دانشمندان می‌خواهند یک کاوشگر ناسا را ​در اولویت اصلی تحقیقاتی به اورانوس بفرستند!!

 

 

اورانوس متاسفانه نادیده گرفته شده است. کاوشگرها از مریخ، زهره، زحل، مشتری و عطارد بازدید کرده‌اند. حتی قمرهای مشتری هم فضاپیمای کاوشگر خود را دارند. اما غولهای یخی اورانوس و نپتون، در نقاط دوردست منظومه شمسی ما، حتی یک بازدیدکننده اختصاصی نداشته‌اند.

 

در گزارش جدیدی که اولویت‌های اصلی علوم سیاره‌ای و اختر زیست‌شناسی را مشخص می‌کند، گروهی از کارشناسان آکادمی ملی ایالات متحده توصیه می‌کنند که این امر اصلاح شود. برای شروع کار در دهه آینده، کمیته یک کاوشگر اورانوس را به عنوان ماموریت گل سرسبد سیاره‌ای بعدی در اولویت قرار داد.

 

این گزارش با عنوان ریشه‌ها، دنیاها و زندگی: استراتژی دهه‌ای برای علوم سیاره‌ای و اختربیولوژی 2023-2032، یک نظرسنجی مهم دهه‌ای یک بار توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده به درخواست ناسا. برای شناسایی مهم ترین اهداف علمی دهه آینده تهیه شده است و اکنون، ممکن است زمان اورانوس فرا رسیده باشد.

 

کمیته در گزارش خود نوشت: «این کمیته مدارگرد و کاوشگر اورانوس (UOP) را به عنوان ماموریت پرچمدار جدید با بالاترین اولویت برای آغاز در دهه 2023-2032 در اولویت قرار می‌دهد.

 

گزارش توضیح داد که این کاوشگر یک تور مداری چند ساله اورانوس را انجام می‌دهد و جو بدبوی آن را بررسی می‌کند. این مأموریت اطلاعات بی‌سابقه‌ای را در مورد غول‌های یخی به طور کلی، و اورانوس و قمرهای آن به طور خاص – یکی از جذاب‌ترین و مرموزترین اجرام اصلی منظومه شمسی، ارائه می‌کند.

 

شکی نیست که اورانوس کاملاً عجیب است که تنها سیاره در منظومه شمسی است که به پهلو انحراف پیدا کرده است، به طوری که محور چرخشی آن تقریباً موازی با صفحه مداری است.

 

اورانوس مستلزم تحقیقات قابل توجهی است، نه فقط به خاطر خودش، بلکه برای درک بهتر تاریخ تکاملی کل منظومه شمسی – به ویژه از آنجایی که آخرین کاوشگری که در سال 1986به این سیاره نزدیک شد، وویجر 2 بود.

 

“اورانوس یکی از جذابترین اجرام منظومه شمسی است.” انرژی درونی پایین، دینامیک اتمسفر فعال و میدان مغناطیسی پیچیده، همه معماهای اصلی را به وجود می‌آورند.

 

“یک برخورد غول‌پیکر اولیه ممکن است شیب شدید محوری سیاره و احتمالا حلقه‌ها و ماهواره‌های طبیعی آن را ایجاد کرده باشد، اگرچه این امر نامشخص است. قمرهای سنگی یخی بزرگ اورانوس شواهد شگفت‌انگیزی از فعالیت زمین‌شناسی در داده‌های محدود پرواز وویجر 2 نشان می‌دهند و جهانهای اقیانوسی بالقوه هستند. “

 

جهان‌های اقیانوسی مورد توجه اخترزیست شناسان هستند. دانشمندان بر این باورند که در کف اقیانوس‌های این اجسام فعال از نظر زمین‌شناسی، دریچه‌های آتشفشانی ممکن است به کل اکوسیستم‌های مبتنی بر یک شبکه غذایی شیمیایی، دقیقاً مانند دریچه‌های گرمابی اینجا روی زمین اجازه رشد دهند.

این اجسام که تعدادی از آنها در منظومه شمسی شناسایی شده‌اند، امیدوارکننده‌ترین نامزدها برای یافتن حیات فرازمینی هستند.

 

در آن یادداشت، کمیته، جهان اقیانوسی، انسلادوس، قمر زحل را به عنوان دومین اولویت اصلی خود شناسایی کرد. مشاهده شده است که این جسم پوشیده از یخ در حال تخلیه توده‌های بخار از اقیانوس داخلی خود به فضا است. نمونه‌برداری از این توده‌ها می‌تواند قابلیت سکونت اقیانوس انسلادوس را ارزیابی کند و شاید حتی نشانه‌هایی از حیات را در اعماق آن تشخیص دهد.

 

هزینه ماموریت به اورانوس می‌تواند بیش از 4 بیلیون دلار باشد، اما دستاورد علمی بالقوه آن گران بها خواهد بود. بنابراین، می‌تواند حاصل کاوش عمیق انسلادوس نیز باشد.

 

دو ماموریت با بالاترین اولویت در بررسی قبلی، یک ماموریت بازگشت نمونه مریخ و یک ماموریت به اروپا، یک قمر یخی با اقیانوس داخلی مشکوک در گردش به دور مشتری بود. هر دوی این ماموریت‌ها از بین رفتند و در حال حاضر در حال توسعه هستند. این نویدبخش اکتشافات آینده ما در خارج از منظومه شمسی است.

 

توصیه‌های دیگر در گزارش جدید شامل ادامه ماموریت بازگشت نمونه مریخ بود. بازسازی برنامه اکتشاف مریخ؛ پشتیبانی مداوم از اکتشاف ماه؛ و برای اولین بار، بهبود برنامه ناسا برای یافتن و ردیابی سیارکهایی است که تهدیدی برای حیات روی زمین هستند.

 

ممکن است برای رسیدن به هر یک یا همه این اهداف راه طولانی در پیش باشد. اما سفر به ستاره‌ها با قدم‌های کوچک آغاز می شود.

 

رابین کاناپ، اخترفیزیکدان از اداره علوم سیاره‌ای در موسسه تحقیقات جنوب غربی و رئیس مشترک موسسه تحقیقاتی جنوب غربی، گفت: “این گزارش یک چشم انداز بلندپروازانه اما عملی برای پیشبرد مرزهای علوم سیاره‌ای، اختر زیست‌شناسی و دفاع سیاره‌ای در دهه آینده ارائه می‌کند.”

 

این مجموعه پیشنهادی از مأموریت‌ها، فعالیت‌های تحقیقاتی با اولویت بالا، و توسعه فناوری، پیشرفت‌های دگرگون‌کننده‌ای در دانش و درک انسان درباره منشأ و تکامل منظومه شمسی و زندگی و قابلیت سکونت سایر اجرام فراتر از زمین ایجاد می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists Want to Send a NASA Probe to Uranus as a Major Research Priority

MICHELLE STARR

20 APRIL 2022

https://www.sciencealert.com/scientists-want-to-send-a-probe-to-uranus

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *