امشب می‌توانید استوای کهکشانی از روی مثلث تابستانی و صورت فلکی ماکیان بیابید!!

امشب از مثلث تابستان و صورت فلکی ماکیان برای پیدا کردن استوای کهکشانی (galactic equator) استفاده کنید. مطمئنا،  اینجا پاییز در نیمکره شمالی است، اما سه ستاره درخشان که مثلث تابستانی را تشکیل می‌دهند هنوز در آسمان ما می‌درخشند.

استوای کهکشانی (یا صفحه کهکشانی) یک صفحه خیالی است که کهکشان را به دو قسمت تقسیم می‌کند (بالا و پایین). در سیستم مختصات کهکشانی، استوا در عرض جغرافیایی کهکشانی b = 0. سیستم مختصات کهکشانی است.
   

راحتی روی صندلی دراز کشیده و پاهای خود را به سمت جنوب قرار دهید. هرچند هر ستاره ای که ما با چشم غیرمسلح می بینیم، عضو ستاره‌های کهکشان راه شیری ما است، گاهی اوقات اصطلاح “راه شیری” به  لبه دیسک کهکشانی اشاره دارد. برای دیدن استواس کهکشانی از طریق صورت فلکی ماکیان توسط جیم کالر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید

http://stars.astro.illinois.edu/sow/cm.html

همانطور که از عرضهای میانه شمالی دیده می‌شود، ستارگان دنب و وگا در بالا قرار دارند. وگا، درخشان ترین ستاره مثلث تابستانی، در غرب (یا راست) دنب می‌درخشد، و الطایر، دومین ستاره درخشان، تقریبا بین افق جنوبی خود و ستاره بالایی قرار دارد.

مثلث تابستان و راه شیری. الطایر کمی زیر مرکز آن می‌درخشد، در حالی که درخشش دنب در مرکز چپ و درخشانترین ستاره مثلث تابستانی Vega در سمت چپ بالای مرکز قرار دارد. تصویر از ناسا / ESA

همانطور که شب فرا می‌رسد، به دنبال یک ستاره درخشان که بین الطایر و وگا  قرار دارد بگردید. این ستاره Albireo یا منقار ماکیان می‌باشد. خطی از Albireo به Deneb به شما بدن ماکیان را از سر به دم نشان می‌دهد. سه ستاره از بدن آن در نزدیکی دنب عبور می کند تا شکلی به  صورت صلیب شمالی ایجاد کند. برای تکمیل بالهای ماکیان به یک ستاره دورتر از هر طرف صلیب شمالی بروید.


نمودار آسمانی از صورت فلکی ماکیان از IAU.

خط Albireo-to-Deneb را در هر جهت گسترش دهید تا در امتداد خط استوای  کهکشانی (صفحه کهکشانی) باشد. از طریق دوربین دوچشمی، خواهید دید که ابر ستارگان، خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌ها در این بلوک بزرگ کهکشانی وجود دارد! ابتدا مثلث تابستانی، سپس ستاره Albireo را پیدا کنید، و شما ستاره‌های درخشان می‌رسید، که ما آن راه شیری می‌نامیم.

منبع: http://earthsky.org/tonight/use-summer-triangle-to-locate-flat-plane-of-milky-way

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *