آیا تلسکوپ هابل اولین ماه فراخورشیدی را پیدا کرده است؟

ستاره‌شناسان شواهد جدیدی را برای یک ماه به اندازه نپتون را که در حال چرخش به دور سیاره گازی غول‌پیکر Kepler-1625b بوده و حدود 8000 سال نوری دورتر می‌باشد، بدست آورده‌اند.

ستاره شناسان هشت سیاره بزرگ در منظومه شمسی ما را شناسایی کرده‌اند، که تاکنون 200 ماه شناخته شده دارند. خیلی دورتر، نزدیک به 4،000 سیاره فراخورشیدی را در مدار ستارگان دیگر کشف کردند، اما تا کنون، با وجود برخی از امکانات پیشین، هیچ ماه فراخورشیدی به طور قطعی یافت نشده است. با این حال، روز چهارشنبه -3 اکتبر ، 2018 – اخترشناسان شواهد جدیدی را برای آنچه که اولین کشف واقعی ماه فراخورشیدی می‌باشد را  اعلام کردند. به نظر می‌رسد سیاره کپلر -1625b، که 8000 سال نوری دورتر واقع شده است، در جهت صورت فلکی ماکیان، که در اواخر اکتبر در غرب واقع است.

ستاره شناسان David Kipping و Alex Teachey، هر دو از دانشگاه کلمبیا، از داده‌های هر دو فضاپیمای کپلر شکار سیاره‌ای و تلسکوپ فضایی هابل برای کشف احتمال ماه فراخورشیدی استفاده کردند. این حقیقتی است که طی چندین سال برای این ستاره شناسان جالب بوده است و نتایج نهایی هنوز در دسترس نیست … اما شواهد جدید حیرت انگیز خواهد بود، اگر یک ماه فراخورشیدی در واقع در مدار کپلر -1625b  باشد، Kipping گفت:

نزدیک‌ترین حالت مثل این است که نپتون را برداشته و آن را در اطراف مشتری قرار دهیم.

اگر این امر تایید گرددد، این ماه اولین ماه فرازمینی شناخته شده است که اخترشناسان را با یک معما مواجه می‌کند. چنین قمرهای بزرگ در منظومه شمسی ما وجود ندارند. این کشف ممکن است نیاز به کارشناسانی برای بازبینی نظریه‌های خود در مورد نحوه شکل‌گیری قمر ها در اطراف سیارات داشته باشد. توماس Zurbuchen در ستاد ناسا در واشنگتن دی سی، اظهار داشت:

اگر این مشاهدات تأیید شود، این یافته کاملا می‌تواند درک ما را از شکل گیری قمرها و آنچه که از آنها می‌توانست ساخته شود، تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعه علمی یک قمر احتمالی برای کپلر -1625b روز چهارشنبه در مجله Science Advances بررسی شده است.

دقیقا همانطور که اکثر سیارات خارج از منظومه شمسی ما به طور مستقیم دیده نشده‌اند، ما تصویر مستقیمی از این ماه فراخورشیدی نداریم.


اخترشناس David Kipping (سمت چپ) گفت: “این قطعا یک لحظه تکان دهنده برای دیدن منحنی نور هابل بود، قلب من شروع به تپش سریع کرد.” او و الکس Teachey (راست)، هر دو از دانشگاه کلمبیا، ممکن است کاشف اولین ماه فراخورشیدی باشند.

در عوض، ستاره‌شناسان بیشتر سیارات فراخورشیدی – و این ماه فراخورشیدی – را در طول گذر از مقابل ستاره‌های خود کشف کرده اند. چنین رویدادی یک گذر نامیده می شود و باعث می شود که نور ستاره تحت تاثیر قرار بگیرد. روش گذر برای شناسایی اکثر سیارات فراخورشیدی شناخته شده مورد استفاده قرار گرفته است.

سیگنال‌های گذر از فاصله سیارات فراخورشیدی بسیار کوچک هستند. به همین دلیل است که جستجو برای پس‌زمینه ها برای چند دهه پیش از اولین انفجار در دهه 1990 تأیید شد. جستجو و یافتن ماه‌ فراخورشیدی حتی بیشتر از سیارات فراخورشیدی  سخت‌تر است زیرا آنها کوچکتر هستند و سیگنال گذر آنها ضعیف‌تر است. ماه‌های فراخورشیدی با هر بار گذر هم موقعیت خود را تغییر می‌دهند، زیرا ماه در حال چرخش به دور سیاره است.

دیوید کیپینگ حدود یک دهه از کار خود را به دنبال یافتن ماه‌های فراخورشیدی صرف کرده است. در سال 2017، او و تیم او داده‌های 284 سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط فضاپیمای کپلر شکار سیاره‌ای را تحلیل کردند. آنها به مدار سیارات فراخورشیدی، طولانی تر از 30 روز، در اطراف ستارگان میزبانشان، نگاه کردند. محققان یک نمونه در Kepler-1625b کشف کردند که یک علامت گذر با ناهنجاری‌های جذاب نشان می‌داد که دلیل بر حضور ماه در آن منطقه است. کپینگ گفت:

ما انحرافات کوچکی را دیدیم و منحنی نوری که توجه ما را جلب کرد.

سپس Kipping برای مشاهده آن توسط تلسکوپ فضایی هابل درخواست کرد. نتایج جدید هابل – هرچند غیرقابل تصور بود – به نظر می رسد نتایج قبلی خود را برای حضور ماه  Kepler-1625b تأیید کند. ب

مشاهدات آینده نشان می‌دهد که ماه Kepler-1625b تایید می شود، تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده ناسا برای پیدا کردن ماه‌های فراخورشیدی احتمالیدر اطراف سیارات دیگر، با جزئیات بسیار بیشتر از Kepler استفاده می شود.


مفهوم هنری از یک ماه فراخورشیدی که ممکن است به اندازه نپتون باشد، به دور سیاره ای چند برابر بزرگتر از مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما در حال حرکت می‌باشد، در یک منظومه خورشیدی دور، حدود 8000 سال نوریر. تصویر از طریق HubbleSite

چکیده: ستاره شناسان در دانشگاه کلمبیا شواهدی را در مورد اطلاعات فضاپیمای کپلر در سال 2017 دریافتند که نشان می دهد یک ماه به دور کپلر 1625b در حال چرخش است. سپس آنها از تلسکوپ فضایی هابل درخواست تایید کردند، و اطلاعات جدید هابل این ادعا را افزایش می‌دهد اما ثابت نمی‌کند که این ماه وجود دارد.

منبع: http://earthsky.org/space/1st-exomoon-neptune-sized-kepler-1625b-hubble

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *