تلسکوپ فضایی جیمز وب کهکشانی شبیه تاج را مشاهده می‌کند!!

کهکشان مارپیچی NGC 7469 در فاصله 220 میلیون سال نوری از ما، که در صورت فلکی پگاسوس قرار دارد، به دور یک هسته فعال کهکشانی (AGN) می‌چرخد که یکی از کهکشانهایی است که در جهان ما به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی یکی از دقیقترین عکس‌ها را از این کهکشان تاجی شکل  که تاکنون دیده‌ایم تهیه کرده است.

 

از آنجایی که NGC 7469 رو به روی ما قرار دارد، ستاره‌شناسان می‌توانند کل گستره 90000 سال نوری آن را رصد کنند. جالب توجه خاص AGN آن است، منطقه روشن در مرکز آن، جایی که گرد و غبار و گاز در هنگام تغذیه توسط سیاهچاله پرجرم کهکشان روشن می شوند. این ساختار غیرمعمول نیست، اما چیزی که غیرعادی است این است که NGC 7469 دارای یک حلقه ستاره‌افشان است که فقط 1500 سال نوری از AGN فاصله دارد (فاصله بسیار نزدیک).

 

از آنجایی که مواد بسیار زیادی در یک منطقه نسبتا کوچک جمع شده است، برای دانشمندان دشوار است که به AGN و ستاره‌افشان اطراف آن نگاه کنند. اما اکنون با ابزارهای تصویربرداری مادون قرمز فوق العاده حساس وب تغییر کرده است.

 

کهکشان مارپیچی NGC 7469 که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب برای رصدخانه بزرگ بررسی LIRGs تمام آسمان (GOALS) به تصویر کشیده شده است. (اعتبار تصویر: ESA/Webb، NASA & CSA، L. Armus، A. S. Evans)

 

این تصویر جزئیات جدیدی را در AGN NGC 7469 به ثبت رسانده است: از جمله «خوشه‌های ستاره‌زای بسیار جوانی که قبلاً دیده نشده‌اند و همچنین محفظه‌هایی از گاز مولکولی بسیار گرم و متلاطم، و شواهد مستقیمی برای نابودی دانه‌های کوچک غبار»

 

در این تصویر، وب همچنین انتشار گازهای یونیزه شده از هسته را ثبت کرده است که با سرعتی حدود 4 میلیون مایل در ساعت (6.4 میلیون کیلومتر در ساعت) حرکت می کنند. در حالی که دانشمندان قبلاً در مورد جریان خروجی کهکشانی می دانستند، این تصویر اولین باری است که آنها توانستند آن را با چنین جزئیات واضح ببینند.

 

و به هر حال، آن ستاره‌افشان شش پر از مرکز کهکشان سرچشمه می‌گیرد؟ که از نظر فنی وجود ندارد. این چیزی است که دانشمندان آن را مصنوع تصویربرداری، و به طور خاصتر، سنبله پراش می‌نامند – الگویی که هنگام خم شدن نور در اطراف لبه‌های تلسکوپ، روی تصویر ایجاد می‌شود. مشخصه‌های تصاویر وب با سنبله‌های پراش شش نقطه‌ای مشخص می‌شوند که نشانه‌ای از آینه شش‌ضلعی رصدخانه است.

 

دانشمندان امیدوارند از تصاویری مانند این برای مطالعه رابطه بین AGNs و فعالیت ستاره‌افشان استفاده کنند.

 

ترجمه: مرتضی نادری فرد

منبع:

James Webb Space Telescope spots mesmerizing wreath-like galaxy

By Stefanie Waldek

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-wreath-galaxy-image

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *