زحل در تصاویر خام تلسکوپ فضایی جیمز وب!!

 

 

تلسکوپ فضایی قدرتمند این سیاره غول پیکر گازی و حلقه‌های مشهور آن را برای اولین بار در این قمر تصویربرداری کرد.

 

 

تصویری پردازش نشده از زحل که توسط دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ فضایی جیمز وب (NIRCam) تهیه شده است. (اعتبار تصویر: JWSTFeed.com)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصاویر باورنکردنی خود را از غول گازی زحل گرفته است، اما آنها هنوز برای ارایه به عموم آماده نیستند.

 

تصاویر خام زحل در وب‌سایت غیررسمی جیمزوب بارگزاری شد که حاوی تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ فضایی قدرتمند از زمان آغاز عملیات آن در اواسط سال ۲۰۲۳ است.

 

در حال حاضر، تصاویر غول گازی حلقه‌دار که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) بین 24 تا 25 ژوئن گرفته شده است، به عنوان داده‌های سیاه و سفید خام پردازش نشده وجود دارد. اما حتی در این حالت، آنها وعده مناظر جدید خیره کننده از سیاره و سیستم حلقه‌ای معروف آن را می‌دهند.

 

آژانس فضایی اروپا (ESA) که این تلسکوپ را با ناسا اداره می‌کند، در بیانیه‌ای در مورد نحوه تولید تصاویرش گفت: “مانند هر تلسکوپ مدرن، JWST مانند یک دوربین فیلمبرداری تصاویر رنگی نمی‌گیرد.” “تصاویری که به زمین بازتاب می‌شوند سیاه و سفید هستند و پس از دریافت آنها برای ایجاد مناظر فوق‌العاده‌ای که با آن‌ها آشنا هستیم، کار بسیار بیشتری روی آنها انجام می‌شود. این پردازش نه تنها برای زیبا جلوه دادن آنها ضروری است، بلکه برای مشخص کردن انواع اطلاعات مفید علمی همچنین لازم است.”

 

آژانس فضایی اروپا توضیح داد که نوردهی‌های سیاه و سفید یا «قاب‌ها» تعداد ذرات نور یا فوتون‌هایی را منعکس می‌کند که بر روی آشکارساز یکی از ابزارهایش مانند دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) و Mid– ابزار مادون قرمز (MIRI) افتاده است.

 

تصویر خام و پردازش نشده از زحل که توسط ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ فضایی جیمز وب (NIRCam) ایجاد شده است. (اعتبار تصویر: JWSTFeed.com)

 

پیکسلی که نور بیشتری را در طول نتایج جمع آوری می‌کند، روشی کارآمد برای اندازه گیری نور جمع آوری شده با دقت بالا است، چیزی که ESA می‌گوید برای استخراج نتایج علمی از داده‌های JWST بسیار مهم است.

 

در این تصاویر خام از زحل، که توسط NIRCam JWST گرفته شده است، دومین سیاره بزرگ در منظومه شمسی هم به صورت یک شکل درخشان و نسبتاً نامشخص دیده می شود و هم به صورت یک قرص تاریک واضحتر که سیاره را با نوار درخشان نشان دهنده سیستم حلقه‌ای آن نشان می‌دهد. این تصاویر به نمایندگی از پروژه ای به رهبری لی فلچر، ستاره شناس دانشگاه لستر گرفته شده‌اند که هدف آن رصد کل منظومه زحل – جو، حلقه ها و قمرهای متعدد آن است.

 

تصویری پردازش نشده از زحل که توسط دوربین نزدیک مادون قرمز تلسکوپ فضایی جیمز وب (NIRCam) ایجاد شده است. (اعتبار تصویر: JWSTFeed.com)

 

JWST جهان را در مادون قرمز مشاهده می‌کند، زیرا وقتی نور از کهکشان‌های دور و در نتیجه اولیه به آن می‌رود، طول موج آن “کشیده می‌شود” و آن را به سمت پایین طیف الکترومغناطیسی حرکت می‌دهد – – پدیده‌ای که به “انتقال به سرخ” معروف است. این ابزار را به ابزاری ایده‌آل تبدیل می‌کند که به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر از هر زمان دیگری به جهان و همچنین در زمان دورتر از ابزارهای قبلی ببینند.

 

با این حال، همانطور که این تصاویر خام از زحل نشان می‌دهند، تلسکوپ فضایی نیز به طرز شگفت‌آوری در دیدن اجرام درون منظومه شمسی در سطوح بی‌سابقه‌ای از جزئیات موثر بوده است که شامل مناظر چشمگیر اورانوس غول یخی از جمله منظومه حلقه‌ای یخی و قمرهای آن، تصاویری از مشتری غول گازی همکار زحل و شفق درخشان آن و حتی نگاهی اجمالی به یک سیاره کوتوله کوچک در لبه منظومه شمسی با سیستم حلقه‌ای عجیب و غریب خود است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Saturn looks incredible in these raw James Webb Space Telescope images (photos)

By Robert Lea

https://www.space.com/saturn-james-webb-space-telescope-images-1st-observation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *