آیا ستاره‌شناسان ستاره Tabby دیگری را یافته‌اند؟

اگر به یاد داشته باشید زمانی که ستاره‌شناسان ستاره Tabby را یافتند و گفتند که هرگز چیزی شبیه آن را ندیده‌اند؟ حالا یکی دیگر وجود دارد … شاید

محققان توضیحات بسیاری در مورد این ستاره ارائه دادند، از جمله: وجود یک دنباله‌دار تکه تکه شده در اطراف ستاره، تغییرات روشنایی ناشی از خود ستاره، ابری از مواد بین ستاره‌ای که در میانه راه کپلر تا این ستاره قرار گرفته و از همه معروف‌تر، وجود ابرساختار فضایی ساخته‌شده توسط تمدنی بیگانه برای آنکه انرژی موردنیاز خود را از این ستاره تامین کنند.

مفهوم هنری ستاره Tabby. این احتمال وجود دارد که گرد و غبار سبب ایجاد   تغییر در روشنایی آن می‌شود، که مشابه آن در یک ستاره تازه پیدا شده به نام VVV-WIT-07 یافت شده است. تصویر از  NASA / JPL-Caltech.

به یاد دارید ستاره Tabby چیست؟

نور این ستاره به طور دوره‌ای و اسرار آمیز کم می‌شود. برای مدتی، ستاره‌شناسان فکر می کردند که ممکن است یک  کره دایسون بیگانه در اطراف آن وجود داشته باشد، اما اکنون اینچنین فکر نمی‌کنند. اخترشناسان اکنون یک ستاره خیره کننده پیدا کرده‌اند که شاید شبیه ستاره Tabby است!

ستاره Tabby یا ستاره  Boyajian’s  که سال گذشته و در اوایل سال جاری (زمانی که دوباره شروع به کار کرد) توجه اذهان عمومی را به خود جلب کرده بود.حتی گاهی اوقات به میزان قابل‌توجهی بیشتر از حد معمول روشن می‌شود. اگرچه اخترشناسان اکنون می‌دانند که گرد و غبار زیادی در نزدیکی ستاره Tabby وجود دارد، که  حداقل بخشی از پاسخ است، هنوز نمی‌دانند که این گرد و غبار از کجا آمده است، یا چرا به این نحو رفتار می‌کند. بنابراین رمز و راز  ستاره Tabby ادامه دارد.

در ماه نوامبر 2018، ستاره‌شناسان در مورد ستاره دوم کشف شده جدیدی که شبیه ستاره Tabby است، هشدار داده‌اند. حداقل، ستاره جدید یافت شده، ویژگی‌های مشابهی را نشان می‌دهد. ستاره‌ای که VVV-WIT-07 نامیده می‌شود که توسط ستاره‌شناسان در شیلی با استفاده از تلسکوپ VISTA در صحرای آتاکاما یافت شد. روبرتو سایوتو از دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا در فلورینوپولیس، برزیل، و همکارانش اولین بار در 6 نوامبر 2018، یک ستاره عجیب و غریب را در یک مقاله بررسی شده در arXiv.org گزارش دادند. سپس یافته‌ها در Science News در تاریخ 16 نوامبر گزارش شد. همانطور که سایوتا آن را به سادگی بیان کرد:

ما نمی دانیم که این شی چیست، ولی جالب است.

مفهوم هنری از VVV-WIT-07، که به نظر میرسد روشنایی آن به گونه‌ای شبیه ستاره Tabby’s دیده می‌شود. تصویر از NASA / JPL-Caltech.

این تیم در واقع به دنبال چیزی مانند VVV-WIT-07 نبودند، بلکه آنها در حال جستجوی ابرنواخترها – ستاره‌های منفجر شده – بخشی از یک بررسی بزرگتری از مرکز کهکشان به نام متغیرهای VISTA در Vía Láctea یا VVV بودند.

اما این ستاره، مانند ستاره Tabby، ناگهان کم نور شد. این ستاره بارها و بارها از 2010 تا 2018 به طور دوره‌ای تاریک و روشن شده است، اما در حالی که ستاره Tabby در حدود 22 درصد کم‌نور شده، این ستاره به طور ناگهانی تا 80 درصد کاهش نور یافته است! به گفته ستاره‌شناس تابوتا بوایجین از دانشگاه دولتی لوئیزیانا، که نام ستاره Tabby از وی گرفته شده است:

اگر این پدیده همان چیزی است که برای ستاره Tabby اتفاق می‌افتد، نمیتوانیم توضیحی دقیق برای آنچه در هر دو سیستم اتفاق می‌افتد بکار ببریم. اگر شما شروع به دیدن ستاره‌های شبیه به این در همه جا کنید، پس آن یک چیز واقعا معمولی است که در طبیعت اتفاق می‌افتد. واقعا خنده‌دار می‌باشد.

منحنی نور VVV-WIT-007 از 2010 تا 2018. ستاره کاهش 80 درصدی باورنکردنی در سال 2012 میلادی (که در جزئیات بیشتر نشان داده شده است) داشته است. تصویر از R. K. Saito et al.

اگر ستارگان دیگری یافت می‌شوند که نسبتا مشابهند،  ممکن است این نوع ستاره‌ها نسبتا رایج باشند.

ستاره‌شناسان هنوز دقیقا مطمئن نیستند که نوع ستاره VVV-WIT-07 چیست. این ناسازگار از منظر ما در صفحه کهکشانی است، بنابراین گرد و غبار زیادی وجود دارد که تا حدی آن را پنهان می‌کند. اگر این یک ستاره متغیر جوان است، پس کم نوری آن ذاتی می‌باشد. اما اگر اینطور نیست، اما هنوز هم یک سوال بسیار معقول وجود دارد. همانطور که بوایجین اشاره کرد:

تقریبا همه چیز در حال حاضر مبهم است. ما به اطلاعات بیشتر نیاز داریم.

ستاره دیگری نیز وجود دارد – J1407 – که ممکن است نزدیکتر به ستاره Tabby باشد. تغییر نور این ستاره تا اندازه تا 95 درصد مشاهده شده است. ستاره‌شناس Eric Mamajek از دانشگاه روچستر در نیویورک و همکارانش این کشف را در سال 2012 گزارش کردند. ستاره‌شناسان بر این باورند که J1407 میزبان یک سیاره غول‌پیکر یا کوتوله قهوه‌ای با یک سیستم حلقه‌ای بزرگ – که بزرگتر و سنگین‌تر از زحل است – می‌باشند.

تصویر False-color  از VVV-WIT-007. تصویر از R. K. Saito et al.

به گفته Mamajek:

این سیاره بسیار بزرگتر از مشتری یا زحل است و سیستم حلقه‌ای آن تقریبا 200 برابر بزرگتر از حلقه‌های زحل است. شما می‌توانید از آن به عنوان نوع سوپرزحل یاد کنید.

همانطور که متئو کنورتی در رصدخانه لیدن در هلند افزود:

جزئیات که ما در منحنی نور مشاهده می‌کنیم باور نکردنی است. گرفت به مدت چندین هفته ادامه یافت اما تغییرات سریع در زمان دهها دقیقه در ساختارهای خوب در حلقه‌ها دیده می شود. ستاره خیلی دور است که به طور مستقیم حلقه‌های آن را ببینید، اما ما می‌توانیم مدل دقیق را بر اساس تغییرات سریع روشنایی نور ستاره که از طریق سیستم حلقه‌ای انجام می‌شود، ایجاد کنیم. اگر ما بتوانیم حلقه‌های زحل را با حلقه‌های اطراف J1407b جایگزین کنیم، آنها به راحتی قابل مشاهده در آسمان شب می‌باشند و چندین بار بزرگتر از ماه کامل هستند.

VVV-WIT-07 نیز ممکن است بیشتر شبیه به J1407 باشد، جایی که یک سیاره غول پیکر یا کوتوله قهوه ای با یک سیستم حلقه غول پیکر ستارگان را دربرمی‌گیرد. تصویر از رون میلر.

بدست آوردن چیزی که سبب ایجاد نوردهی عجیب و غریب VVV-WIT-07 می‌شود، همانند ستاره Tabby’s، نیازمند مشاهدات بیشتری است. سیتو و همکارانش امیدوارند بتوانند با استفاده از تلسکوپ‌های بزرگتر مانند تلسکوپ دوقلو 8.1 متری Gemini یا آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما که در شیلی هستند، این موضوع را پیگیری کنند. تا آن زمان، ستاره‌شناسان عمدتا می‌توانند حدس بزنند و پیشنهادی برای توضیح رفتار ستاره ارائه دهند.

Have astronomers found another Tabby’s Star?

By Paul Scott Anderson in SPACE | November 29, 2018