کاوشگر اینسایت در مریخ

 پس از فرود امن اینسایت، اولین مأموریت ژئوفیزیکی ناسا به مریخ به مدت دو سال در مورد عمق داخل سیاره سرخ صرف خواهد شد.

به Elysium Planitia خوش آمدید.

تصویری که توسط دوربین Insight Instrument Deployment Camera گرفته شده در مدت کوتاهی پس از فرود، عرشه فرود و افق فراروی آن را نشان می‌دهد.

NASA / JPL-Caltech

 پس از “هفت دقیقه وحشت” و یک سفر هفت ماهه تقریبا 300 میلیون مایلی (500 میلیون کیلومتری)، اینسایت مریخ ناسا (برای مطالعه داخل سیاره با استفاده از مطالعات لرزه‌ای، زمین‌شناسی و ژئودزی و انتقال گرما) پس از سرعتی بیش از 12000 مایل بر ساعت به صفر رسید و هشتمین فرود موفق ناسا در سیاره سرخ را ثبت کرد.

 مدیرکل ناسا جیم بریدنستین در نشست مطبوعاتی مورخ 26 نوامبر گفت: “این دستاورد نشان دهنده خلاقیت آمریکا و شرکای بین‌المللی ما است و به عنوان یک نشانۀ تعهد و استقامت تیم ما، می‌باشد.”

 این کاوشگر در ناحیه Elysium Planitia مریخ، در 370 مایلی (600 کیلومتری) شمال گودال Gale، که محل ماموریت مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا بود، بی‌وقفه حرکت کرد. فرود در تاریخ دوشنبه، 26 نوامبر 2018 رخ داد. کاوشگر اینسایت، نزدیک به بیش از هشت دقیقه، به سلامت رسیدن خود را به زمین اطلاع داد، که موجب شادی بیش از حد دانشمندان و مهندسان زمینی شد.

 معیار برای محل فرود، یک منطقه مسطح، بدون ظاهر بصری خسته کننده بود. این مکان نه تنها یک سایت ایده‌آل از دید ایمنی و مهندسی بود، بلکه یک مکان عالی برای آنچه اینسایت برای آن طراحی شده بود، فراهم می‌کرد. اینسایت نیاز به یک سایت ثابت برای کارکرد پانل خورشیدی مطلوب، ارتفاع پایین برای ورود و فرود و سایت نسبتا عاری از تخته سنگ برای فرود امن، همراه با سطح نرمی برای عملیات حفاری داشت.

 فرود نیز در انتهای فصل طوفان گرد و غباری 2018 رخ داده است، نگرانی بالقوه‌ای که در طول گذر اینسایت به مریخ رخ داد، اما بر عملیات فرود تاثیری نداشت.

Insight first image

اولین عکس اینسایت بلافاصله پس از فرود به سطح فرستاده شود، با همکاری ماهواره‌های MarCO به زمین فرستاده شد. ظاهر لکه‌دار به علت گرد و غبار پوشش لنز می‌باشد که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

NASA / JPL-Caltech

 

فقط دو ساعت و نیم پس از فرود، هر دو پانلهای خورشیدی به طور صحیح مستقر شدند که یکی دیگر از گام‌های مهم مأموریت اولیه است. پانل‌ها فضاپیما را با 600 تا 700 وات در روز شارژ می‌کند که به اندازه کافی قدرت برای کار کردن یک مخلوط کن آشپزخانه فراهم می‌کند. حتی با گرد و غبار پوشیده شده – یک رخداد معمول برای فضاپیما در مریخ پانل‌های اینسایت انتظار می‌رود  200 تا 300 وات انرژی تولید کننده که برای عملیات علمی کافی می‌باشد.

 

تام هافمن (JPL) گفت: “تیم اینسایت امشب می تواند کمی راحت‌تر باشد، زیرا ما می‌دانیم که پانل‌های خورشیدی فضاپیما مستقر شده‌اند و باتری را شارژ می‌کنند.” “فردا یک فصل جدید هیجان‌انگیز برای اینسایت آغاز می‌شود: عملیات سطحی و آغاز مرحله استقرار ابزار.”

Celebration at mission control

جشن بلافاصله پس از فرود در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا

NASA / Bill Ingalls

 Mars Insight landing site

سایت فرود اینسایت مریخ همراه با سایت‌های فرود مأموریت‌های دیگر.

NASA / JPL-Caltech

 

با ابزار علمی اینسایت آشنا شوید

اینسایت دارای سه بسته ابزار اصلی است.

آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی (SEIS): یک بسته گنبدی شکل قابل انعطاف که به منظور نظارت بر فعالیت‌های داخلی بر روی مریخ طراحی شده است، SEIS توسط آژانس فضایی فرانسوی همراه با موسسه فدرال سوئیس، کالج امپریال، موسسه تحقیقات ماکس پلانک سیستم خورشیدی و JPL طراحی شده است. این بسته در داخل یک گنبد محافظ قرار می‌گیرد که، آن را از امواج باد محافظت می‌کند و از سنسور وایکینگ 2 استفاده می‌کند.

 

Packet of Thermal Flow and Properties Physical Properties (HP3): این بسته به اسم “مول” شناخته می‌شود، این بسته بر روی یک مته کار می‌کند و به 16 فوتی (4.9 متر) زیر سطح می‌رسد، زیرا گرمای هسته مریخ را اندازه‌گیری می‌کند.

 

آزمایش ساختار داخلی (RISE): توسط JPL ساخته شده، RISE از سیگنال‌های رادیویی باند X  استفاده می‌کند تا با دقت تکانه دقیقه‌ای چرخش مریخ، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ماموریت‌های Pathfinder و Viking اندازه‌گیری کند.

 Mars Insight

این تصویر مولفه ها و ابزارهای مختلف کاوشگر اینسایت را نشان می‌دهد.

NASA / JPL-Caltech

 

کاوشگر چندین ابزار علمی دیگر را نیز حمل می‌کند:

تعیین دما و باد (TWINS): ایستگاه آب و هوای داخل اینسایت، TWINS توسط مرکز Astrobiology در اسپانیا ساخته شد. TWINS همچنین اولین مانیتور مداوم آب و هوا در مریخ خواهد بود و در نهایت یک پیش‌بینی آب و هوایی روزانه برای منطقه Elysium Planitia را فراهم خواهد کرد.

 

لیزر Retroreflector برای بررسی (LaRRI): یک بازتابنده مکعب شکل، این ابزار به عنوان یک گره ژئوفیزیک غیر فعال عمل می‌کند، که به ماموریت‌های آینده فضاپیمای ارتفاع‌سنج لیزری در مدار اجازه جست و جوی سیگنال‌های لیزری و اندازه گیری محل آن می‌دهد. این ابزار توسط آژانس فضایی ایتالیا ساخته شده، یک کپی از بازتابنده در فرود هواپیمای شیاپارلی در آژانس فضایی اروپا در سال 2016 پرواز کرد. این بازتابنده‌ها هنوز هم مفید خواهد بود پس از فرود، برای ادامه حرکت از سطح مریخ به اینسایت کمک خواهد کرد.

 

این کاوشگر همچنین مجهز به بازوی روباتیک، یک ابزار دوربین اصلی و دوربینهای زمینه پانورامیک است که هر دو از دوربینهای مشابهی هستند که در کنجکاوی استفاده میشوند. اینسایت همچنین دارای دو تراشه سیلیکونی کوچک است که نام 2.4 میلیون نفر بر روی آن ثبت شده است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 منبع: Insight Lander Touches Down on Mars

By: David Dickinson | November 27, 2018

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/insight-lander-touches-down-on-mars/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *