ناهمواری‌های مریخ صدمات زیادی به چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی وارد کرده است

 

 

اما نگران نباشید؛ کنجکاوی باید بتواند برای مدتی به کارش ادامه دهد.

 

همانطور که تصویرگر دستی مریخنورد کنجکاوی (MAHLI) در 27 ژانویه 2022 نشان می‌دهد، چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در طول بیش از 9 سال حضور این ربات در سیاره سرخ آسیب زیادی دیده‌اند. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

مریخ نورد کنجکاوی ناسا در 9 سال گذشته ردپای زیادی بر روی مریخ از خود به جای گذاشته است و سیاره سرخ نیز در حال جبران این لطف است.

 

همانطور که CNET اخیرا اشاره کرده است، چشم‌انداز ناهموار درون دهانه گیل مریخ، صدمات قابل توجهی را به شش چرخ آلومینیومی کنجکاوی وارد کرده است. آسیب چشمگیر به نظر می‌رسد، اما نترسید. کنجکاوی باید بتواند برای مدتی به حرکت خود ادامه دهد.

 

اندرو گود، سخنگوی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا که مأموریت کنجکاوی را مدیریت می‌کند، توسط ایمیل به Space.com گفت: انتظار می‌رود مسافت پیش‌بینی شده فعلی باقیمانده برای پشتیبانی از کنجکاوی در طول باقی‌مانده ماموریت کافی باشد.

 

یکی دیگر از تصاویر MAHLI از چرخهای کنجکاوی که در 27 ژانویه 2022 گرفته شده است. اعضای تیم ماموریت می‌گویند که آسیب آن‌قدر که به نظر می‌رسد بد نیست و کنجکاوی باید بتواند برای مدتی به گردش ادامه دهد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

کنجکاوی به اندازه یک ماشین در آگوست 2012 بر روی سطح گیل فرود آمد تا مشخص کند که آیا این منطقه می‌تواند از حیات میکروبی پشتیبانی کند یا خیر. ربات به زودی به این سوال پاسخ داد و دریافت که گیل میزبان یک سیستم دریاچه و جریان بالقوه قابل سکونت در گذشته باستانی بوده است که احتمالاً برای میلیونها سال در وجود داشته است.

 

از سپتامبر 2014، کنجکاوی از کناره‌های کوه شارپ که 3.4 مایل (5.5 کیلومتر) از مرکز گیل ارتفاع دارد، صعود کرده است. مریخ‌نورد در حال بررسی لایه‌های سنگی است و به دنبال سرنخ‌هایی در مورد تغییر مریخ از دنیای نسبتاً گرم و مرطوب به سیاره بیابانی سردی است که امروزه می‌شناسیم.

 

کنجکاوی تا به امروز در مجموع 16.86 مایل (27.14 کیلومتر) در مریخ پیموده است که بیشتر آنها زمین‌های ناهموار و صخره‌ای بوده‌اند. چرخ‌های مریخ نورد نسبت به اوایل مأموریت شروع به نشانه‌هایی از سایش و پارگی کردند و هدایت‌کنندگان آن را به انجام برخی اقدامات تشویق کرد – برای مثال، در صورت امکان مسیرهایی را در زمین‌های مسطح‌تر انتخاب کردند و در نهایت نرم‌افزار «کنترل کشش» سرعت کنجکاوی را بسته به نوع زمینی تنظیم می‌کند که در حال عبور است.

 

گود گفت که به نظر می‌رسد این اقدامات موثر بوده است و خاطرنشان کرد که تیم ماموریت اخیراً شروع به گرفتن تصاویر بازرسی چرخ در هر 3300 فوت (1000 متر) سفر به جای هر 1650 فوت (500 متر) طبق معمول کرده است.

 

تجربه‌های سایش چرخ کنجکاوی به شکل‌گیری طراحی مریخ‌نورد بعدی ناسا به نام استقامت کمک کرد که در فوریه 2021 در کف دهانه جزرو فرود آمد. برای مثال، قطر چرخ‌های استقامت کمی بزرگ‌تر است و دو برابر آج‌های چرخهای کنجکاوی را دارد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Rugged Mars has taken big bites out of the Curiosity rover’s wheels (photos)

By Mike Wall published about 1 hour ago

https://www.space.com/nasa-mars-rover-curiosity-wheel-damage-photos

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *