ردیاب سیارکی ناسا هر 24 ساعت یکبار کل آسمان را اسکن می‌کند!!

ارتقای جدید سیستم را قادر می‌سازد تا کل آسمان شب را در 24 ساعت اسکن کند.

آخرین سیستم هشدار برخورد زمینی سیارک (ATLAS) برای اسکن کل آسمان برای یافتن سیارک‌ها ارتقا یافته است. (اعتبار تصویر: مارک گارلیک/کتابخانه عکس علمی/گتی ایماژ)

سیستم نظارت بر سیارک‌های ناسا به‌گونه‌ای ارتقا یافته است که می‌تواند هر 24 ساعت یکبار کل آسمان شب را برای یافتن سنگ‌های فضایی بالقوه خطرناکی اسکن کند که به سمت ما می‌آیند.

آخرین سیستم هشدار برخورد زمینی سیارک (ATLAS) برای ردیابی سیارک‌ها و زباله‌هایی که ممکن است در مسیر برخورد با زمین باشند، ضروری است و از مؤسسه نجوم در دانشگاه هاوایی اداره می‌شود. ATLAS به عنوان مجموعه‌ای از تنها دو تلسکوپ در هاوایی شروع شد، اما اکنون گسترش یافته و شامل دو تلسکوپ دیگر در نیمکره جنوبی شده است که به آن دید کاملی از آسمان می‌دهد.

تلسکوپ‌های جدید این آرایه در شیلی و آفریقای جنوبی قرار دارند و به همراه دو تلسکوپ اصلی هاوایی، می‌توانند تکه‌ای از آسمان شب را 100 برابر بزرگتر از ماه کامل (از روی زمین) در یک نوردهی عکس‌برداری کنند. این امر به ستاره‌شناسان برتری بی‌سابقه‌ای در تشخیص اجرام بالقوه خطرناک نزدیک زمین (NEOs) چند هفته قبل از برخورد احتمالی می‌دهد.

کلی فست، مدیر برنامه مشاهدات اجسام نزدیک به زمین در دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای ناسا، در مصاحبه‌ای در یک بیانیه گفت: بخش مهمی از دفاع سیاره‌ای، یافتن سیارک‌ها قبل از این است که به زمین آسیبی برسانند. با اضافه شدن این دو تلسکوپ، ATLAS اکنون قادر است کل آسمان تاریک را هر 24 ساعت جستجو کند، که آن را به یک دارایی مهم برای تلاش مستمر ناسا برای یافتن، ردیابی و نظارت بر NEOها تبدیل می‌کند.

ناسا در حال حاضر مکان و مدار حدود 28000 سیارک را می‌داند. از زمانی که ATLAS در سال 2017 آنلاین شد، بیش از 700 سیارک نزدیک به زمین و 66 دنباله‌دار را شناسایی کرده است. دو سیارک شناسایی شده توسط ATLAS، 2019 MO و 2018 LA، در واقع به زمین برخورد کردند، اولی در سواحل جنوبی پورتوریکو منفجر شد و دومی در نزدیکی مرز بوتسوانا و آفریقای جنوبی فرود آمد. خوشبختانه، این دو سیارک کوچک بودند و هیچ آسیبی ایجاد نکردند.

در حالی که اکثر اجرام نزدیک به زمین به اندازه دنباله‌داری که در فیلم فاجعه‌آمیز تخیلی 2021 «به بالا نگاه نکنdont look up,» فاجعه‌بار نیستند، هنوز هم برخوردهای مخرب سیارکی در تاریخ اخیر وجود دارد تا گسترش نظارت را توجیه کند. Live Science قبلا گزارش داده بود که در مارس 2021، یک شهاب سنگ به اندازه یک توپ بولینگ بر فراز ورمونت با نیروی 440 پوند (200 کیلوگرم) TNT منفجر شد. اما این آتش بازی‌ها در مورد انفجاری‌ترین رویداد شهاب سنگی اخیر چیزی نیست که در نزدیکی شهر چلیابینسک در مرکز روسیه در سال 2013 رخ داد. هنگامی که شهاب سنگ چلیابینسک با جو برخورد کرد، انفجاری تقریباً برابر با حدود 400 تا 500 کیلوتن TNT ایجاد کرد (26 یا33  برابر انرژی آزاد شده توسط بمب هیروشیما). گلوله‌های آتشین بر شهر و اطراف آن بارید و به ساختمان‌ها آسیب رساند، شیشه‌ها را شکست و حدود 1200 نفر را مجروح کرد.

Live science قبلا گزارش داده بود که ناسا در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای شناسایی و انحراف سیارک‌ها، در دسامبر 2021 با ارتقای  Sentry-II افزایش داده است، آژانس فضایی همچنین یک ماموریت یک طرفه را برای سقوط یک فضاپیما به سیارک دوردست دیدیموس در نوامبر 2021 راه‌اندازی کرد. این ماموریت که تست تغییر جهت سیارک دوگانه (DART) نام دارد، اثربخشی یک برخورد کنترل‌شده را در انحراف سنگ‌های فضایی اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند اساس یک سیستم دفاعی سیارکی سیاره‌ای آینده را تشکیل دهد.

در حال حاضر، ناسا می‌گوید که هیچ سیارک تهدید کننده زمین را ندیده است، اما دانشمندان آژانس چشمان خود را باز نگه می‌دارند.

ما هنوز هیچ خطر برخورد سیارکی قابل توجهی برای زمین پیدا نکرده‌ایم، اما به جستجوی جمعیت قابل توجهی ادامه می‌دهیم که می‌دانیم هنوز پیدا شده است. هدف ما این است که هر گونه برخورد احتمالی را از سال‌ها تا چند دهه قبل از برخورد پیدا کنیم، تا بتوان آن را منحرف کرد. لیندلی جانسون، افسر دفاع سیاره‌ای در مقر ناسا در بیانیه‌ای گفت: با قابلیتی با استفاده از فناوری DART  که قبلاً داریم، DART ، NEO Surveyor و ATLAS همه اجزای مهم ناسا برای آماده‌سازی زمین در صورت مواجهه با تهدید برخورد سیارک آماده بکار هستند.

مترجم: مرتضی نادری‌فرد