زیستگاه‌های الهام گرفته شده از اوریگامی برای ماه و مریخ

طرح نوآورانه پروژه EuroMoonMars با استفاده از اوریگامی ژاپنی – هنر کاغذ تاشو به اشکال جالب – برای طراحی و توسعه زیستگاه‌ها برای اکتشافات فضایی آینده انسان است.


این نمونه اولیه تونل ورودی اریگامی در 20 آوریل 2018 در شرایط شبیه سازی EuroMoonMars 2018 در ESA-ESTEC مورد آزمایش قرار گرفت. تصویر از Anna Sitnikova / EuroPlanet.

ساکنان انسانی ماه و مریخ هنوز ممکن است یک رویای دور باشند، اما دانشمندان قبلا قدم‌های تدریجی به سوی این هدف را دنبال می‌کنند. یکی از این ابتکارات از پروژه EuroMoonMars است که تازه تکمیل شده است، نمونه اولیه برای زیستگاه های انسانی و ایستگاه های تحقیقاتی است که طراحی آنها بر اساس اوریگامی ژاپنی صورت گرفته است.

اوریگامی را دیده اید؟ اوریگامی هنر تاشو کاغذی است، یک ورق کاغذی اغلب به شکل‌های مختلفی در می‌آید، مثل یک قوی کاغذی که اغلب مشهور است. گرچه این هنر، اغلب با فرهنگ ژاپنی همراه است، در اروپا و چین نیز سنت‌های کاغذی تاشو وجود دارد.


برای درست کردن یک قوی کاغذی، می‌توانید به لینک https://www.wikihow.com/Fold-a-Paper-Crane مراجعه کنید.

و، یک روز، ممکن است ساختاری در ماه یا مریخ بر اساس تکنیک‌های کاغذ تاشو وجود داشته باشد. نمونه اولیه پروژه EuroMoonMars ترکیبی از اوریگامی و منسوجات هوشمند می‌باشد. آنا سیتنیکووا این مفهوم را در کنگره علوم سیاره‌ای اروپا 2018 (21 تا 21 سپتامبر 2018) در برلین ارائه کرد.

این سازه‌ها به طور خاص برای محیط‌های غیرمعمول مانند مواردی که در ماه و مریخ یافت می‌شوند طراحی شده اند. همانطور که توسط Sitnikova توضیح داده شده است:

اوریگامی سازه‌های ساخته شده از منسوجات، می‌تواند به تعداد و اشکال مختلفی گسترش یابد. آنها سبک وزن هستند. آنها می‌توانند به آسانی قابل استفاده باشند و در تنظیمات و اندازه‌های مختلف انعطاف‌پذیر فضایی قابل استفاده باشند. سازه‌ها در شرایط قابل تغییر عملکرد می‌باشند، در نتیجه طول عمر قابل استفاده آنها افزایش می‌یابد.


استودیوی معماری Samira Boon  سازه اریگامی خود را از ورق های تک پارچه ای تولید می کند. تصویر از استودیو نساجی معماری Samira Boon، که در این پروژه شرکت می کند.

ساختار اریگامی با فرآیندهای دیجیتال بافندگی ترکیب شده است. طراحان می گویند که این فرم ها برای حمل و نقل آسان و راحت از طریق مکانیزم های بادوام، پاپ آپ یا روباتیک قابل استفاده هستند. آنها می گویند که آنها  برای محیط هایی با فضای کم، مانند ماه و مریخ مناسب هستند. و ادعا می کنند که این سازه ها همچنین می توانند خطر آسیب ناشی از شهاب سنگ را با استفاده از نقاط زاویه ای کاهش دهند.

علاوه بر این، پانل های خورشیدی را در آن قرار می دهند که می تواند نور را ذخیره کند و دارای نقاط شفاف است که می تواند جهت تغییر نور داخلی و شرایط آب و هوایی در زیستگاه ها به بهترین نحو عمل کند.

اولین آزمایشات تونل ورودی نمونه اولیه در آوریل 2018 در شبیه سازی EuroMoonMars در مرکز ESTEC آژانس فضایی اروپا صورت گرفت؛ ESTEC شریک دیگری در این پروژه است. تست های بعدی که برای سال 2019 برنامه ریزی شده، اعمال خواهند شد. در ماه ژوئن، پروژه IGLUNA، به رهبری مرکز فضایی سوئیس، تست زیستگاه اریگامی را در یخچالهای فوقانی Zermatt در سوئیس انجام خواهد داد. در ماه سپتامبر، تیم به ایسلند سفر خواهد کرد. به گفته Sitnikova:

ما سیستم های غار Stefanshellir و Surtshellir را انتخاب کرده ایم که دارای گالری های بزرگ و یک سیستم تونل بسیار دقیق است. ما به طور موقت در ایجاد یک زیستگاه کوچک، پیاده سازی دانش تونل اریگامی و گنبدهای بافته شده اقدام خواهیم کرد.

اوریگامی برای معماری فضایی، رویکردهای متقابل انضباطی و برنامه های کاربردی، روش های تولید و طراحی پیشرفته ای را ارائه می دهد. حياتي كه از طريق اين ساختارها تقويت مي شود، زنده هستند، زيرا آنها قادرند خود را با عوامل انساني و محيطي تغيير دهند.


گنبد اریگامی پیچیده بافته شده و خودمختار ایجاد شده از یک ورق پارچه و یک قوس بافته بافته شده است. تصویر از استودیوی سامیرا بوون.


نرم افزار freeform Origami، توسط همکار Tomohiro Tachi،  به تیم اجازه می دهد مجسمه سازی یا تولید اشکال پیچیده اریگامی و تغییر الگوی چروک مدل را پیش ببرد. تصویر از Tomohiro Tachi.

اهداف بعدی پروژه این است که یک زیستگاه اریگامی قابل توسعه طراحی کنیم. چنین زیستگاه های “هوشمند”ی برای زیست در مریخ و ماه مورد نیاز است.

Origami-inspired habitats for the moon and Mars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *