TESS اولین سیاره خود را کشف کرده است!!

TESS نخستين سیاره فراخورشیدی خود را يافته است. این سیاره، یک ابرزمين در اطراف ستاره درخشان Pi Mensae می‌باشد

گروهی از دانشمندان با داده‌های جدید ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) کشف یک ابر زمین را در مدار نزدیک به ستاره  خورشید مانند Pi Mensae اعلام کرده‌اند.

این ستاره در فاصله 60 سال نوری دورتر از زمین و در صورت فلکی منسا (کوهمیز) قرار دارد، با چشم غیرمسلح در زیر آسمان صاف و تاریک با قدر 5.7 قابل مشاهده است. این ستاره قبلا با یک سیاره که 10 برابر جرم مشتری را داشت، شناخته شده بود که در یک مدار بیضی شکل، با دوره 5.7 ساله می‌گردد. در حال حاضر، چلسی هوانگ (MIT) و همکارانش یک سیاره دیگر را در همان سیستم به اندازه دو برابر زمین پیدا کرده‌اند.

همانطور که TESS ستاره خورشیدمانند Pi Mensae را زیر نظر داشت، هر 6.27 روز شیب روشنایی آن تغییر می‌کرد که این امر نشان می‌دهد که سیاره دومی در این سیستم وجود دارد. (یک سیاره دور به اندازه 10 برابر جرم مشتری که بیش از یک دهه پیش کشف شده بود.) هوانگ و همکاران / arXiv.org

با تشخیص TESS، تیم به داده‌های بایگانی که توسط تلسکوپ آنگلو-استرالیا و ابزار HARPS در رصدخانه لاسیلا در شیلی جمع‌آوری شده بود، این امر را تایید کرد که این سیاره وجود دارد و جرم آن بین 4 تا 5.7 برابر بیشتر از زمین می‌باشد. بر اساس تراکم متوسط ​​آن، این ابرزمین احتمالا یک هسته سنگی یا آهن دارد که با اتمسفری همچون هیدروژن، هلیوم، آب یا متان احاطه شده است.

اتمسفر سیاره احتمالا خیلی نزدیک به سطح سیاره است تا نور زیادی برای فیلتر کردن آن استفاده شود، بنابراین مطالعه بیشتر از طریق طیف سنجی گذر در بهترین حالت دشوار خواهد بود. اما نزدیکی سیاره و روشنایی ستاره این سیستم را یک هدف امیدوارکننده برای مطالعات دیگر می‌داند. TESS مأموریت خود را آغاز کرده است – بررسی همه جانبه آن در 25 ژوئیه آغاز شد و این هفته فقط تصویر نخستین نور آن را منتشر کرد – بنابراین انتظار می‌رود نتایج بسیار بیشتری توسط آن کسب شود.

در مقاله‌ای که تیم در 16 سپتامبر به سرور pre-print arXiv.org ارسال کرد، می‌توانید در مورد Pi Mensae c بیشتر مطالعه کنید (https://arxiv.org/abs/1809.05967).

 

60-Second Astro News: TESS’s First Exoplanet, Asteroid Hides a Galaxy

By: Monica Young | September 21, 2018

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/60-second-astronomy-news-tess-first-exoplanet-asteroid-hides-galaxy/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *