دیونه قمر زحل نوارهای عجیب و غریبی دارد!!

محققان پیشنهاد می کنند که خطوط موازی مستقیم و طولانی روی سطح این قمر می‌تواند قطرات حلقه‌های زحل، یکی از قمرها و یا گذر دنباله‌داری باشد.


دیونه در این تصویر از فضاپیمای کاسینی در مقابل حلقه زحل قرار دارد. بزرگترین ماه تیتان در زحل، پاندورا در سمت راست حلقه‌ها قرار دارد و پان نقطه کوچکی در سمت چپ است.
ناسا / JPL-Caltech / موسسه علوم فضایی

قمرهای زحل عجیب غریب هستند. یاپتوس به نظر می‌رسد ستاره مرگ جنگ ستارگان باشد. پان کوچک شبیه جام یک اسپانیایی کیهانی است. و در حال حاضر نوارها یا خطوطی عجیب و غریب در سراسر سطح یخی دیونه خودنمایی می‌کنند.

این خطوط  تا صدها کیلومتر گسترش می‌یابند و در عین حال کمتر از 5 کیلومتر است. آنها همه موازی با استوا هستند و فقط در عرض‌های پایین وجود دارند. آنها روشنتر از هر چیز دیگری در اطراف خود هستند و به نظر می‌رسد بر روی ساختارهای موجود مانند رگه‌ها و دهانه‌ها گذاشته شده است، به این معنی که آنها به تازگی به جای گذاشته شده‌اند. و هنوز روشن نیست که چگونه آنها در آنجا وجود دارند.

امیلی مارتین (موزه ملی هوا و فضا) و یکی از همکارانش در مقاله‌ای که در مورد نتایج بدست آمده در پژوهش‌نامه‌های ژئوفیزیک منتشر شده است، می‌گوید: “ما واقعا نمی‌دانیم که چگونه چنین خطوط مستقیمی را تفسیر کنیم.” “خطوط واقعا بر خلاف آنچه است که ما در منظومه شمسی مشاهده می‌کنیم.”

تصویر خطوط دیونه
این تصویر از کاسینی نشان می‌دهد بعضی از خطوط (با فلشهای سبز) که در سطح دیونه قرار دارند.

NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute / E.S. Martin and D.A. Patthoff, 2018

مارتین و همکارش الکس پاتوف (موسسه علوم سیاره‌ای) همه این سناریوها را بیشتر و بیشتر برای دیونه در نظر گرفتند، اما هیچ کدام به نظر نمی‌رسند. خطوط دیونه بیش از حد طولانی، بیش از حد گسترده، بیش از حد روشن و یا بسیار عجیب و غریب هستند.

قرار گرفتن موازی خطوط با استوا نشان می‌دهد که احتمالا مقصر اصلی چیزی است که در حال حاضر در  مدار دیونه بوده و سپس به آرامی بر روی سطح آن بارید.

این تنها یکی از چند گزینه است. مواد از حلقه‌های زحل می‌تواند به سطح آن پاشیده شوند، هر چند مشخص نیست که چه مکانیسمی می‌تواند مواد خارج از حلقه‌ها را به سمت دیونه هدایت کند. ممکن است برخی از انتقال مواد از ماه Helene یا Polydeuces، که قمر هایی را که مدار دیونه را به هم متصل می‌کنند، ردخ دهد. یا شاید خطوطی از یک دنباله‌دار هستند که فقط به طور اتفاقی از آنجا عبور می‌کند.

پاتف می‌گوید: “اگر ما بتوانیم خطوط دیگری را در سیستم زحل پیدا کنیم، ممکن است کمی بیشتر درباره منابع مربوط به موادی که می‌تواند در اطراف سطوح این ماهها قرار بگیرد، یاد بگیریم.” “ما فرصتی برای گرفتن عکس‌های بیشتر در حال حاضر نداریم، اما می‌توانیم کل آرشیو تصاویری را که از کاسینی گرفته‌ایم، را جستجو کنیم.”

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/saturns-moon-dione-has-some-weird-stripes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *