روشنترین دنباله‌دار در آسمان شب

دنباله‌دار Comet 46P / Wirtanen الان به هیچ وجه روشن نیست. در حال حاضر نیاز به یک تلسکوپ برای مشاهده آن دارید. اما به زودی روشن‌تر می‌شود و ممکن است تا پایان سال 2018 با چشم غیرمسلح آن را ببینید.


مارتین موببرلی یک تصویر جدید از دنباله‌دار 46P / Wirtanen که در 27 سپتامبر 2018 در Siding Spring استرالیا گرفته است. این تصویر یک کاما بزرگ یا ابر را در اطراف دنباله‌دار نشان می‌دهد که اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌آید. تصویر از Comets and Asteroids on Facebook

آیا شما در مورد دنباله‌دار 46P / Wirtanen شنیده اید؟

این دنباله‌دار در دسامبر 2018 نزدیک شدن به منظومه شمسی است. Comet Wirtanen در حال حاضر به درخشندگی نور کمرنگ‌ترین ستاره‌ای است که در آسمان شب وجود دارد، البته این بدان معنا نیست که شما بتوانید آن را با چشم ببینید. در واقع، اکنون تنها توسط ستاره‌شناسان با تلسکوپ قابل مشاهده است. اما – در دسامبر 2018 – دنباله‌دار Wirtanen ممکن است با چشم غیرمسلح، حداقل در آسمان تاریک قابل مشاهده باشد. نزدیکترین حالت دنباله‌دار به خورشید، در دسامبر 12، 2018 و نزدیکترین حالت به زمین، تنها چند روز بعد، در تاریخ 16 دسامبر خواهد بود.

به گفته ستاره‌شناسان در دانشگاه مریلند، این گذر دنباله‌دار ویرتانن در نزدیکی زمین (در نزدیکی استانداردهای دنباله‌دار)، 10مین نزدیکی دنباله‌داری در دوران مدرن خواهد بود. در نزدیکترین حالت به ما، دنباله‌دار حدود 30 برابر فاصله ماه (7.1 میلیون مایل یا 11.5 میلیون کیلومتر) خواهد بود.

کنتراست این عدد به یک دنباله‌دار دیگری که اخیرا نزدیک به ما قرار دارد – 21P / Giacobini-Zinner می‌باشد، که موجب وقفه کوتاه در بارش شهابی اژدهایی شد و نزدیک به زمین در 9-10 سپتامبر 2018 در 36 میلیون مایل (58 میلیون کیلومتر) قرار داشت. این نزدیکترین Giacobini-Zinner بود که در 72 سال اتفاق افتاده بود!

و شما می‌توانید ببینید – از پاراگراف بالا – که Wirtanen در حال حاضر بسیار نزدیکتر است، اگر چه هنوز فاصله بسیاری از فاصله ماه دارد.


این چیزی است که به نام منحنی نور شناخته می‌شود. این اندازه گیری از کمیت روشنایی 46P / Wirtanen  در طول زمان است. دنباله‌دار روشن تر می شود! این دنباله‌دار ممکن است در ماه دسامبر به اندازه کافی روشن باشد که با چشم غیرمسلح از یک مکان تاریک مشاهده شود. تصویر از University of Maryland’s comet 46P/Wirtanen: current status page.

برآوردها نشان می‌دهد که ویرتانن ممکن است به قدربصری 3.5 تا 6 برسد. این که دنباله‌دار را به وضوح در ناحیه دید با چشم غیرمسلح قرار می‌دهد.

و البته، دنباله‌دارها غیرقابل پیش‌بینی هستند.

آیا می‌خواهید در مورد درخشندگی ویرتانن، اطلاعات بروز داشته باشید؟

این صفحه وب از دانشگاه مریلند این اطلاعات را به روزرسانی می‌کند.

http://wirtanen.astro.umd.edu/46P/46P_status.shtml


در 16 دسامبر 2018، نزدیکترین حالت زمین به دنباله‌دار وریتانن کمتر از 4 روز پس از نزدیکی آن به خورشید رخ می‌دهد. تصویر از دانشگاه مریلند.

ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/46p-wirtanen-possibly-visible-to-eye-dec-2018

 

Path of comet 46P Wirtanen –  October 1st – December 16th

 

Path of comet 46P Wirtanen – December 2nd – December 24th

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *