اریک لرنر گفت: انفجار بزرگ اتفاق نیفتاد!!

 

 

 

عکس جیمزوب از خوشه کهکشانی SMACS 0723. تصویر: NASA، ESA، CSA، STScI

 

پس از اینکه ناسا اولین تصاویر را از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر کرد، اریک جی. لرنر ادعای خود را تکرار کرد که انفجار بزرگ واقعاً اتفاق نیفتاده است.

 

بسیاری از اخترشناسان و اخترفیزیکدانان ادعای لرنر را رد کرده و آن را به فرصت طلبی، ضعیف بودن برهان و پشتیبانی از استدلال‌های متناقض متهم کرده‌اند.

 

لرنر در گذشته به دلیل همین ادعا با رد و تمسخر مشابهی مواجه شده بود، اما آنها مانع از تکرار نظراتش نشدند.

 

آخرین بار، اخترفیزیکدانانی که لرنر از آثارشان در تأیید ادعای خود یاد کرد نیز از او فاصله گرفتند.

 

تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) هرگز برای تحت تاثیر قرار دادن مردم در هر نقطه از جهان شکست نمی‌خورد. حتی کسانی که معمولاً چشمانشان به بحث‌های بدبینانه در کانال‌های خبری تلویزیون می‌چسبد، یکی دو دقیقه برای دیدن آن تصاویر دیدنی مانند خوشه کهکشانی SMACS 0723 وقت گذاشتند که در تصویر بالا نشان داده شده است.

 

برای نجوم، تصاویر و داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط جیمز وب گنجینه‌ای را ایجاد می‌کند که ستاره‌شناسان و اخترفیزیک‌ها انتظار دارند برای سال‌های آینده از مزایای بسیاری برخوردار شوند. بنابراین تعجب نکنید اگر به گزارشهای بیشتری برخورد کردید که ادعا می‌کنند به زودی چیزی باورنکردنی را کشف کرده‌اند. به عنوان مثال، دانشمندان اخیراً وجود دی‌اکسید کربن را در اتمسفر یک سیاره غول گازی داغ به لطف جیمزوب تأیید کردند که به دور ستاره‌ای شبیه به خورشید در فاصله 700 سال نوری دورتر می‌چرخد.

 

اما همه گزارش‌های مبتنی بر یافته‌های تلسکوپ به یک اندازه مشروع نیستند. به عنوان مثال، اخیراً یک ادعای مشکوک در مقاله‌ای توسط نویسنده علمی و محقق مستقل اریک جی. لرنر مشاهده شد. در این مقاله، لرنر ادعا کرد که به نظر می‌رسد داده‌های جیمزوب نشان می‌دهد که انفجار بزرگ اتفاق نیفتاده است.

 

لرنر چند صد مقاله نوشته است و همچنین دانشمندی با شهرت است که در ژورنال Astrophysical و ماهنامه انجمن سلطنتی اخترشناسی مقاله‌هایی درباره تحقیقات پلاسما نوشته است. او در حال حاضر دانشمند ارشد LPP Fusion است، شرکتی که هدف آن تولید انرژی پاک با استفاده از همجوشی هسته‌ای است. لرنر شاید بیشتر در رسانه‌های علمی برای کتابش در سال 1991، انفجار بزرگ هرگز اتفاق نیفتاد، شناخته شده است.

 

لرنر طرفدار جهانی است که ایستا و جاودانه است و به نوبه خود مداخله یک خالق الهی را دعوت می‌کند. در زمان انتشار کتابش این ایده اولیه نبود. فیزیکدانان برجسته در دهه‌های 1950 و 1960 نیز بر اساس مدل‌های خودشان پیشنهاد کردند که جهان ما ساکن است.

 

فرد هویل، اخترفیزیکدان معروف برای توضیح اینکه چگونه واکنش‌های همجوشی در ستارگان باعث ایجاد عناصر شیمیایی می شود، نظریه حالت پایدار را ارائه داد که تنها نظریه رقیب جدی برای نظریه بیگ‌بنگ در زمان خود بود. حتی هانس آلفون که کار پیشگامانه‌اش در مگنتوهیدرودینامیک، جایزه نوبل فیزیک را در سال 1970 برای او به ارمغان آورد، جهانی را پیشنهاد کرد که در آن توضیح دیگری غیر از بیگ بنگ ظاهراً می‌تواند دلیل انبساط جهان باشد.

 

مدل بیگ بنگ قصد دارد توضیح دهد که چگونه جهان کنونی، با همه کهکشانهایش وجود دارد که به طور همگن در همه جهات توزیع شده‌اند. این مدل پیش‌بینی می‌کند که جهان از حالت فوق‌گرم و فوق متراکم به شکل فعلی خود تکامل یافته است. حجم شواهد تجربی برای این ایده از دهه 1960 افزایش یافته است.

 

یک قطعه بسیار مهم، پس‌زمینه مایکروویو کیهانی است – دریایی از تشعشعات مایکروویو که سراسر جهان را فرا گرفته است. فیزیکدانان بر این باورند که این تشعشعات باقیمانده از کیهان ما زمانی است که فقط 380000 سال سن داشته است. مشاهدات انجام شده توسط کاوشگر پس زمینه کیهانی، کاوشگر ناهمسانگردی مایکروویو ویلکینسون و ماموریتهای فضایی پلانک همگی در مشروعیت بخشیدن به مدل بیگ بنگ در بین کیهان شناسان نقش داشته‌اند.

 

به طور همزمان، نظریه حالت پایدار هویل، مدل آلفون و سایر مدلهای مشابه از گفتمان علمی محو شده‌اند.

 

مطابق با این تاریخ، فیزیکدانان به سرعت ادعاهای لرنر در کتاب انفجار بزرگ هرگز اتفاق نیفتاد را رد کردند. در مجموعه‌ای از مقالات، اخترفیزیکدان و طرفدار بیگ بنگ، ادوارد ال رایت، ایده لرنر را در موارد متعدد به چالش کشید. در پاسخ به مقاله‌ای در سال 2004، شان کارول، فیزیکدان و متخصص ارتباط علمی، لرنر را یک «جنگ ترقه» نامید.

 

بازخورد منفی و تمسخر لرنر را از ادامه انتشار نظراتش منصرف نکرده است. مقاله‌های او همچنان حاوی مجموعه‌ای از ناسازگاری‌ها هستند.

 

در مقاله لرنر که در این ماه درمقابل جیمزوب منتشر شد، او ادعا کرد که کهکشان‌هایی که تلسکوپ رصد کرده بود «بیش از حد صاف، خیلی قدیمی، خیلی کوچک» بودند که امکان وقوع انفجار بزرگ را ندارند. او همچنین مدعی شد که به نظر می‌رسد کهکشان‌های دیسکی بسیار زیادی  400 میلیون سال سن داشته است.

 

اما استدلال‌های لرنر به نظریه شکل‌گیری کهکشان‌ها اشاره می‌کند و نه مدل انفجار بزرگ – که بسیاری از فیزیکدانان را بر آن داشت تا برون‌یابی غیرقابل صلاحیت او را فرصت‌طلبانه بخوانند.

 

مدل بیگ بنگ که امروزه می‌شناسیم، از ریاضیات در نظریه نسبیت عام که مربوط به کیهان اولیه بود، متولد شد. استیون هاوکینگ اولین کسی بود که این را در پایان نامه دکترای خود که در سال 1966 منتشر شد نشان داد.

 

بنابراین، انکار انفجار بزرگ، در غیاب شواهد خارق‌العاده، انکار مؤثر تکامل جهان است. از نظر بدیهی، فرضیه بیگ بنگ توانسته است از چندین آزمایش کیهان‌شناسی جان سالم به در ببرد، زیرا قادر است مشاهدات متعددی را بدون انکار همزمان مشاهدات دیگر توضیح دهد.

 

زمانی که مقاله لرنر به صورت آنلاین منتشر شد، حتی آن اخترفیزیکدانانی که لرنر به آثارشان اشاره کرد، به سرعت از سخنان او فاصله گرفتند.

 

یکی از این افراد، آلیسون کرک پاتریک از دانشگاه کانزاس، گفت که لرنر بیانیه‌ای را از مقاله خود در نیچر خارج از متن برداشت کرده است. او همچنین نام پروفایل توییتر خود را به «آلیسون بیگ بنگ اتفاق افتاد کرک پاتریک» تغییر داد.

 

لرنر همچنین به یک مقاله پیش‌چاپ اشاره کرد که عنوان آن «هراس! در دیسک”. یکی از نویسندگان آن، لئونارد فریرا، اخترفیزیکدان در دانشگاه ناتینگهام، در توییتی کسانی را که از این عنوان سوء استفاده کردند، «نادرست» و «فرصت‌طلب» خواند.

 

فریرا و همکارانش در مقاله خود، عکس جیمزوب از خوشه کهکشانی SMACS 0723 را با جزئیات بیشتری مطالعه کردند و تنها در آن تصویر بیش از 280 کهکشان را شناسایی کردند. نتیجه کلیدی در مقاله آنها، مشاهده چندین کهکشان دیسکی و فقدان تکامل مورفولوژیکی کهکشان ها در گذشته نسبی بیشتر از آن چیزی بود که تلسکوپ فضایی هابل در تصویر خود از این خوشه ثبت کرده بود.

 

این نتایج نشان دهنده درجه پیچیدگی بیشتر از حد انتظار بود و فریرا و همکاران نوشتند که نظریه تکامل کهکشانها باید به روز شود تا یافته‌های آنها توضیح داده شود. با این حال، این مقاله به مدل بیگ بنگ مربوط نمی‌شود.

 

اخترفیزیکدانان و یوتیوبرهای محبوب ربکا اسمتورست و مایکل مریفیلد نیز در ویدیوهای جداگانه از یافته‌های فریرا و شرکا حمایت کردند. اسمتورست، که کتابی در مورد سیاهچاله‌ها نیز دارد، موضع لرنر را «شبه علم» نامید.

 

در نهایت، در مخالفت خود با استدلال لرنر، سابین هوسنفلدر، فیزیکدان و ارتباط علم، مسیر متفاوت و احتمالاً آموزنده‌تری را در پیش گرفت. هوسنفلدر پرسید که آیا واقعاً می‌توان نظریه بیگ بنگ را جعل کرد؟ پس از همه، او استدلال کرد، این مدل با گرفتن نظریه نسبیت عام و برون‌یابی آن به زمان تکینگی متولد شد. همانطور که او نوشت:

«… تکینگی بیگ‌بنگ یک مصنوع ریاضی است و نه آنچه واقعاً اتفاق افتاده است. احتمالاً فقط به این معنی است که نظریه اینشتین از کار می‌افتد و ما باید از یک نظریه بهتر استفاده کنیم. ما فکر می‌کنیم این چیزی است که در حال وقوع است، زیرا وقتی تکینگی‌ها در موارد دیگر در فیزیک رخ می‌دهند، این دلیل است. به عنوان مثال، هنگامی که یک قطره آب از شیر آب می‌ریزد، انحنای سطح آب دارای یک نقطه منحصر به فرد است. اما این امر تنها در صورتی اتفاق می افتد که آب را به عنوان یک مایع صاف توصیف کنیم. اگر در نظر بگیریم که در واقع از اتم ساخته شده است، تکینگی از بین می‌رود.

 

چنین چیزی احتمالاً به همین دلیل است که ما تکینگی بیگ‌بنگ را درمی‌یابیم. ما باید از یک نظریه بهتر استفاده کنیم، نظریه‌ای که شامل خواص کوانتومی فضا باشد. متأسفانه، ما نظریه‌ای برای این محاسبه نداریم. بنابراین، تنها چیزی که می‌توانیم با اطمینان بگوییم این است: اگر معادلات اینشتین را در زمان برون‌یابی کنیم، تکینگی بیگ بنگ را به دست می‌آوریم.

 

پس چرا باید باور کنیم که مدل بیگ بنگ درست است؟ پاسخ ساده است، همانطور که هاسنفلدر می‌گوید: ما معادلات نظریه نسبیت عام را بر اساس آزمون‌های دیگر صحیح می‌دانیم، و ترکیبی از معادلات با برخی فرضیات دیگر به درستی بسیاری از چیزها را در مورد جهان پیش بینی می‌کند.

 

هاسنفلدر همچنین اخترفیزیکدانان به طور کلی موافق هستند، که ما نمی‌توانیم بدانیم که قبل از انفجار بزرگ چه اتفاقی می‌تواند افتاده باشد. دانشمندان ایده‌های متفاوتی دارند، اما آنها صرفاً حدس و گمان هستند – در نهایت از نظر ماهیت ضعیفتر از این ادعا که جهان ما در 13.7 بیلیون سال گذشته از یک رویداد انفجار بزرگ تکامل یافته است.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

منبع:

Explained: The Deal With Eric Lerner Saying the Big Bang Didn’t Happen

KARTHIK VINOD  29/08/2022

 

https://science.thewire.in/the-sciences/eric-lerner-big-bang-jwst/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *