اگزومارس در اوکسیا پلانوم در سال 2021 فرود خواهد آمد!!

آژانس فضایی اروپا، اوکسیا پلانوم را بر روی مریخ به عنوان محل فرود برای مریخ‌نورد اگزومارس، در سال 2021 اعلام کرده است.

نقشه زیر، سایت‌های 2 سایت فرود بر روی مریخ مارت والیز و اوکسیا پلانوم را نشان می‌دهد. اکنون اوکسیا پلانوم برای ماموریت اگزومارس ESA در نظر گرفته شده است. تصویر از  NASA / JPL / USGS.

 مریخ در آینده‌ای نزدیک، با فضاپیمای اینسایت ناسا که فقط چند روز پیش در 26 نوامبر فرود آمد و فرود مارس 2020 در سال 2021 به مکان شلوغی تبدیل خواهد شد. اما ناسا تنها کسی نیست که قرار است به سیاره سرخ برود – آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال آماده شدن برای مأموریت اگزومارس می‌باشد که در سال 2021 فرود خواهد آمد. محل فرود اگزومارس در ماه نوامبر (نوامبر 2018) اوکسیا پلانوم اعلام شد.

 ماموریت اگزومارس به ​​طور خاص طراحی شده است تا شواهدی از زندگی در مریخ را جستجو کند، به احتمال زیاد در صورت وجود، زندگی در عمق وجود داشته باشد. بر طبق گفته گراهام تاینچ، مدیر اجرایی در آژانس فضایی U.K. (UKSA):

پس از زمین، مریخ سیاره زنده قابل سکونت در منظومه شمسی است، بنابراین این یک مقصد عالی برای کشف امکان زندگی در سیارات دیگر و همچنین تاریخ خودمان است.

 آژانس فضایی U.K. دومین و بزرگترین عضو اروپا در ماموریت اگزومارس است که 287 میلیون دلار در ماموریت کلی و 14 میلیون پوند برای این ابزار سرمایه گذاری شده است. UKSA همچنین در مورد قراردادهای مأموریت اصلی با ESA مذاکره کرد.

مفهوم هنری از مریخ‌نورد اگزومارس، که در اوکسیا پلانوم در سال 2021 فرود می‌آید. تصویر از  ESA.

 

اوکسیاپلانوم در نهایت بین دو مکان فرود (مارت والیز و اوکسیا پلانوم)  انتخاب شد.

نقشه بافت اوکسیا پلانوم، از اطلاعات گرفته شده توسط مدارگرد اودیسه ناسا  تصویر از IRSPS/TAS/NASA/JPL-Caltech/Arizona State University.

 

بخشی از اوکسیا پلانوم، همانطور که از مدارگرد شناسایی مریخ ناسا دیده می‌شود. تصویر از NASA / JPL-Caltech / MSSS.

اوکسیا پلانوم، غنی از رس و سایر مواد معدنی است که منجر به تعاملات طولانی مدت، سنگ با آب می‌شود.

مریخ نورد اگزومارس یک وسیله پیچیده برای جستجو درباره ویژگی‌های مریخ در گذشه وحال به شمار می‌رود..

این مریخ نورد می‌تواند تا عمق دو متر در سطح مریخ فرو رفته و به بررسی سطح زیرین مریخ بپردازد، همچنین دارای ابزارهایی است که می‌توانند نمونه‌هایی را که بر روی سطح می‌بیند، بررسی کند.

این مریخ نورد ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد و قادر به کاوش دو سانتی متر در ثانیه در حداقل ۹۰ روز است، دانشمندان امیدوارند این مریخ نورد نیز مانند مریخ نورد آمریکایی کنجکاوی که در اوت ۲۰۱۲ فرود آمد و همچنان در حال بررسی است، فعال باقی بماند.

اوکسیا پلانوم در حدود ۱۸ درجه شمالی استوا قرار دارد، در یک منطقه با کانال‌های زیاد (فرسایش یافته توسط رودخانه‌های باستانی). چنین مناطقی غنی از آب، هنگام جستجو برای شواهدی از گذشته وحتی خود زندگی، اهداف اولیه برای مریخ‌نوردها و فرودگرها هستند. اوکسیا پلانوم در محدوده‌ای قرار دارد که بسیاری از کانال‌ها به دشت‌های پایین‌تر تخلیه می‌شوند و این دشت ها دارای لایه‌هایی از مواد معدنی غنی از خاک رس هستند که در حدود چهار میلیارد سال پیش در شرایط پرآبی تشکیل شده‌اند. کانال ها یک منطقه بزرگ، حدود 131000 مایل مربع (212000 کیلومتر مربع) را پوشش می‌دهند.

 مریخ‌نورد می‌تواند تا 6.5 فوتی (دو متری) عمق مریخ  برای دستیابی به مواد ارگانیکی که می‌تواند شواهدی برای زندگی باشد، دسترسی داشته باشد. این مریخ‌نورد قادر است حداقل 17 نمونه را با استفاده از کشوی آزمایشگاهی تحلیل کند.

 

مقایسه اجزای مختلف ماموریت اگزومارس با ​​برج بیگ بن در لندن. تصویر از  ESA

 

فرود بر روی مریخ هرگز آسان نیست، اما فرانکوئیس اسپوتو، رهبر تیم برنامه اگزومارس، اعتماد به نفس دارد:

ماموریت اگزومارس ما با عملکرد فوق‌العاده با ویژگی‌های طراحی جدید مریخ‌نورد ترکیب شده است و ما منتظر ماندگاری اولین ماموریت اروپایی در سطح مریخ هستیم. فرود بر روی مریخ زنجیره‌ای طولانی از خطرات است، اما با توجه به مهارت‌ها و تخصص‌های متفاوتی از صنایع اروپایی و روسیه که با فناوری‌های قابل اعتماد کار می‌کنند، ما بر روی فرود ایمن تمرکز می‌کنیم.

 بخش دیگری از مأموریت اگزومارس، Orbiter Gas Tracker، در حال حاضر چندین ماه است که به دور مریخ در حال چرخش مریخ است و اتمسفر آن تجزیه و تحلیل می‌کند، از جمله جستجو برای گازهایی مانند متان، که قبلا توسط سایر تلسکوپ‌ها، مدارگردها و مریخ‌نورد کنجکاوی شناسایی شده است، که می‌تواند زندگی فعلی یا فعالیت زمین‌شناسی را نشان دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 ExoMars will land in Oxia Planum in 2021

By Paul Scott Anderson in SPACE | November 30, 2018

ExoMars will land in Oxia Planum in 2021

 

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *