اکتشافات جدید مریخ‌نورد پشتکار طی ده ماه

 

 

ناسا نتایج جدید هیجان‌انگیزی را از 10 ماه اول کاوش در بستر دریاچه باستانی در مریخ، از ماگما گرفته تا مواد آلی، اعلام کرد. دانشمندان این یافته‌ها را در نشست پاییز 2021 اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در نیواورلئان اعلام کردند.

 

 این تصویر رنگی از دلتای رودخانه باستانی در دهانه جزرو، از مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) است. مریخ‌نورد پشتکار در ناحیه سمت راست پایین تصویر فرود آمده است. نتایج علمی حاصل از 10 ماه اول کاوش در دهانه آتش‌فشانی شامل شواهدی از ماگمای داغ، آب و ترکیبات آلی است. تصویر از   NASA/ JPL-Caltech/ ASU..

 

در حالی که مریخ‌نورد پشتکار ناسا به کاوش دهانه جزرو در مریخ ادامه می‌دهد، دانشمندان اکتشافات جدید شگفت‌انگیزی را در 15 دسامبر 2021 اعلام کردند. یافته‌های حاصل از 10 ماه اول اقامت پشتکار در بستر دریاچه باستانی به پاسخ به برخی از سوالات کلیدی در مورد این دریاچه کمک می‌کند مانند منطقه و اینکه آیا می‌توانست در گذشته از زندگی حمایت کند. مریخ‌نورد شواهد جدیدی از ماگمای داغ باستانی و آب فراوان یافته است. همچنین مولکول‌های آلی را کشف کرده است که هنوز در سنگ‌ها و گرد و غبار حفظ می‌شوند.

 

همه این یافته‌ها سرنخ‌های مهمی در مورد شرایط این منطقه در چند بیلیون سال پیش ارائه می‌دهند. دهانه جزرو زمانی دارای یک دریاچه بود و دلتای رودخانه باستانی هنوز به وضوح قابل مشاهده است.

 

10 ماه پشتکار: نتایج علمی جدید از مریخ

نتایج در 15 دسامبر 2021 در یک نشست خبری در جریان نشست پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (AGU) در نیواورلئان ارائه شد.

مریخ‌نورد پشتکار ناسا 10 ماه از زمان فرود خود را صرف کاوش در دو واحد زمین‌شناسی بسیار متفاوت در کف دهانه جزرو کرده است. پس از کاوش و برداشتن دو نمونه اول از واحد زمین‌شناسی دهانه [Crater Floor Fractured Rough]، پشتکار در اکتبر وارد واحد زمین‌شناسی سیتا شد. مریخ‌نورد چند ماه گذشته را صرف تجزیه و تحلیل برونزدهای متعدد سیتا کرده است و به تیم علمی اجازه می‌دهد تا رابطه بین این واحدهای زمین‌شناسی منحصر به فرد و جایگاه آنها را در تاریخ زمین‌شناسی جزرو درک کنند.

این تحقیقات جدید توسط مریخ‌نورد پشتکار از حداقل 22 مقاله علمی بدست آمده است که همگی توسط همتایان بررسی شده‌اند.

 

ماگمای قرمز داغ

اگرچه شواهد خوبی برای دریاچه سابق وجود داشته است، دانشمندان هنوز در مورد ترکیب بخش‌هایی از کف دهانه جزرو متعجب بودند. آیا سنگ‌ها آذرین بودند که از گدازه‌ای که زمانی جاری می‌شد به وجود آمدند؟ یا رسوبی بوده و از مواد معدنی تشکیل شده است که توسط رودخانه باستانی به دریاچه منتقل شده است؟ نتایج جدید نشان می‌دهد که حداقل بخشی از کف دهانه از گدازه تشکیل شده است.

این عکس 6  لوله نمونه را نشان می‌دهد که روی تخته لوله نمونه در دفاتر تیم مریخ‌نورد پشتکار آویزان شده‌اند. لوله‌های نمونه واقعی حاوی تکه‌هایی از سنگ و خاک هستند که ماموریت آینده به زمین بازمی‌گردد. تصویر از NASA/ JPL-Caltec

 

تغییر توسط آب

دانشمندان از ابزار سیاره‌ای برای لیتوشیمی پرتو ایکس یا PIXL برای تجزیه و تحلیل سنگی به نام براک در منطقه سیتا جنوبی استفاده کردند. به طرز جالبی، آنالیز بلورهای بزرگ الیوین را نشان داد که در بلورهای پیروکسن غرق شده بودند. معنی آن چیست؟ اساساً، این شواهدی برای ماگما و آب در گذشته‌های دور است، همانطور که فارلی توضیح داد:

یک دانشجوی خوب زمین‌شناسی به شما می‌گوید که چنین بافتی نشان‌دهنده سنگی است که هنگام رشد کریستال‌ها و مستقر شدن در یک ماگما به آرامی سرد می‌شود. به عنوان مثال یک جریان ضخیم گدازه، دریاچه گدازه یا اتاقک ماگما. سپس این سنگ چندین بار توسط آب تغییر یافت و آن را به گنجینه‌ای تبدیل کرد که به دانشمندان آینده امکان می‌دهد تاریخ وقایع جزرو را تعیین کنند، دوره‌ای را که در آن آب در سطح آن رایج‌تر بود را بهتر درک کنند و تاریخ اولیه سیاره را آشکار کنند. Mars Sample Return چیزهای عالی برای انتخاب خواهد داشت!

کن فارلی در کالتچ در نشست پاییز AGU 2021 در مورد آخرین نتایج پشتکار صحبت کرد. تصویر از کالتچ.

 

دانشمندان هنوز به طور قطع نمی‌دانند که آیا این سنگ غنی از الیوین در یک دریاچه گدازه خنک شده در سطح یا زیرزمین تشکیل شده است.

 

مواد آلی در سنگها و گرد و غبار

کشف هیجان‌انگیز دیگر، ترکیبات آلی در سنگ‌ها و گرد و غبار است.پشتکار از Scanning Habitable Environments با ابزار Raman & Luminescence for Organics & Chemicals (SHERLOC) برای شناسایی آنها استفاده کرد. مواد ارگانیک یافته وسوسه‌انگیز هستند، زیرا آنها اجزای سازنده زندگی هستند. با این حال، هر دو فرآیند بیولوژیکی و غیربیولوژیکی می‌توانند مواد آلی ایجاد کنند. اینکه آیا این مواد آلی خاص از موجودات زنده‌ای هستند یا خیر، چیزی است که دانشمندان هنوز باید تعیین کنند. این اولین باری نیست که مواد آلی را در مریخ پیدا می‌کنیم. به گفته لوتر بیگل، محقق اصلی SHERLOC در آزمایشگاه رانش جت ناسا:

کنجکاوی همچنین مواد آلی را در محل فرود خود در دهانه گیل کشف کرد. چیزی که SHERLOC به داستان اضافه می‌کند، توانایی آن در ترسیم توزیع فضایی مواد آلی در داخل سنگها و مرتبط ساختن آن مواد آلی به مواد معدنی موجود در آنجا است. این امر به ما کمک می‌کند تا محیطی را درک کنیم که مواد آلی در آن شکل گرفته‌اند. برای تعیین روش تولید ارگانیک شناسایی شده باید تحلیل بیشتری انجام شود.

حتی اگر خود این مواد آلی از میکروب‌های واقعی باقی نمانده باشند، کشف آنها نشان می‌دهد که چنین نشانه‌های زیستی – آثار شیمیایی یا فسیلی ارگانیسم‌های زمانی زنده – را می‌توان به خوبی حفظ کرد. بیگل گفت:

این سوالی است که ممکن است تا زمانی حل نشود که نمونه‌ها به زمین بازگردانده نشوند، اما حفظ مواد آلی بسیار هیجان‌انگیز است. زمانی که این نمونه‌ها به زمین بازگردانده شوند، برای سالیان دراز منبع تحقیق و کشف علمی خواهند بود.

این تصویر ورود  پشتکار به واحد زمین‌شناسی سیتا را از منظر مداری و زیرسطحی به تصویر می‌کشد. تصویر پایین رادارگرام زیرسطحی از ابزار RIMFAX مریخ‌نورد است. خطوط قرمز اتصال ویژگی‌های زیرسطحی به رخنمون‌های سنگی مقاوم در برابر فرسایش بالای سطح را نشان می‌دهد. تصویر از  ناسا/جی‌پی‌ال. کالتچ.

 

رادار نفوذ به زمین

پشتکار همچنین اولین مریخ‌نوردی است که از رادار نفوذی زمینی استفاده می‌کند. RIMFAX (تصویرساز رادار برای آزمایش زیرسطحی مریخ) یک “رادارگرام” از ویژگی‌های زیرسطحی تا عمق حدود 33 فوت (10 متر) ایجاد می‌کند. پشتکار اولین رادارگرام را در خط‌الراس بین واحد زمین‌شناسی ناهموار کف دهانه و واحد زمین‌شناسی سیتا به دست آورد.

داده‌ها نشان می‌دهد که سازندهای سنگی متعدد زیر سطح همگی زاویه شیب یکسانی دارند. لایه‌های سنگی سیتا نیز در زیر لایه‌های Crater Floor Fractured Rough پیش می‌روند. این بدان معناست که سیتا قبل از شکسته شدن کف دهانه شکل گرفته است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

10 months of Perseverance: New Mars discoveries

Posted by Paul Scott Anderson January 3, 2022

https://earthsky.org/space/10-months-of-perseverance-jezero-crater-mars/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *