بعضی از ستاره‌های اطراف کهکشان ممکن است از جای دیگر آمده باشند!!

داده‌های ماهوارهGaia  بیست ستاره با سرعت بالا را نشان می‌دهد که 13 مورد از آنها در خارج از راه شیری نشات گرفته است.


یک تصویر از 20 ستاره با سرعت بالای راه شیری. هفت ستاره (قرمز) از کهکشان دور می‌شوند در حالی که 13 ستاره (نارنجی) می‌تواند از کهکشان‌های دیگر نشات گرفته باشند.
ناسا / ESA / Hubble / Marchetti et al. 2018

تابستان گذشته، محققان تعدادی از ستاره‌هایی را که از مرکز کهکشان ما بیرون رانده شدند، شناسایی کردند. یکی از آنها به نظر می‌رسید که برای فرار از راه شیری پیش می‌رفت. در حال حاضر، همان تیم ستاره‌های فراری بیشتری پیدا کرده است که در واقع می‌توانند از یک کهکشان خارج از منظومه خودمان فرار کرده باشند.

ستارگان با سرعت بالا به دو دلیل اصلی مورد علاقه ستاره‌شناسان می‌باشند: ستارگان می‌توانند تعاملات شدیدی با ابرنواخترها و سیاهچاله‌ها را نشان دهند و می‌توانند زمینه‌ی گرانشی کهکشان را با نقشه‌یابی توزیع ماده‌ی تاریک مورد بررسی قرار دهند.

با این حال شناسایی ستاره‌های با حرکت سریع با توجه به میلیاردها ستاره پس‌زمینه بسیار دشوار است. ستاره‌ها در راه شیری، بسته به موقعیت آنها و هر گونه تعامل با اشیاء عظیم در این نزدیکی در گستره‌ای از سرعت حرکت می‌کنند. اکثریت ستاره‌ها در یک دیسک نازک یا در یک محوطه‌ای در اطراف ابرسیاه چاله مرکز کهکشان ما زندگی می‌کنند. ستاره‌ها در دیسک همه در یک جهت می‌چرخند در حالی که مدارهای ستاره در بالگ و هاله می‌توانند به صورت تصادفی توزیع شوند.

تصویر هنری از گایا که ستاره‌های راه شیری را نشان می‌دهد.
ESA / ATG medialab; background: ESO / S. Brunier

جایی که ماهواره گایا وارد می‌شود. در سال 2013 شروع به کار می‌کند و در حال حاضر ستاره‌ها را در کهکشان ما با هدف اندازه‌گیری‌های دقیق برای بیش از یک میلیارد عدد از آنها تا سال 2020 به نمایش می‌گذارد. انتشار دومین اطلاعات از گایا در ماه آوریل صورت گرفت و از 1.7 میلیارد ستاره، 7 میلیون آن دارای حرکت، موقعیت، اختلاف منظر و داده‌های سرعت شعاعی هستند. با استفاده از این 7 میلیون نقطه شروع، توماسو مارکتیتی و همکارانش جستجوی خود را برای ستاره‌هایی که در سرعت‌های نزدیک به سرعت فرار از کهکشان حرکت می‌کنند شروع کردند: تقریبا 400 تا 600 کیلومتر بر ساعت (حدود 900000 – 1.3 میلیون مایل در ساعت) ، بسته به موقعیت ستاره.

 

از 7 میلیون ستاره در نمونه خود، تیم 125 ستاره با سرعت بالا را پیدا کرد که به اندازه کافی سریع حرکت می‌کردند تا بیش از 50٪ احتمالا فرار از راه شیری داشته باشند. از 125 ستاره، بیست عدد از آنها بیش از 80٪ احتمال شکستن پیوندهای گرانشی کهکشان ما را دارند و تبدیل به ستاره‌های unbound می شوند.

Some Stars Around Galaxy May Be From Elsewhere
By: Summer Ash | October 12, 2018
منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/some-stars-around-galaxy-may-be-from-elsewhere/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *