سیاه‌چاله‌ها می‌توانند اجرام کیهانی را زنده و مجددا از بین ببرند!!


شبیه‌سازی‌های سوپرکامپیوتری نشان می‌دهد که اگر یک ستاره زامبی در اطراف یک سیاهچاله بچرخد و دوباره احیا شود، چه خواهد شد. تصاویر بالا نشان دهنده چگالی و دمای پایین است.
اعتبار: آزمایشگاه ملی لورنس لیورمور

دانشمندان دریافته‌اند که برخی از سیاهچاله‌ها می‌توانند ستارگان مرده “زامبی” را به زندگی برگردانند و سپس آنها را نابود کنند.

سوراخهای سیاه “اجرام” نامرئی در فضا هستند که گرانش خیلی قوی دارند که همه چیز حتی نور را به طرف خود جذب می‌کنند. تمام سیاهچاله‌هایی که اخترشناسان تا‌کنون پیدا کرده‌اند، یا ابرجرم هستند – صدها هزار و حتی میلیاردها بار بیشتر از جرم خورشید ما – یا  کوچکتر از آن، کمتر از 100 برابر جرم خورشید می‌باشند. ستاره شناسان هیچ کدام از این موجوداتی را که ماده را به سمت خود می‌کشند در محدوده وسط قرار نداده‌اند، اما این بدان معنا نیست که آنها وجود نداشته باشند.

دانشمندان در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا متذکر شده‌اند که سیاهچاله‌های جرم متوسط ​​ممکن است فقط اندازه مناسبی برای ارائه نیروی گرانشی کافی برای احیای یک ستاره کوتوله سفید مرده – ستاره‌ای است که هم‌جرم خورشید است و سوخت هسته‌ای آن استفاده شده است.

برای آزمایش ایده‌های خود، اعضای تیم سوپر رایانه شبیه سازی ده‌ها سناریوی مختلف نزدیک شدن بین ستارگان مرده و سیاهچاله‌های جرم متوسط ​​را انجام دادند. هر بار که یک کوتوله سفید به سیاه چاله در منطقه زیست‌پذیر Goldilocks نزدیک شد، ستاره دوباره زنده شد. نیروی گرانشی سیاهچاله می‌تواند مواد ستاره‌ای را به مقادیر مختلف کلسیم و آهن متصل کند، که باعث ترکیب بیشتر  آهن  می‌شود چون ستاره به سیاهچاله نزدیک‌تر می‌شود. این فرآیند به اصطلاح فرآیند nucleosynthesis ستاره  بار مرده را تجدید می کند.

تیم همچنین دریافت که احیای ستاره امواج الکترومغناطیسی قدرتمندی را ایجاد می کند که می تواند توسط آشکارسازها در مدار نزدیک زمین دریافت شود – به این معنی که ما ممکن است بتوانیم ببینیم که در آنجا چه اتفاقی افتاده است و سیاهچاله متوسط جرم، زندگی دومی ​​را به وجود آورده است.

اما ستاره زنده شده برای همیشه جاودانه نخواهد ماند. سیاهچاله باعث مرگ ستاره می‌شود.

در این بیانیه آمده است: “همانطور که [ستاره کروی] به سیاهچاله نزدیک می‌شود، نیروهای جزر و مدی شروع به فشردن ستاره در جهت عمود بر سطح صفحه مدار می‌کنند.” “اما در داخل صفحه مدار، این نیروهای گرانشی ستاره را درهم می‌شکنند و از هم می پاشند.”

این تیم یافته های خود را در شماره سپتامبر مجله Astrophysical Journal منتشر کرد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://www.space.com/42330-black-holes-revive-zombie-stars.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *