فرود بر روی مریخ هنوز هم سخت است!

به همین دلیل است که مهندسین فضایی مریخ را به عنوان “7 دقیقه وحشت” توصیف می‌کنند.


مفهوم هنری از کنجکاوی ناسا را  قبل از فرود در سال 2012 نشان می‌دهد که به مریخ نزدیک می‌شود. تصویر از NASA / JPL-Caltech.

مهندسان و دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا در آخر این هفته سخت تلاش کردند و آماده تلاش دیگری برای فرود فضاپیمایی روی سطح سیاره مریخ هستند. فضاپیمای InSight – طراحی شده برای مطالعه داخل مریخ – قرار است در روز دوشنبه، 26 نوامبر 2018 فرود آید (جزئیات را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

How to watch the InSight Mars landing November 26

این عملیات 10 امین فرود به مریخ توسط ناسا خواهد بود و ناسا عمدتا موفق بوده است. اما، به دلیل جو نازک آن، مریخ به طور کلی میزان فرود کمتری نسبت به زمین، ماه و زهره را دارد. و – همراه با دیگر ملل جهان – ناسا شکستهایی هم  داشته است. به همین دلیل توماس زوربوچن، مدیر بخش مدیریت مأموریت علمی در ستاد ناسا در واشنگتن، در اواخر هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت:

فرود بر روی مریخ سخت است. طول می‌کشد مهارت، تمرکز و آماده سازی لازم دارد…

بدون شک، تلاش برای فرود در روز دوشنبه بر مریخ سخت می‌باشد. سرعتی را در نظر بگیرید که فضاپیما به اتمسفر مریخ برخورد کرده، و سپس، در یک زمان بسیار کوتاه، سرعت کم کرده و به سطح نزدیک می‌شود. هنگامی که فضاپیمای InSight ناسا در روز دوشنبه در بالای اتمسفر مریخ، با سرعت 12،300 مایل در ساعت (19،800 کیلومتر بر ساعت) حرکت خواهد کرد. در طول فرودش از اتمسفر مریخ، نیاز به سرعتی معادل 5 مایل بر ساعت دارد قبل از اینکه در خاک مریخ فرود بیاید.

این تضعیف شدید سرعت در کمتر از 7 دقیقه اتفاق می‌افتد، یک دوره زمانی که در نزد مهندسان ناسا معروف است به:

… هفت دقیقه وحشت.

در آن هفت دقیقه، فرودگر InSight باید چتر نجات و پایه‌های فرود خود را بکار ببندد، سطح را با ابزارهای رادار سنجیده و 12 موتور را به منظور کم کردن سرعت آن، روشن کند. همه این اقدامات از پیش برنامه ریزی شده اند، زیرا با توجه به سرعت محدود نور، مهندسان ناسا نمی‌توانند تغییرات در این روش را انجام دهند، اگر چیزی اشتباه باشد. آنها حتی نمیتوانند در زمان واقعی پیش دستی کنند.

در حقیقت، با سرعت نور (186،000 مایل در هر ثانیه یا حدود 300 کیلومتر در ثانیه)، سیگنالها از فضاپیمای InSight حدود هفت دقیقه برای رسیدن به زمین نیاز دارند. به این معناست که تا آن زمان مهندسان ناسا و بقیه ما بدانند که InSight به اتمسفر بالای مریخ رسیده باشد، احتمال اینکه فضاپیما زمین گیر یا به سطح برخورد کرده است، وجود دارد.

چرا در مریخ فرود می‌آید؟

ویدئوی زیر از MinutePhysics در مورد آن توضیح می‌دهد.

InSight برای اکتشافات داخلی با استفاده از تحقیقات لرزه ای، زمین شناسی و انتقال حرارتی طراحی شده است. این اولین ماموریت طراحی شده برای مطالعه درونی عمیق مریخ است. InSight از 5 ژوئن 2018 از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا مرکزی پرتاب شد و تاکنون مهندسین، پرواز InSight را به مریخ “غیرمنتظره” توصیف کرده اند. اما رابر گرور، درباره ورود، فرود و InSight گفت:

به  دلیل اینکه مهندسین می گویند که این فضاپیما در هشت دقیقه وحشت در مریخ فرود می آید. ما نمی توانیم فرود را به سمت هدف کنترل کنیم، بنابراین ما باید دستورات را پیش از برنامه به فضاپیما ارسال کنیم. ما سالها آزمایشهایی را انجام داده‌ایم، از دیگر فرودگرهای مریخ یاد گرفته ایم و همه شرایطی را که مریخ می‌تواند برای ما مهیا کند، مطالعه می کنیم. و ما قصد داریم هوشیار باشیم تا InSight به هدفش در منطقه Elysium Planitia برسد.

چگونه مهندسان و دانشمندان ناسا فضاپیما را با ایمنی فرود می‌آورند؟ برای مطالعه بیشتر در مورد چگونگی فرود اینسایت به لینک زیر مراجعه کنید:

How will NASA know when InSight touches down?

آیا می‌خواهید اطلاعات بیشتر در مورد فرود بدست آورید؟ ویدئوی زیر کمکی برای شما است:

لری گلاس، مدیر اجرایی بخش علوم سیاره ای در ستاد ناسا، اظهار داشت:

فرود بر روی مریخ هیجان انگیز است، اما دانشمندان به دنبال اتفاقاتی که بعد از فرود InSight می‌افتد، هستند. هنگامی که InSight بر روی سیاره قرمز فرود آمده و ابزارهای آن مستقر شده‌اند، شروع به جمع آوری اطلاعات ارزشمندی در مورد ساختار درونی داخلی عمق مریخ خواهد کرد – اطلاعاتی که به ما در درک شکل گیری و تکامل همه سیاره‌های سنگی، از جمله آنچه که ما خانه می‌نامیم، کمک خواهد کرد.

سو اسمکار، معاون اصلی تحقیق مأموریت InSight در JPL، افزود:

مأموریت های پیشین بیشتر روی سطح مریخ بودند. دانشمندان InSight نمی توانند صبر کنند تا قلب مریخ کشف شود.

برای جزییات بیشتر در مورد فهرست ماموریت های شکست خورده و موفق مریخ به لینک زیر می‌توانید مراجعه کنید:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_Mars

مشاهده زنده فرود Insight Mars:

https://www.nasa.gov/nasalive/

اطلاعات بیشتر در مورد جایی که InSight در روز دوشنبه لمس می‌کند:

Here’s where InSight will touch down on Monday

فضاپیمای InSight در دوشنبه در ساعت 12،300 مایل در ساعت (19،800 کيلومتر در ساعت) بر بالای اتمسفر مریخ سفر خواهد کرد. لازم است قبل از فرود سرعتش به 5 مایل بر ساعت (8 کیلومتر بر ساعت) کاهش یابد. تصویر از  ناسا.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/landing-on-mars-is-still-hard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *