با سیلی از ربات‌ها، عصر اکتشاف سیارک واقعا آغاز شده است!!


فرود MASCOT تصویر از Ryugu از ارتفاع 20 متری، درست قبل از فرود به سیارک گرفته شده است. تصاویر و داده های بیشتر در چند روز آینده منتشر خواهند شد. (اعتبار: MASCOT / DLR / JAXA)

MASCOT فرود آمد

از دو هفته پیش، انسانها هرگز یک کاوشگر رباتیک بر روی یک سیارک قرار نداده بودند. در حال حاضر ما سه عدد از آنها بر روی Ryugu، یک شی 900 متری حال حاضر در طرف دیگر خورشید در حال چرخش می‌باشد. در 20 سپتامبر، پروب Hayabusa2 ژاپن دو فرودگر کوچک MINERVA II-1a و II-1b را بر روی آن مستقر کردند. آنها به سرعت تصاویری را از سطح آن فرستادند. سپس شب گذشته (3 اکتبر)، فضاپیمای مادر، MASCOT را به عنوان فرودگر بسیار بزرگتر که اکنون در طول عمر باتری شانزده ساعته خود،  مطالعاتی را انجام می‌دهد، مستقر کرد. چهارمین نمونه‌برداری را انجام و جمع آوری نمونه هنوز ادامه دارد.

چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که فقط یک ماموریت برجسته نیست (هر چند Hayabusa2 قطعا همینطور است)، اما آغاز عصر جدیدی از کاوش منظومه شمسی است. هنگامی که Probiter New Horizons در سال 2015 از پلوتو گذشته بود، و عملیات خود را در آنجا به پایان رساند کشف اولیه بشریت از 9 سیاره کلاسیک و شروع یک نگاه دقیقتر به اشیاء کوچکی که  اطلاعات کمی از آنها را کشف کرده بودند ادامه پیدا کرد و  اطلاعات زیادی در مورد شکل گیری و تکامل منظومه شمسی و شاید در مورد ظهور زندگی روی زمین بدست آمد.

در سال 2016، پروب Rosetta مطالعات دیدنی از Comet 67P را انجام داد. در اواخر سال جاری، پروسیجر OSIRIS-REx ناسا یک سیارک دیگر نزدیک به زمین به نام Bennu را کاوش کرد؛ دیگر مأموریت های ناسا به سیارک دوگانه، سیارک فلزی و سیارک ها در مدار مشتری می‌باشد. اما در حال حاضر، داستان متعلق به Haybusa2 و کارهای خارق‌العاده آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن (JAXA) است. من تعدادی از مهره‌های کلیدی را دنبال کرده ام تا تجربیاتی را از این لحظه تاریخی بدست آورم.

MINERVA II-1 قبل از پرتاب، و یک طرح کلی از مکانیزم غیر معمول آنها برای چرخش روی Ryugu. آنها از انرژی خورشیدی استفاده می کنند، بنابراین می توانند به مدت چند هفته یا چند ماه به طور بالقوه فعالیت کنند. (اعتبار: JAXA)

من از Makoto Yoshikawa، مدیر هیئت مدیره Hayabusa2 در JAXA، در مورد واکنش او به اولین نتایج  Hayabusa2 و دو فرودگرد کوچک خود MINERVA-II  (وسیله نقلیه ربات آزمایشی MIcro-Nano برای سیارک) سوالاتی کردم. این روبات های خلاق، هر کدام فقط 18 سانتیمتر (7 اینچ) بوده، از وزن داخلی حرکتی استفاده می کنند تا بر روی Ryugu حرکت کنند. گرانش چنان ضعیف است که استفاده از چرخها یا پاها بی فایده است. Yoshikawa همچنین مراحل بعدی ماموریت را پیش بینی کرد، زمانی که Hayabusa2 خود را به سطح Ryugu پایین می آید و نمونه ها را برای فرستادن به زمین جمع آوری می کند.

Yoshikawa: “برای من بزرگترین شگفتی شکل آن بود. شکل Ryugu یک چرخش است که کاملا غیر منتظره است. ما می دانیم که برخی از سیارک ها دارای چنین شکل هستند، اما برای چنین سیارک ها دوره اسپین کوتاه است، فقط 2 تا 4 ساعت است. دوره چرخش Ryugu 7.6 ساعت است، بنابراین چرخش خیلی سریع نیست. به همین دلیل ما انتظار داریم که Ryugu به نظر می رسد. و معمولا شکل سیارک های کوچک نامنظم است. Ryugu بسیار کوچک است اما دارای شکل هندسی است، بنابراین بسیار جالب است.

راننده MINERVA II-1A سایه خود را در Ryugu دید. در یک سیارک، پیش بینی همیشه آب و هوای آفتابی است. (اعتبار: JAXA)
راننده MINERVA II-1A سایه خود را در Ryugu دید. در یک سیارک، پیش بینی همیشه آب و هوای آفتابی است. (اعتبار: JAXA)

“من برای این موفقیت بسیار خوشحالم. من همچنین بر روی ماموریت Hayabusa [سونیک پروژۀ قبلی JAXA کار می کردم] کار می کردم و زمانی که ما موفق به قرار دادن MINERVA در سطح سیارک Itokawa نشد، احساس تاسف شدم. در حال حاضر ما توانستیم دو روورک کوچک روی سطح Ryugu قرار دهیم و عکس های شگفت انگیزی به ما می فرستادند. روورها بسیار کوچک هستند، اما با حرکت دادن آنها روی سطح Ryugu حرکت می کنند. برای من چنین صحنه ای خیلی خوشایند است.

هدف اصلی MINERVA-II علم نیست بلکه نشان دادن نحوه حرکت در یک سطح با گرانش بسیار کم است. اما اکنون ما می دانیم که چطور رگولیت (سنگ ها، سنگریزه ها) بر روی سطح Ryugu شبیه است. من فکر می کنم این اطلاعات مهم برای مطالعه تکامل Ryugu خواهد بود. نگران کننده ترین چیز این است که میدان های گسترده ای در سیارک بدون تخته سنگ های بزرگ وجود ندارد. در حال حاضر ما در حال بحث در مورد چگونگی رسیدن به زمین با خیال راحت برای گرفتن نمونه است.

“هدف اصلی این ماموریت مطالعه مواد ارگانیک و آب (مواد معدنی هیدراته) بر روی سطح Ryugu است. ما فکر می کنیم Ryugu از زمانی که متولد شده تغییری نکرده است، بنابراین اگر ما چنین چیزهایی را مطالعه کنیم، می توانیم قبل از زندگی روی زمین، ماده آلی را در منظومه شمسی درک کنیم. ”

منبع: http://blogs.discovermagazine.com/outthere/2018/10/03/asteroid-era-has-begun/#.W8IpqNczbcd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *