سیاره فراخورشیدی «مشتری داغ» تازه یافته هر 5 روز یک بار سال نو را جشن می‌گیرد!!

سیاره کشف شده توسط تس ناسا سوزان است و در کمتر از پنج روز به دور ستاره خود می‌چرخد.

تصویری از مشتری داغ که از نزدیک به دور ستاره مادرش می‌چرخد. (اعتبار تصویر: Nazarii Neshcherenskyi/Getty Images)

ستاره‌شناسان سیاره‌ای را سه برابر مشتری مشاهده کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله به سرعت در حال چرخش در فاصله 530 سال نوری از زمین می‌چرخد. خورشید هر پنج روز!

این سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده، با نام TOI-778 b، نمونه‌ای از به اصطلاح «مشتری داغ» است، دنیایی شبیه به بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما، غول گازی مشتری، اما در نزدیکی شدید به ستاره‌اش قرار دارد. این نزدیکی باعث ایجاد شرایط شدید مانند دمای سطحی آنقدر گرم برای تبخیر آهن و مدارهای کمتر از ده روز زمینی می‌شود.

این مشتری داغ خاص در فاصله 5.6 میلیون مایلی (9 میلیون کیلومتری) به دور ستاره خود TOI-778 می‌چرخد. این بسیار نزدیکتر از درونی‌ترین سیاره منظومه شمسی ما یعنی عطارد به خورشید است که در فاصله تقریباً 29 میلیون مایلی (46 میلیون کیلومتری) از ستاره ما قرار دارد.

سیاره فراخورشیدی TOI-778 b شعاع 1.4 برابر مشتری دارد و تقریباً 2.8 برابر بزرگتر از غول گازی است. TOI-778 b هر 4.6 روز به دور میزبان خود می‌چرخد و دمای سطح آن حدود 2240 درجه فارنهایت (1500 کلوین یا 1227 درجه سانتیگراد) تخمین زده می‌شود.

ستاره والد این سیاره را از خورشید خودمان کوتوله می‌کند(با اندازه‌ای حدود 71 درصد بزرگ‌تر و 40 درصد جرم بیشتر از ستاره ماTOI-778 ). همچنین یک چرخنده سریع است که با سرعت 90000 مایل در ساعت (40 کیلومتر در ثانیه) می‌چرخد. این ستاره 1.95 بیلیون ساله کمتر از نصف خورشید 4.6 بیلیون ساله ما است و دمای سطح آن 11600 تا 11780 درجه فارنهایت (6700 تا 6800 کلوین) تخمین زده شده است.

تصویر هنری سیاره غول گازی (پایین سمت راست) را نشان می‌دهد که از نزدیک به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد (چپ). (اعتبار تصویر(NASA/CXC/M.Weiss

TOI-778 b توسط ستاره‌شناسان به رهبری دانشمند دانشگاه کوئینزلند جنوبی جیک تی کلارک با استفاده از ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذر ناسا (TESS) مشاهده شد. با انجام یک بررسی از حدود 200000 ستاره مجاور، تس تاکنون بیش از 6000 سیاره فراخورشیدی نامزد به نام اجسام مورد علاقه TESS (TOI) را نشان داده است.

از این TOI، 282سیاره فراخورشیدی تا کنون تایید شده‌اند و به فهرستی از بیش از 5000 سیاره شناخته شده خارج از منظومه شمسی ملحق شده‌اند.

ابرهای فلزی و جواهرات مایع در جو مشتری داغ WASP-121 b مشاهده شده است.

کلارک و تیمش این مشتری داغ جدید را با مشاهده یک افت در خروجی نور TOI-778 مشاهده کردند که در هنگام عبور یا “گذر” سیاره از چهره ستاره مادرش از منظر ما در اینجا روی زمین ایجاد می‌شود،. ماهیت سیاره‌ای TOI-778 b با بررسی‌های بعدی توسط تلسکوپ‌های زمینی و اندازه‌گیری سرعت سیستم تأیید شد.

کلارک و تیمش همچنین دریافتند که مدار TOI-778 b نزدیک به هم تراز بودن با استوای ستاره ای ستاره کوتوله‌اش است. آنها معتقدند که این سیاره با مهاجرت آرام از طریق صفحه ستاره میزبان خود TOI-778 به جای رسیدن به این نقطه از طریق یک فرآیند آشفته، به این موقعیت رسیده است.

کلارک و همکارانش در این مقاله می‌گویند: TOI-778 b به گروهی از مشتری‌های داغ دیگر با مدارهای هم ترازی می پیوندد که نشان می‌دهد مهاجرت دیسک دلیل احتمالی تکامل آنها به موقعیت فعلی است.

مترجم: مرتضی نادری‌فرد