طرح جدید جسورانه برای کشف دنیای اقیانوسی بیگانه اعلام شده است!!

زمین تنها دنیای اقیانوسی در منظومه شمسی نیست. در واقع، چندین عدد ازینها وجود دارد. یک مقاله جدید که در Astrobiology منتشر شده است، به دنبال راههایی برای کشف این اقیانوس‌های بیگانه است.

اروپا ماه مشتری است که شناخته‌شده‌ترین دنیای اقیانوسی در منظومه شمسی است – البته بعد از زمین. تصویر از NASA / JPL-Caltech / SETI Institute.

به مدت طولانی، تصور می‌شد که زمین تنها مکان در منظومه شمسی با آب مایع است. سیارات و قمرهای دیگر هم خیلی گرم و یا خیلی سرد بودند. اما اکنون، به لطف فضاپیماهای مختلفی که برای کشف این دنیاها فرستاده شده‌اند، می‌دانیم که اینطور نیست. در واقع آب در سراسر منظومه شمسی زیاد است و برخی از قمرها حتی آب بیشتری نسبت به زمین دارند. ما فقط نمیتوانیم روی سطوح آنها آب را ببینیم، در عوض، آب زیرسطح سیارات است.

این قمرها در حال حاضر به عنوان دنیای اقیانوسی شناخته میشوند و یک مقاله جدید بررسی شده توسط یک تیم تحت رهبری آماندا رندر هندریکس، دانشمند ارشد در موسسه علوم سیاره‌ای، به دنبال شناسایی راهکارهایی برای شناسایی و کشف این محیط جذاب است. تری A. هارفورد از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، نویسنده اصلی مقاله جدید “The NASA Roadmap to Ocean Worlds,” است که در مجله Astrobiology منتشر شد.

هاندریکس و هارفورد همکاری گروهی با اعضای هیئت مدیره ارزیابی سیارات ناسا را ​​ Roads to Ocean Worlds (ROW) انجام می‌دهند. تیم ROW می‌خواهد نه فقط به مطالعه دنیای شناخته شده آبی بپردازد، بلکه سایر کاندیداهای آن را نیز ارزیابی کند، همانطور که توسط هندریکس توضیح داده است:

هدف اصلی برنامه دنیای اقیانوس، باید شناسایی دنیای اقیانوسی، ارزیابی محل آنها، جستجو و اشکال زندگی در آنها می‌باشد.


تحقیق “نقشه راه” برای اکتشاف دنیای اقیانوس. تصویر از آماندا رندر هندریکس / تری A. هارفورد و دیگران، 2018 / مری ان لیبرت، شرکت

منشور ROW شامل توصیه‌های زیر است:

در چند دهه آینده اهداف علمی برای دنیای اقیانوس را شناسایی و اولویت‌بندی کنید.

طرح نقشه راه برای کشف این دنیاها برای رسیدن به اهداف علمی (از جمله دنباله مأموریت، با توجه به تلاش اکتشافی مداوم).

ارزیابی کنید که در آن هر جهان اقیانوسی به نقشه راه کلی متصل شود.

خلاصه مفاهیم مأموریت گسترده (با توجه به وابستگی ماموریت و همکاری بین المللی).

توصیه‌های تکنولوژیکی و مطالعات مأموریت دقیق برای حمایت از بررسی بعدی دهه‌ها توصیه کنید.

در حال حاضر، قمرهای اروپا، انسلادوس و تیتان در نظر گرفته شده است که بالاترین اولویت برای مطالعه بیشتر می‌باشند. تریتون ماه نپتون،  برای بالاترین اولویت دنیای اقیانوسی هنوز ثابت نشده است.


ماه زحل ماه انسلادوس هدف پر اهمیتی برای مطالعه بیشتر است. این ماه نه تنها یک اقیانوس زیرزمینی دارد، بلکه دارای منبع عظیمی از بخار آب است که از طریق شکافها در قطب جنوب فوران می‌کند. تصویر طریق NASA / JPL / موسسه علوم فضایی.

همانطور که در مقاله نیز یادآور شد، مبنای مطالعه این اقیانوس‌های بیگانه باید اقیانوس‌های خودمان بر روی زمین باشد، همانطور که توسط هندریکس مشخص شد:

پیشرفت باید در زمینه همکاری بین دانشمندان اقیانوسی زمین و دانشمندان اقیانوس فرازمینی انجام شود. علاوه بر این، برای برنامه‌ریزی دنیای اقیانوسی منسجم، مطالعات قابل توجهی در اینجا بر روی زمین لازم است؛ مطالعات دقیق تحقیق و تجزیه و تحلیل موردنیاز است تا برخی از مأموریت‌های دنیای اقیانوسی آینده را به طور دقیق برنامه‌ریزی و انجام دهد. هدف اصلی برنامه، دنیای اقیانوس‌ها باید شناسایی دنیای اقیانوسی باشد، اقیانوس‌ها را مشخص کنند، مساحت آنها را ارزیابی کنند، زندگی را جستجو کنند، و در نهایت، انواع زندگی را پیدا کنیم.

پس بر طبق این مقاله دنیای اقیانوسی چیست؟ اساسا هر ماه یا جسم دیگر در منظومه شمسی (از آنجا که زمین تنها سیاره‌ای است که دارای یک اقیانوس مایع آب است).  تفاوت بزرگ این است که اقیانوس زمین در سطح است، در حالیکه تمام اقیانوسهای دیگر زیرسطح می‌باشند.


دریاها و دریاچه‌های متان / اتان روی سطح، فرض بر این است که تیتان ماه زحل یک اقیانوس زیرزمینی داشته باشد. تصویر از A. D. Fortes / UCL / STFC.


ماه تریتون نپتون، در منظومه خورشیدی بیرونی، ممکن است یک اقیانوس زیرزمینی داشته باشد. تصویر از NASA / JPL / USGS.

اکتشاف در این اقیانوس‌های جهانهای دیگر هیجان انگیز است، البته، اقیانوس های خود ما پر از انواع زندگی می‌باشد. آیا همین امر برای برخی از اقیانوس های جهانهای دیگر نیز درست است؟ دانشمندان مطمئنا این پتانسیل را می‌بینند که یکی از دلایل اصلی برای شروع مطالعه آنها است. در همه جا بر روی زمین آب وجود دارد، زندگی وجود دارد. شواهد در حال افزایش است که اقیانوسها در اروپا و انسلادوس شرایط خاصی برای برخی از انواع زندگی دارند، حتی اگر فقط میکروبی باشد (اما شاید بیشتر)، مانند فعالیت هیدروترمال در کف اقیانوس. در زمین، حتی در عمیق ترین آبها، محدوده وسیعی از زندگی وجود دارد، جایی که تهویه گرما و مواد مغذی را فراهم می کنند. تیتان ممکن است از اهمیت خاصی برخوردار باشد. از مقاله:

اگر چه تیتان دارای یک اقیانوس زیرزمینی بزرگ است، همچنین دارای مقدار زیادی از انواع وسیعی از گونه های ارگانیک و مایعات سطحی است که به راحتی قابل دسترسی هستند و می توانند اشکال حیات عجیب و غریب بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، تیتان ممکن است دارای آب مایع سطحی گذرا مانند استخرها و جریانهای انباشته شده در تماس با سطح آلی جامد و مایع باشد. این محیط ها مکان های منحصر به فرد و مهمی را برای بررسی شیمی بیوتیک و به طور بالقوه گام های اول زندگی را می دهد.

خلاصه: مقاله جدید باعث می شود که چرا دنیای اقیانوسی در منظومه شمسی ما باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد، با استفاده از دانش در مورد اقیانوس های خودمان به عنوان یک نقشه راه به کشف اقیانوس‌ها در جهان‌های دیگر می‌پردازیم.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/new-plan-how-to-explore-solar-system-ocean-worlds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *