کشف Hot DOG گرسنه در همسایگی جهان ما!!


تصویر ALMA از ادغام کوازار
این تصویر از تلسکوپ ALMA، نشانگرهای گرد و غبار (قرمز و نارنجی) است که کوازار W2246 (زرد، مرکز) را به همراهانش متصل می کند. تی دیاز سانتوس و همکاران، 2018 / ن. لیرا / ALMA / ESO / NAOJ / NRAO

محققان نوامبر گزارش دادند که کهکشان شناخته شده‌ای در جهان  که سیاهچاله عظیمی را در مرکز خود قرار داده است و با کشیدن سه کهکشان همسایه آن را قوی‌تر می‌کند. این یافته ایده‌ای را مطرح می‌کند که برخوردهای کهکشانی باعث ایجاد تابش قدرتمند هسته‌های برخی از کهکشان‌های دورافتاده می‌شود.

در طول 3 میلیارد سال اول پس از انفجار بزرگ، جمعیتی از کهکشانها را که به نام Hot DOG شناخته می‌شوند – کهکشانهایی داغ هستند که گرد و غبار پوشانده شده‌اند. این کهکشان‌ها کوازارها را میزبانی می‌کنند، فواره‌های درخشان تابشی که به احتمال زیاد توسط ماده‌ای که به درون سیاهچاله‌های سوپرجرم می‌افتد، تشکیل می‌شود. ستاره شناسان مظنون هستند که احتمالا این چیزی است که قادر به تغذیه این اشتهای زیاد است. . .

در جستجوی پاسخ ها، تانیو دیاس سانتوس (دانشگاه دیگو پرتالز، شیلی) و همکارانش، در آرایه بزرگ میلیمتری آلما (ALMA) در شیلی را به سمت یک کهکشان تعیین شده WISE J224607.57-052635.0 (و یا W2246 به طور اختصار) این کهکشان با نور 350 تریلیون برابر نور خورشید است، که نور آن بیش از 12 میلیارد سال طول کشید تا به زمین برسد.

مشاهدات ALMA نشان می‌دهد جریان گرد و غبار  W2246 از سه کهکشان نزدیک که قبلا شناخته شده است، تامین می‌شود. یکی از جریانها بیش از 110،000 سال نوری وسعت دارد. شاخک‌های گرد و غباری که W2246 را به همسایگان خود متصل می‌کنند، نشان می‌دهند که کهکشان ها در حال ادغام هستند. دیاز سانتوس و همکارانش ادعا می‌کنند که این ادغام سه‌گانه چیزی است که در نهایت مسئولیت تأمین انرژی این کوازار را برعهده دارد. محققان می‌گویند، اگر W2246 نمونه‌ای از دیگر از  Hot DOG ها باشد، شاید همه کوازارهای پرجرم در جهان اولیه از طریق کهکشان‌ها به یکدیگر متصل شده باشند.

سارا سیدحاتمی

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/60-second-astro-news-a-carnivorous-quasar-and-a-galaxy-ghost/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *