اولین تصاویر وب در 12 ژوئیه ارائه می‌شود!!

 

 

در 12 ژوئیه، ناسا اولین تصاویر موردانتظار وب را منتشر خواهد کرد، از جمله عمیقترین تصویری که تاکنون از جهان ما گرفته شده است.

 

بیل نلسون، مدیر ناسا اخیراً گفت که – زمانی که آژانس فضایی اولین تصاویر وب را در 12 ژوئیه منتشر خواهد کرد – یکی از عمیقترین تصاویری خواهد بود که تا کنون از کیهان ما گرفته شده است. او در یک نشست مطبوعاتی در 29 ژوئن 2022 در موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور گفت که این تصویر بخشی از فضا را نشان میدهد:

… دورتر از آنچه بشریت تا به حال به آن نگاه کرده است.

 

و او خاطرنشان کرد که وب – جانشین تلسکوپ فضایی هابل می‌تواند حتی دورتر از این تصویر جدید را مشاهده کند. این تلسکوپ به فضا و در نتیجه دورتر از هر تلسکوپ قبلی در زمان نگاه خواهد کرد. چقدر می‌توانیم خود بیگ بنگ، رویدادی که در آن جهان ما متولد شده است، نزدیک ببینیم؟ اطلاعات بیشتر درباره بازگشت به بیگ بنگ در زیر آورده شده است.

 

در همین حال، ناسا – با آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA) – در حال برنامه‌ریزی برای انتشار اولین تصاویر تمام رنگی و داده‌های طیف سنجی تلسکوپ فضایی جیمزوب در طول پخش تلویزیونی از ساعت 14:30 UTC (10:30 صبح EDT) در 12 ژوئیه، از مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا در گرین‌بلت، مریلندهستند. رویدادها تا روز بعد ادامه خواهند داشت. جزئیات در مورد نحوه دیدن تصاویر و برنامه زمانبندی رویدادها در زیر آورده شده است.

 

شمارش معکوس برای واقعه بزرگ اولین تصاویر وب:

ایده هنری از تلسکوپ فضایی جیمز وب، جانشین هابل. ناسا آن را “عجایب مهندسی” می‌نامد. این تلسکوپ دورتر از هر تلسکوپ قبلی به فضا – و در زمان دورتر – نگاه خواهد کرد. به این دلیل که آینه اصلی آن بزرگ است. از 18 بخش شش ضلعی ساخته شده است که در مجموع بیش از 21 فوت یا 6.5 متر عرض دارند. علاوه بر این، ابزارهای وب روی قسمت مادون قرمز طیف تمرکز می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند از میان گرد و غبار و گاز عبور کند. تصویر از ناسا/ Phys.org.

 

روز انتشار تصاویر وب 12 جولای است

ناسا گفته است که اولین تصاویر وب را یک به یک در 12 جولای منتشر خواهد کرد. هر تصویر به طور همزمان در رسانه‌های اجتماعی و همچنین در وب سایت آژانس به آدرس زیر در دسترس خواهد بود:

nasa.gov/webbfirstimages

توجه داشته باشید که اولین تصاویر وب تا 12 جولای محفوظ بوده و قبل از انتشار عمومی در دسترس نخواهند بود.

ناسا از شما دعوت می‌کند تا با این ماموریت در ارتباط باشید و تجربه خود را از اولین تصاویر وب در توییتر، فیس بوک و اینستاگرام با #UnfoldTheUniverse به اشتراک بگذارید. می‌توانید این اکانت‌ها را دنبال کرده و تگ کنید:

توییتر: @NASA، @NASAWebb

فیس بوک: NASA، NASAWebb

اینستاگرام: ناسا، @NASAWebb

در اینجا لیستی از فعالیتهای انتشار (همه زمانها شرقی) آمده است:

سه شنبه، 12 ژوئیه، فعالیتها: شروع از ساعت 10:30 EDT

انتشار رسمی تصویر – پوشش زنده پخش تصویر از تلویزیون ناسا، برنامه ناسا و وب سایت آژانس پخش خواهد شد. همچنین عموم مردم می‌توانند در فیس بوک، توییتر، یوتیوب، توییچ و دیلی موشن به صورت زنده تماشا کنند.

NASA Social: ناسا روز سه‌شنبه، 12 ژوئیه میزبان NASA Socialخواهد بود. شرکت‌کنندگان به عنوان مهمان برای فیلمبرداری درون‌استودیویی پخش تلویزیونی ماموریت وب در ناسا گوددارد، تور ناسا گوددارد و امکانات STScI، و تعامل با کارشناسان از این برنامه خواهند پیوست:

https://www.nasa.gov/feature/experience-the-reveal-of-the-james-webb-space-telescope-s-first-images

 

چهارشنبه 22 تیرماه فعالیتها: از ساعت 15. EDT

NASA Science Live: کارشناسان وب به سوالات مربوط به اولین تصاویر و داده‌ها در یک برنامه علمی زنده ناسا پاسخ خواهند داد. این پخش، اولین تصاویر تمام رنگی وب توضیح داده شد، به طور زنده در وب سایت ناسا Science Live و همچنین یوتیوب، فیس بوک و توییتر پخش خواهد شد. بینندگان این قسمت می‌توانند با استفاده از هشتگ #UnfoldtheUniverse یا با گذاشتن نظر در بخش چت جریان فیس بوک یا یوتیوب، سوالات خود را در رسانه‌های اجتماعی ارسال کنند.

در همان زمان، ناسا همچنین یک رویداد رسانه اجتماعی را به زبان اسپانیایی در حسابهای یوتیوب، فیس‌بوک و توییتر خود در فضای مجازی پخش خواهد کرد. Begoña Vila و Néstor Espinoza کارشناسان وب درباره انتشار اولین تصاویر بحث خواهند کرد و از طرفداران سؤال خواهند کرد.

NASA Social: این آژانس در روز چهارشنبه، 13 ژوئیه میزبان دومین NASA Social خواهد بود. شرکت کنندگان به عنوان مهمان برای فیلمبرداری درون استودیویی پخش تلویزیونی از ماموریت وب در ناسا گوددارد، بازدید از امکانات ناسا گوددارد و STScI، و تعامل با کارشناسان شرکت خواهند کرد.

 

فعالیت در طول تابستان

رویدادهای انجمن وب: عموم مردم همچنین می‌توانند با شرکت در یکی از بسیاری از رویدادهای رسمی انجمن تلسکوپ فضایی وب که تابستان امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود، به هیجان اولین تصاویر تمام رنگی وب بپیوندند. لیست رویدادهایی که اولین تصاویر وب را جشن می‌گیرند به صورت آنلاین در دسترس است و مرتباً به روز می‌شود:

https://webbtelescope.org/news/first-images/events

 

تلسکوپ فضایی وب چقدر به وضوح جهان را می‌بیند؟ این تصویر از Legacy Survey – یک بررسی موجود از 14000 درجه مربع از آسمان فرا کهکشانی که کاتالوگ های نوری و نزدیک به مادون قرمز با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد – با آنچه مقایسه می‌کند که دانشمندان از تلسکوپ فضایی جیمز وب انتظار دارند.

 

چقدر به بیگ بنگ نزدیک خواهیم بود؟

وب چقدر دورتر را خواهد دید؟ همانطور که احتمالا می‌دانید، نگاه به بیرون در فضا مانند نگاه به گذشته در زمان است، به این دلیل که نور – سریعترین چیز در جهان بی‌نهایت سریع حرکت نمی‌کند. با سرعتی محدود (186000 مایل در ثانیه یا حدود 300000 کیلو بر ثانیه) حرکت می‌کند. برای دهه‌ها، ستاره‌شناسان از خود می‌پرسیدند که اگر بتوانیم به اندازه کافی دورتر در فضا نگاه کنیم، چقدر می‌توانیم به دیدن انفجار بزرگی که جهان ما در آن متولد شده است نزدیک شویم؟ ناسا گفت که در حال حاضر:

… اولین مشاهدات کیهان‌شناسی مربوط به 330 میلیون سال پس از انفجار بزرگ است. اما، با ظرفیت‌های وب، اخترشناسان معتقدند که به راحتی رکورد را خواهند شکست.

انفجار بزرگ 13.8 بیلیون سال پیش اتفاق افتاد. ناسا توضیح داد:

از آنجایی که جهان در حال انبساط است، نور از اولین ستارگان از طول‌موج‌های فرابنفش و مرئی که در آن ساطع شده بود، به طول‌موج‌های مادون قرمز طولانی‌تر تغییر می‌کند که وب برای تشخیص آن با وضوح بی‌سابقه‌ای مجهز شده است.

پس چقدر به بیگ بنگ نزدیک خواهیم بود؟ و چه خواهیم دید؟ هنوز کسی نمی‌تواند به این سوالات پاسخ دهد. اما – همانطور که هر زمان که یک تلسکوپ بزرگ و قدرتمند جدید آنلاین می‌شود می‌دانیم که چیزهایی را خواهیم دید که ما را شگفت زده می‌کند و به آشکار شدن جایگاه ما در کیهان کمک می‌کند.

 

در اینجا تلسکوپ فضایی جیمز وب در 5 مارس 2020، قبل از پرتاب نشان داده شده است. تصویر از ناسا/ کریس گان.

 

وب در اواخر سال 2021 راه اندازی شد

بنابراین وب ماشین شگفت‌انگیزی است. رویای ساخت آن در سال 1996 آغاز شد، زمانی که یک کمیته 18 نفره از ستاره‌شناسان رسماً به ناسا توصیه کردند که یک تلسکوپ فضایی بسازد که آسمانها را در نور مادون قرمز مشاهده کند. راه‌اندازی در ابتدا برای سال 2007 برنامه‌ریزی شده بود. تخمین قیمت در ابتدا 500 میلیون دلار آمریکا بود. سپس تاخیرها شروع شد.

وب سرانجام در 25 دسامبر 2021 از مرکز فضایی گویان (که گاهی اوقات بندر فضایی اروپا نامیده می‌شود) در Kourou در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد.

پس از پرتاب، تلسکوپ سفری یک ماهه را به نقطه لاگرانژ خورشید-زمین آغاز کرد که L2 نامیده می‌شود. این نقطه در منظومه خورشید-زمین به فضاپیما اجازه می‌دهد تا با توجه به زمین شناور شود، زیرا هم زمین و هم فضاپیما به دور خورشید می‌چرخند. این نقطه تقریباً چهار برابر فاصله ماه (حدود 1 میلیون مایل از زمین یا حدود 1.6 میلیون کیلومتر) فاصله دارد. در 24 ژانویه 2022، یک سوختگی تصحیح میانه مسیر، وب را در مدار نهایی خود در L2 قرار داد.

خدمه زمینی وب ماهها را در یک مرحله اضطراب برای تلسکوپ گذرانده‌اند تا مطمئن شوند آینه‌های آن کاملاً در یک راستا قرار دارند و ابزار آن به درستی کار می‌کنند. وب برخی از تصاویر آزمایشی را در می 2022 منتشر کرد.

وب هر مرحله از تاریخ کیهانی – از درون منظومه شمسی تا دورترین کهکشانهای قابل مشاهده در کیهان اولیه – و هر آنچه را بررسی خواهد کرد که در بین آن‌ها وجود دارد.

ایده هنری از پرتاب  وب در 25 دسامبر 2021 از Kourou در گویان فرانسه، توسط موشک Arianespace Ariane 5. تصویر از  ESA

 

وب چه مدت دوام خواهد آورد؟

پام ملروی معاون ناسا در نشست خبری در بالتیمور در 29 ژوئن 2022 گفت که به لطف پرتاب کارآمد توسط شریک ناسا آریانااسپیس، این تلسکوپ می‌تواند به مدت 20 سال فعال بماند، یعنی دو برابر طول عمری که در ابتدا پیش‌بینی شده بود. او نظر داد:

این 20 سال نه تنها به ما اجازه می‌دهد تا به تاریخ و زمان عمیق‌تر برویم، بلکه به علم نیز عمیق‌تر دست خواهیم یافت زیرا فرصت یادگیری و رشد و انجام مشاهدات جدید را داریم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

First Webb images coming July 12. Watch here.

Posted by Editors of EarthSky July 3, 2022

https://earthsky.org/space/first-webb-images-to-be-released-july-12/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *