سنسور باد مریخ‌نورد پشتکار با وجود آسیب توسط سنگریزه‌ها، همچنان فعال است!!

 

 

مریخ‌نورد پشتکار ناسا در ۱۹۸ امین روز ماموریت خود این سلفی را گرفت. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

به نظر می‌رسد که مریخ می‌تواند مکانی به شدت بادخیز باشد.

مریخ نورد پشتکار در فوریه 2021 با حمل یک ایستگاه هواشناسی به نام تحلیلگر دینامیک محیطی مریخ (MEDA) روی سیاره سرخ فرود آمد. این ابزار شامل دو حسگر باد است که سرعت و جهت را اندازه‌گیری می‌کنند، در میان چندین حسگر دیگر که معیارهای آب و هوا مانند رطوبت، تابش و دمای هوا را ارائه می‌کنند.

خوزه آنتونیو رودریگز مانفردی، محقق اصلی MEDA، به اسپیس گفت، سنگریزههایی که توسط تندبادهای شدید سیاره سرخ منتقل شده‌اند، اخیراً به یکی از حسگرهای باد آسیب رساندند، اما MEDA همچنان می‌تواند ردیابی باد را در منطقه فرود خود در دهانه جزرو (هرچند با کاهش حساسیت) حفظ کند.

رودریگز مانفردی، دانشمند مرکز اختربیولوژی اسپانیایی در مادرید، در ایمیلی نوشت: «در حال حاضر، قابلیتهای حسگر کاهش یافته است، اما هنوز هم اندازه‌های سرعت و جهت را ارائه می‌کند. “کل تیم اکنون در حال تنظیم مجدد روش بازیابی برای بدست آوردن دقت بیشتر از خوانش آشکارساز آسیب‌دیده است.”

دو حسگر باد تقریباً به اندازه خط‌کش در پشتکار توسط شش آشکارساز مجزا احاطه شده‌اند که هدف آنها خوانش دقیق از هر جهت است.

مقامات JPL بیان کردند که هر یک از دو سنسور اصلی باد به یک بوم متصل است که می‌تواند باز شود و حسگرها را در حین حرکت از مریخ‌نورد دور کند، زیرا پشتکار به اندازه یک خودرو بر جریان باد با حرکات خود در جو نازک مریخ تأثیر می‌گذارد.

مریخ‌نورد پشتکار یکی از حسگرهای باد خود را بر روی تحلیلگر دینامیک محیطی مریخ (MEDA) در طول فعالیت‌های تمرینی روی زمین در سال 2019 مستقر می‌کند. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

رودریگز مانفردی خاطرنشان کرد، مانند همه ابزارهای پشتکار، حسگر باد با در نظر گرفتن افزونگی و حفاظت طراحی شده است. اما مطمئناً برای هر چیزی حدی وجود دارد.» و برای ابزاری مانند MEDA، محدودیت چالش‌برانگیزتر است، زیرا سنسورها باید در معرض شرایط محیطی قرار گیرند تا پارامترهای باد را ثبت کنند. اما زمانی که بادهای قوی‌تر از حد انتظار سنگریزه‌های بزرگ‌تر از حد انتظار را بلند کردند، این ترکیب منجر به آسیب به برخی از عناصر آشکارساز شد.

رودریگز مانفردی می‌گوید: «نه پیش‌بینی‌ها و نه تجربه‌ای که از مأموریت‌های قبلی داشتیم، چنین بادهای شدیدی را پیش‌بینی نمی‌کردند» (او همچنین محقق اصلی یکی دیگر از سنسورهای دما و باد در کاوشگر اینسایت ناسا، در سیاره سرخ از نوامبر 2018 است و انتظار می‌رود ماموریت آن در سال جاری به پایان برسد.)

او اضافه کرد که طعنه‌آمیز است که حسگرها توسط باد یا “دقیقاً به دلیل آنچه ما به دنبال آن بودیم” آسیب دیده‌اند.

پشتکار در 18 فوریه 2021 روی مریخ فرود آمد و همراه با هلیکوپتری به نام نبوغ در حال کاوش در دلتای رودخانه باستانی است که ممکن است بیلیونها سال پیش سرشار از حیات بوده باشد.

علاوه بر اندازه‌گیری باد، آب و هوا و ترکیب سنگ، این مریخ‌نورد امیدوارکننده‌ترین مواد را برای ذخیره‌سازی برای ماموریت بازگشت نمونه آینده با هدف ارسال نمونه‌ها به زمین در دهه 2030 جمع‌آوری می‌کند.

 

منبع:

Perseverance Mars rover wind sensor damaged by pebbles, but still operational

By Elizabeth Howell

https://www.space.com/perseverance-rover-wind-sensor-damaged

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *