، چندین روز را در یک گردهمایی زمین مسطح گذراند و با آنها صحبت کرد و ، بدون توجه به موضوع مورد بحث با درک بهتری از روش‌هایی دست یافت که منکران علم استفاده می‌کنند.

 

6 راه برای جلوگیری از سقوط به سوی قربانیان منکر علم:

  1. منبع را بررسی کنید – آیا از یک منبع معتبر مانند یک مجله معتبر یا یک سایت خبری اصلی است؟
  2. مدارک تحصیلی – آیا نویسنده دارای دانشگاه یا مؤسسه معتبری است یا «محقق مستقل» بدون اعتبار است؟
  3. چه کسی دیگر موافق است – آیا می‌توانید کارشناسان معتبر دیگری از موسسات اصلی را پیدا کنید که موافق هستند، یا حداقل اعتباری ارائه می‌دهند؟
  4. مراجع – آیا نویسنده تحقیقات خود را انجام داده و به تحقیقات معتبر دیگری برای پشتیبانی از نتایج خود اشاره کرده است؟
  5. از منطق پیروی کنید – آیا آنها فقط شواهدی را جمع آوری می‌کنند و همه چیز را مطابق با روایت خود کنار می‌گذارند؟
  6. متخصص شوید – اگر همه چیز شکست خورد و هنوز مطمئن نیستید، کمی با ذهن باز در مورد این موضوع مطالعه کنید تا مطمئن شوید که گمراه نمی‌شوید.

 

مک اینتایر به Space.com گفت: «اولین قدم در انکار علم، جمع‌آوری شواهد است. شماره 2 این است که آنها در مورد تئوری‌های توطئه دروغ می‌گویند. شماره 3 این است که آنها درگیر استدلال‌های غیر منطقی هستند. شماره 4 این است که آنها به کارشناسان جعلی تکیه می‌کنند و کارشناسان واقعی را تحقیر می‌کنند. و شماره 5، آنها اصرار دارند که علم باید کامل باشد تا معتبر باشد. “

 

مک اینتایر گفت که تاکتیکهای به کار رفته در مقاله لرنر، جهت‌گیری های اشتباه کلاسیکی هستند که توسط منکران علم استفاده می‌شود. برای مثال، لرنر از مغالطه‌های منطقی استفاده می‌کند، مانند این که در مدل بیگ بنگ، کهکشان‌های دورتر باید بزرگ‌تر به نظر برسند، زیرا در یک جهان در حال انبساط، نور آن‌ها باید زمانی که به ما نزدیک‌تر بودند، رها می‌شد. این فرض مطلقاً معنی ندارد – اینها دورترین کهکشانها بودند که نورشان آنها را ترک کرد، و آنها هنوز هم دورترین کهکشانها در حال حاضر هستند، بنابراین آنها نباید با فاصله بزرگتر به نظر برسند.

 

او همچنین داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند، به‌عنوان مثال، شواهد دیگر مربوط به انفجار بزرگ مانند پس‌زمینه مایکروویو کیهانی را که گرمای باقی‌مانده از این رویداد است، کاملا نادیده می‌گیرد. او داده‌های واقعی را بیش از حد منتشر می‌کند و نشان می‌دهد که ویژگی‌های غیرمنتظره این کهکشان‌های اولیه نه تنها یک مشکل بزرگ برای مدل‌های شکل‌گیری کهکشان‌ها است، بلکه، او می‌نویسد، کل کیهان‌شناسی را رد می‌کند. و دانشمندان واقعی را با سوء استفاده آگاهانه از کلمات آنها علیه آنها و ادعای اینکه توطئه‌ای در میان “کمیته های با بودجه دولت” برای از بین بردن ایده‌های بدعت‌آمیز وجود دارد که جرأت می‌کند انفجار بزرگ را زیر سوال ببرد، تحقیر می‌کند.

 

انکار علم یک مشکل رو به رشد است. در حالی که انکار علم به اندازه علم وجود داشته است، در سال های اخیر به نظر می‌رسد که گسترش بیشتری یافته است، شاید توسط رسانه‌های اجتماعی تشویق شود و اگر چه کسی که به بیگ بنگ اعتقاد نداشته باشد باعث از هم گسیختگی جامعه نمی‌شود، نمونه‌های دیگر انکار علم چندان خوش خیم نیستند: برای مثال، عدم اعتقاد به واکسن‌ها باعث شد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به طور غیرضروری در اثر کووید-19 جان خود را از دست بدهند. در حالی که انکار آب و هوا تلاشها برای وضع قوانینی برای مبارزه با افزایش دمای کره زمین را متوقف کرده است.

 

مک اینتایر گفت: «انکار علم بدتر شده است، زیرا اکنون بیشتر تهدیدی برای رفاه جامعه ما است. «انکار به قیمت جان است».

 

کرک پاتریک خط فکری مک اینتایر را تکرار می‌کند. او گفت: «در این مورد، اگر کسی فکر کند بیگ بنگ اتفاق نیفتاده، چیزی نمی‌شود، اما شما همین چیزها را در مورد چیزهایی که واقعاً مهم هستند، مانند واکسن‌های کووید و تغییرات آب و هوایی می‌بینید. “اگر ما شروع به دریافت همه این تئوری‌های توطئه در نجوم کنیم، اگر مردم مایل به باور آنها باشند، آیا آنها را تمایل بیشتری برای باور سایر تئوری‌های توطئه ایجاد می‌کند؟”

 

قربانیان یک دروغ

مک اینتایر اذعان می‌کند که رسیدن به منکران علم دشوار است، زیرا غریزه آنها این است که به آنچه توسط کارشناسان یا افراد معتبر گفته می‌شود بی‌اعتماد باشند. برای دانشمندان وسوسه‌انگیز است که به آنها پاسخ ندهند و امیدوار باشند که از بین بروند، اما مک اینتایر پیشنهاد می کند که این یک اشتباه است: آنها از بین نمی‌روند.

 

مک اینتایر گفت: «اگر ما آن را نادیده بگیریم، این یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم، زیرا اگر درگیر نشویم و آن را رد نکنیم، آنها فقط معتقدان بیشتری را جذب خواهند کرد و ممکن است که این کار از کنترل خارج شود.» با این حال، اگر می‌خواهید منکران علم را به دست آورید، ابتدا باید آنها را وادار کنید تا به شما اعتماد کنند، که واقعاً دشوار است.

 

مک اینتایر گفت: “تنها افرادی که تا به حال نظر خود را تغییر داده‌اند و من درباره آنها می‌شناسم، این کار را انجام دادند زیرا شخصی که به آنها اعتماد داشتند، با عشق و همدلی تا حد ممکن وقت گذاشتند تا متوجه شوند که اشتباه کرده‌اند.” این مستلزم درک این است که اکثر منکران علم قربانی هستند.

 

اخترشناسان نسبت به بسیاری از دانشمندان دیگر پیشتاز هستند زیرا اطلاع رسانی عمومی بخش بزرگی از کار یک ستاره‌شناس است و تصاویر شگفت‌انگیزی مانند تصاویری که توسط جیمزوب گرفته شده است، مردم را شگفت زده می کند. اخترشناسان می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و چهره انسانی را به این علم نشان دهند، به گونه‌ای که برای محققان در برخی از رشته‌های علمی دیگر دشوارتر است.

 

کرک پاتریک گفت: «در حالی که اعتماد به علم به طور قطعی از بین رفته است، در نجوم ما اطلاع‌رسانی عمومی را جدی می‌گیریم و در نتیجه فکر می‌کنم ستاره‌شناسان هنوز از دانشمندان مورد اعتمادتر هستند.

 

بیگ بنگ قطعا اتفاق افتاده است

در این بین، ستاره‌شناسان با داده‌های خارق‌العاده‌ای که از جیمزوب دریافت می‌کنند، به کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان اولیه ادامه می‌دهند.‌

 

طنز این است که مشاهدات جیمزوب در واقع از مدل بیگ‌بنگ پشتیبانی می‌کند و نشان می‌دهد که کهکشان‌های اول کوچکتر بوده و در طول زمان بزرگتر شده‌اند، درست همانطور که کیهان شناسی بیگ بنگ پیش‌بینی می‌کند. یافته‌های شگفت‌انگیز مبنی بر اینکه کهکشان‌های جهان اولیه فراوان‌تر و کمی عظیم‌تر و ساختار یافته‌تر از حد انتظار هستند، به این معنی نیست که انفجار بزرگ اشتباه است. این فقط به این معنی است که بخشی از کیهان‌شناسی پس از انفجار بزرگ انجام می‌شود نیاز به کمی تغییر دارد.

 

و این لذت علم است. علی‌رغم استدلال‌های لرنر و سایر منکران علم، علم هیچ‌گاه کامل نیست. ما همیشه در حال یادگیری هستیم، همیشه نظریه‌های خود را بهبود می‌بخشیم، و هیچ توطئه‌ای وجود ندارد که تلاش کند تفکر مستقل را از بین ببرد. بیش از هر چیز، علم مبتنی بر مشاهدات و شواهدی است که انفجار بزرگ در ابعاد زیادی دارد.

 

این بدان معنا نیست که نباید به مردم اجازه داد چیزها را زیر سوال ببرند، اما پرسشگری هوشمندانه در چارچوبی از ذهنیت باز و بدون ایدئولوژی‌های از پیش طراحی شده انجام می‌شود، جایی که باورها با شواهد جعل می شوند، نه برعکس. نظریه بیگ بنگ تقریباً یک قرن پیش دقیقاً به همین شکل است: با دنبال کردن شواهد (در آن زمان شگفت‌انگیز) مبنی بر انبساط جهان، بررسی معنای منطقی این موضوع و سپس آزمایش آن بر روی پیش‌بینی‌هایی مانند وجود تشعشعات CMB.

 

بنابراین، دفعه بعد که می‌خوانید کسی می‌گوید انفجار بزرگ اتفاق نیفتاده، یا زمین مسطح است، یا تغییرات آب‌وهوایی اتفاق نمی‌افتد، آنچه را که می‌گوید بدیهی تلقی نکنید. ، درست مانند یک دانشمند، مودبانه از آنها شواهدشان را بخواهید و آن را مطابق با بالاترین استانداردها نگه دارید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The James Webb Space Telescope never disproved the Big Bang. Here’s how that falsehood spread.

By Keith Coope

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-science-denial

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *