تولدت مبارک، هابل!

The NASA/ESA Hubble Space Telescope is celebrating its 32nd birthday with a stunning look at an unusual close-knit collection of five galaxies, called the Hickson Compact Group 40. This snapshot reflects a special moment in their lifetimes as they fall together before they merge.

 

 

تلسکوپ فضایی هابل در 24 آوریل 32 ساله شد و تیم دست‌اندرکار این تلسکوپ با انتشار تصویری از خانواده کهکشانی این مناسبت را جشن گرفت.

 

تلسکوپ فضایی هابل تولد 32 سالگی خود را با نگاهی به مجموعه‌ای غیرمعمول از پنج کهکشان به نام گروه هیکسون 40 جشن می ‌یرد. این عکس لحظه‌ای خاص از زندگی آنها را منعکس می‌کند که آنها قبل از ادغام در کنار هم قرار می‌گیرند. ناسا / ESA / STScI

 

سه کهکشان مارپیچی، یک کهکشان بیضوی و یک ویژگی عدسی شکل در این تصویر تلسکوپ فضایی هابل، همگی در حجمی کمتر از 200000 سال نوری یا دو برابر قطر قرص کهکشان راه شیری قرار دارند. نور آنها 300 میلیون سال نوری را پیش از رسیدن به دوربینهای هابل طی کرد.

 

در نگاه اول، پنج کهکشان خیره کننده گروه 40 جمع و جور هیکسون به نظر می‌رسد که ارتباطی با هم ندارند و به طور تصادفی در کنار یکدیگر در فضا قرار گرفته‌اند. اما با نگاهی دقیق تر، ارتباط بین آنها توسط پلهای ساخته شده از گاز و ستاره‌ها را آشکار می‌کند.

 

کهکشان‌ها یکی از شلوغ‌ترین گروه های کهکشانی شناخته شده را تشکیل می‌دهند و هنوز هم شلوغ‌تر می‌شود. آنها به طور اجتناب ناپذیری به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند – در حدود 1 بیلیون سال دیگر، چیزی برای دیدن در اینجا وجود نخواهد داشت (به جز یک توپ بیضی شکل غول پیکر از ستاره‌ها).

 

چنین گروه‌های فشرده ممکن است پیش از این در جدول زمانی جهان رایجتر بوده باشند. فعل و انفعالات کهکشانی به ابرسیاهچاله‌های پرجرمی دامن زد که در اکثر مراکز کهکشانها نهفته است و در واقع، اکثر کهکشانهای اینجا شواهدی از چنین سیاهچاله مرکزی را نشان می‌دهند.

 

این تصویر که اواخر سال گذشته گرفته شد، اخیراً در جشن سی و دومین سال فعالیت تلسکوپ فضایی هابل منتشر شد. هابل با ثبت 1.5 میلیون تصویر از حدود 50000 اجرام آسمانی در طول مسیر، بسیار بیشتر از عمر مورد انتظار خود را سپری کرده است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

HAPPY BIRTHDAY, HUBBLE!

BY: MONICA YOUNG APRIL 24, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/happy-birthday-hubble-3/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *