پس از قطع عملیات کوتاه، هابل دوباره آغاز به کار کرد!!

پس از سه هفته خرابی، مهندسین مسدود کننده مکانیکی را در یکی از ژیروسکوپهای هابل پاک کردند و رصدخانه را به عملیات علمی کامل بازگرداندند.

عکس تلسکوپ فضایی هابل
این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل توسط یک فضانورد گرفته شد، درست بعد از اینکه شاتل فضایی آتلانتیس به تلسکوپ با بازوی رباتیک خود در 13 مه 2009 متصل شد تا ماموریت ارتقاء و تعمیر تلسکوپ را آغاز کند.
ناسا، ESA

پس از یک تعطیلات سه‌هفته‌ای، تلسکوپ فضایی هابل شروع به کار کرد.

تلسکوپ فضایی 28 ساله نخستین کار علمی خود را در 27 اکتبر در ساعت 2:10 بعد از ظهر به وقت EDT تکمیل کرد – هدف آن یک کهکشان ستاره‌ای به نام DSF2237B-1-IR تعیین شده است.

ژیروسکوپ هابل یک عنصر کلیدی از سیستم کنترل دید تلسکوپ است، مجموعه‌ای از اجزای تشکیل دهنده که تعیین کننده جایی است که تلسکوپ در هر زمان معین به آن نظاره می‌کند. این اطلاعات برای اطمینان از این که رصدخانه در هدف قرار دارد و همچنین چگونه می‌تواند دید خود را از یک جرم آسمانی به دیگری حفظ کند حیاتی است.

به طور معمول، هابل از سه ژیروسکوپ برای اندازه گیری سرعت چرخش تلسکوپ در سه بعد فضا استفاده می‌کند. در 5 اکتبر، یکی از ژیروسکوپ‌ها متوقف شد. هابل آخرین ژیروسکوپ باقی‌مانده خود را در روز بعد تغییر داد، اما جایگزین میزان چرخشی را گزارش کرد که به مراتب بیشتر بود. هابل خود را در حالت ایمن قرار دادد، یک ویژگی ایمنی که در آن تلسکوپ مشاهدات علمی را به حالت تعلیق درآورد.

تام براون (موسسه علوم تلسکوپ فضایی)، رئیس دفتر ماموریت هابل، می‌گوید: “ما فکر می‌کنیم که چرخش ژیروسکوپ احتمالا ناشی از مایع یا مواد اطراف آن است.” او می‌گوید که به دلیل اینکه ژیروسکوپ برای چندین سال غیرفعال بوده است، ممکن است یک حباب هوا در مایع یا مانعی در سیستم قدرت خود ایجاد کرده باشد. این تیم سعی کردند که حالت‌های عملیاتی را عوض کنند، که قبلا کمی کمک کرده بود، و همچنین ژیروسکوپ را روشن و خاموش کردند که هیچ کاری نتیجه‌ای در پی نداشت.

او می‌گوید: “چیزی که می توانستیم در زمینه اقدامات خوش‌بینانه انجام دهیم این بود که مانورها را در حالی که در حالت عملیاتی قرار می‌گرفتند انجام دهیم.” این تیم به هابل دستور داد تا از طریق یک سری از چرخش‌ها، موفق به تنظیم مجدد ژیروسکوپ شود – و بالاخره کار کرد. با پاکسازی ژیروسکوپ از مانع، تیم با استفاده از مراحل گشت و گذار، با هدف قرار دادن تعدادی از اهداف آن را تست کرده، و در عین حال آپلود حفاظت‌های‌نرم‌افزاری اضافی را نیز انجام دادند.

حالا هابل به حالت معمولی خود بازگشته است.

جنیفر ولیامن (مرکز پرواز فضایی ناسا گودارد) می گوید: “ابزارهای علمی همه در شکل خوب هستند و دانشمندان از آنها به روش‌های هوشمندانه برای یادگیری جزئیات جدید در مورد منظومه شمسی، سیارات فراخورشیدی و حتی تاریخ گسترش جهان استفاده می‌کنند.” “ما امیدواریم که هابل با تلسکوپ فضایی جیمز وب که در 2021 به فضا پرتاب خواهد شد، چندین سال همپوشانی لازم را انجام دهند.”

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/after-brief-shutdown-hubble-goes-back-to-work/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *