سه رویداد آسمانی که همه می‌توانیم آن را  به اشتراک بگذاریم

دنباله‌دار روشن، بهترین بارش شهابی و یک ماه گرفتگی کامل در راه هستند.

 

رویداد اول: دنباله‌دار ویرتانن

روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه دنباله‌دار 46P / Wirtanen  به زمین نزدیک خواهد شد.

این دنباله‌دار به اندازه‌ای به زمین نزدیک خواهد شد که با چشم غیرمسلح در آسمان پاییز ۹۷ قابل مشاهده است. این جرم درخشان‌ترین دنباله‌داری است که در ۵ سال اخیر در نیمکره شمالی مشاهده خواهد شد.

دنباله‌داری برای کریسمس

دنباله‌دار 46P / Wirtanen با یک کمای رنگ سبز، هسته روشن‌تر و  دم یونی‌اش را در این عکس که در تاریخ 4 نوامبر 2018 گرفته شده است، مشاهده می‌کنید. مارتین موبرلی

برای شکار این دنباله‌دار در طول ماه می‌توانید از نقشه زیر استفاده کنید:

 

Times are 0h UT with stars to magnitude 6. 

Sky & Telescope

 آیا شما در مورد دنباله دار 46P / Wirtanen شنیده اید؟

این دنباله‌دار در دسامبر 2018 نزدیک شدن به منظومه شمسی است Wirtanen در حال حاضر به درخشندگی نور کمرنگ‌ترین ستاره‌ای است که در آسمان شب وجود دارد، البته این بدان معنا نیست که شما بتوانید آن را با چشم ببینید. در واقع، اکنون تنها توسط ستاره‌شناسان با تلسکوپ قابل مشاهده است. اما – در دسامبر 2018 – دنباله‌دار Wirtanen ممکن است با چشم غیرمسلح، حداقل در آسمان تاریک قابل مشاهده باشد. نزدیکترین حالت دنباله‌دار به خورشید، در دسامبر 12، 2018 و نزدیکترین حالت به زمین، تنها چند روز بعد، در تاریخ 16 دسامبر خواهد بود. شما چندین نمودار و اطلاعات در مورد چگونگی دیدن این دنباله‌دار در ادامه این مقاله می‌توانید مشاهده کنید.

https://www.facebook.com/hamzakt/videos/10211938014795307/

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دنباله‌دار، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://wirtanen.astro.umd.edu/46P/46P_2018.shtml

 

رویداد دوم: بارش شهابی جوزایی 

یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سالانه‌است که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا به نظر می‌رسد. این بارش شهابی، از زمانی که بشر آن را شناخته همیشه جز چند بارش شهابی بزرگ سال بوده و معمولاً بزرگ‌ترین بارش شهابی سال می‌شود و به همین دلیل هواداران زیادی دارد امّا گاهی جای خود را به بارش‌های شهابی دیگری چون برساوشی و ربعی می‌دهد. این بارش معمولاً در حدود روز ۱۶ ماه آذر آغاز می‌یابد و در روز ۲۳ ماه آذر به اوج می‌رسد و در روز ۲۷ ماه آذر پایان می‌یابد. نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش تا سال ۲۰۰۰ میلادی معمولاً به ۱۰۰ هم نمی‌رسید امّا پس از آن به‌طور غیر عادی افزایش پیدا کرد و نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش پس از سال ۱۹۹۹ میلادی هرگز به زیر ۱۲۰ نرسیده‌است و حتّی در سال ۲۰۰۳ میلادی نرخ ساعتی سرسویی این بارش به ۲۵۱٫۹ رسید که در نوع خود بی‌نظیر بوده‌است.

اگر در جهت‌یابی در آسمان دچار مشکل هستید می‌توانید از لینک زیر نرم‌افزار استارچارت را دانلود کنید:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.escapistgames.starchart&hl=en_US

 

 

رویداد سوم: ماه گرفتگی کلی:

دوشنبه ۱ بهمن(20-21 ژانویه 2019)، قابل رویت در ایران. این گرفتگی در تمام پهنه دنیا بجز بخش هایی از آسیای غربی، شرق آفریقا، شرق و شمال شرق آسیا، اقیانوسیه و تقریبا تمام جنوبگان دیده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به لینکهای زیر مراجعه کنید:

https://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEplot/LEplot2001/LE2019Jan21T.pdf

https://eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html

 هر سه این رویدادها فرصت‌هایی برای علاقه‌مند کردن افراد به آسمان شب هستند. بهتر از همه اینکه، آنها فقط با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل مشاهده هستند. این رویدادها می‌تواند یک اشتیاق مادام‌العمر برای تازه‌کاران ایجاد کند، بنابراین اخبارش را به اشتراک بگذارید!

منبع: https://www.skyandtelescope.com/observing/three-upcoming-sights/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *