شما هرگز مریخ را اینگونه ندیده‌اید!!

شما هرگز مریخ را اینگونه ندیده‌اید!!

عکس‌های شگفت‌انگیز ناسا سیاره سرخ را در نور فرابنفش نشان می‌دهد

 

عکس‌های جدید فرابنفش مریخ، مناظری خیره‌کننده از فصول در حال تغییر سیاره را ارائه می‌دهند.

 

ماموریت ماون (MAVEN) ناسا نماهای فرابنفش این سیاره را در نقاط مختلف مدار آن به دور خورشید ثبت کرد. (اعتبار تصویر: NASA/LASP/CU Boulder)

 

اخترشناسان با استفاده از فضاپیمای مریخی ماون (MAVEN) ناسا از سیاره سرخ در ژوئیه 2022، در طول فصل تابستان نیمکره جنوبی، زمانی که این سیاره در نزدیکترین فاصله به خورشید و سپس دوباره در ژانویه 2023 پس از عبور از نیمکره شمالی مریخ از دورترین فاصله در مدار خود از خورشید عکس گرفتند.

 

دستگاه طیف‌نگار فرابنفش تصویربرداری MAVEN (IUVS) طول موج‌های بین 110 تا 340 نانومتر را در خارج از طیف مرئی اندازه‌گیری می‌کند. نواحی ارغوانی عکس‌ها نمایانگر ازن در جو مریخ است، در حالی که نواحی سفید و آبی نشان دهنده ابرها یا مه در آسمان سیاره است. سطح این سیاره در تصاویر جدید مایل به زرد یا سبز به نظر می رسد.

 

مقامات ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند: با مشاهده سیاره در طول موج های فرابنفش، دانشمندان می‌توانند بینشی از جو مریخ به دست آورند و ویژگی‌های سطحی را به روش‌های قابل توجهی مشاهده کنند.

 

این عکسها که ناسا در 22 ژوئن به اشتراک گذاشت، زمانی گرفته شده‌اند که این سیاره در نزدیکی دو طرف مدار خود به دور خورشید قرار داشت و فصول به سرعت در حال تغییر مریخ را ثبت کرد. مریخ مانند زمین بر روی یک محور کج می‌چرخد که باعث می‌شود سیاره چهار فصل مختلف را تجربه کند. با این حال، فصول در مریخ تقریباً دو برابر فصول روی زمین است زیرا سال مریخی تقریباً دو برابر زمین است.

 

مریخ زمانی که نیمکره جنوبی آن به سمت خورشید متمایل است به نزدیکترین فاصله به خورشید می‌چرخد، در حالی که زمانی که نیمکره شمالی از آن دورتر است به سمت خورشید متمایل می‌شود. در نتیجه، دما در تابستان جنوبی بسیار گرمتر از تابستان شمالی است. افزایش دما باعث تلاطم بیشتر، بادهای قوی‌تر و طوفان‌های گرد و غبار بزرگتر در نیمکره جنوبی می‌شود.

 

اولین تصویر که در ژوئیه 2022 گرفته شده است، یکی از عمیق‌ترین دهانه‌های مریخ، حوضه Argyre، در نزدیکی سمت چپ پایین سیاره را به تصویر می‌کشد. دهانه پر از مه اتمسفر به نظر می‌رسد، در حالی که دره‌های عمیق Valles Marineris در نزدیکی سمت چپ بالای سیاره پر از ابر به نظر می‌رسد.

 

گرمای هوای تابستان باعث کوچک شدن یخهای قطب جنوب می‌شود که به نوبه خود دی اکسید کربن آزاد می‌کند و باعث ضخیم‌تر شدن جو می‌شود. ماون که در نوامبر 2013 برای مطالعه گازهای جوی سیاره به فضا پرتاب شد، همچنین افزایش اتلاف هیدروژن از مریخ را در این زمان از سال شناسایی کرده است که احتمالاً نتیجه طوفانهای گرد و غباری است که بخار آب را به ارتفاعات بسیار بالا هدایت می‌کند.

 

مطالعه این سیستمها نگاه بهتری به چگونگی تکامل سیاره سرخ در طول زمان ارائه می‌دهد. مقامات ناسا در این بیانیه گفتند: “درک تلفات جوی به دانشمندان بینشی از تاریخچه جو و آب و هوا، آب مایع و قابلیت سکونت سیاره مریخ می‌دهد.”

 

تصویر دوم که در ژانویه 2023 گرفته شده است، نیمکره شمالی سیاره سرخ را پس از عبور از دورترین نقطه در مدار خود به دور خورشید، به تصویر می‌کشد که باعث ایجاد انبوهی از ابرهای سفید در ناحیه قطب شمال شد. انباشتگی ازن را می‌توان در بالای سیاره مشاهده کرد (سرخابی رنگی) که در طول شب‌های قطبی سرد زمستان شمالی تجمع یافته است. با این حال، افزایش بخار آب در فصل بهار این لکه ازن در نیمکره شمالی را از بین می برد.

 

ماموریت ماون ناسا در پاییز امسال 10 سالگی خود را جشن می‌گیرد که در سپتامبر 2014 وارد مدار مریخ شد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

You’ve never seen Mars like this. Amazing NASA photos reveal Red Planet in ultraviolet light

By Samantha Mathewson

https://www.space.com/mars-nasa-maven-mission-ultraviolet-photos

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *