مدارگرد مریخی چین سلفی‌های شگفت‌انگیزی بر فراز سیاره سرخ می‌گیرد

مدارگرد مریخی چینی تیان‌ون ـ1این سلفی خیره کننده را در بالای سیاره سرخ با رها کردن یک دوربین کوچک و ارسال عکسها از طریق وای‌فای به سفینه مادر ثبت کرد. (اعتبار تصویر: CNSA/PEC)

 

فضاپیمای چینی تیان‌ون ـ1 در مریخ با تصاویر خیره کننده جدیدی که توسط دوربین کوچک و سلفی‌های حماسی بر فراز سیاره سرخ گرفته است، سورپرایز بزرگی را رقم زد.

 

تصاویر جدید منتشر شده توسط اداره ملی فضایی چین تیان‌ون ـ1 را در بالای قطب شمال مریخ با آرایه‌های خورشیدی و آنتن‌های نمایش داده شده و همچنین نمای نزدیک از مدارگرد و نمایی از کلاهک یخی شمالی سیاره سرخ نشان می‌دهد.

 

عکس‌های مریخ توسط یک دوربین کوچک رها شده توسط مدارگرد گرفته شده است که سپس تصاویر گرفته شده را از طریق وای‌فای به تیان‌ون ـ1 ارسال می‌کند.

 

عکسی نزدیک از تیان‌ون ـ1 طلایی و آرایه خورشیدی و آنتن‌های علمی آن در بالای قطب شمال مریخ. (اعتبار تصویر: CNSA/PEC)

کلاهک یخی شمالی مریخ که توسط مدارگرد تیان‌ون ـ1 چین دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: CNSA/PEC)

 

این تصاویر نمای بی‌سابقه‌ای از یک فضاپیما را در مداری به دور سیاره‌ای دیگر ارائه می‌کند که بدنه طلایی تیان‌ون ـ1، آنتن نقره‌ای با بهره‌گیری بالا برای ارتباطات، آرایه‌های خورشیدی و آنتن‌های علمی را نشان می‌دهد. یک نمای نزدیک، آنتن رادار فضاپیما را موازی با آرایه خورشیدی نشان می‌دهد.

این تصاویر در رسانه‌های اجتماعی، از جمله مهندسان عکاسی مریخ از سایر آژانسهای فضایی، بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

تیان‌ون ـ1 از فوریه 2021 به دور سیاره سرخ می‌چرخد ​​و مریخ‌نورد ژورونگ را برای فرود در ماه می گذشته رها کرده است.

این مدارگرد همچنین شیرین‌کاری مشابهی را در مسیر مریخ انجام داد و دوربین کوچکی را برای گرفتن عکس از کاوشگر در حالی که در اعماق فضا بود و ژورونگ هنوز به پوسته هوایی آن چسبیده بود به کار گرفت. با این حال فضاپیما هنوز هم ترفند دیگری با تصویر سال نو در آستین خود داشت.

سلفی‌های فضایی در روز ملی چین، 1 اکتبر منتشر شدند. مکانیک مداری همچنین به این معنی بود که تیان‌ون 1 تنها چند روز قبل از سال نوی چینی در سال 2021 وارد مدار مریخ می‌شد و شاهد برجسته شدن این دستاورد در جشن‌های رسمی بود.

این تصاویر همچنین کاربرد عملی داشتند و وضعیت تیان‌ون ـ1 را پس از بیش از یک سال در اعماق فضا نشان دادند.

 

سان زژو طراح ارشد سیستم تیان‌ون ـ1 به رسانه دولتی گفت: “مدارگرد در حال حاضر در شرایط بسیار خوبی به دور مریخ می‌چرخد. ما می‌توانیم مدارگرد خود را در حال پرواز در اطراف مریخ در حالت کار ببینیم، و به وضوح می‌توانیم بالهای پنل خورشیدی، آنتن جهتدار و برخی از تاسیسات آنتن را در مدار ببینیم.”

CNSA همچنین به‌روزرسانی کوتاهی در مورد سفرهای مریخ‌نورد ژورونگ بر روی سطح شامل سه تصویر به هم چسبیده شده برای نشان دادن محیط اطراف مریخ‌نورد در یوتوپیا پلانیتیا ارائه کرد.

این تصویر جدید از مریخ با چیدن تصاویری از مریخ‌نورد ژورونگ چین بر روی سطح مریخ به ثبت رسیده است. (اعتبار تصویر: CNSA/PEC)

 

از 31 دسامبر به وقت پکن، مریخ‌نورد به مدت 225 روز مریخی یا سول روی سطح مریخ کار کرده و در مجموع 4593 فوت (1400 متر) طی کرده است. آخرین بار مشخص شد که ژورونگ در به روز رسانی اوایل ماه دسامبر مسافت 4255 فوت (1297 متر) را در 196 سول پیموده است.

به‌روزرسانی‌های ژورونگ از زمان خاموشی سیاره‌ای به دلیل قرار گرفتن زمین و مریخ در طرف مقابل خورشید کمتر شده است و سپس تیان‌ون ـ1مدار خود را تغییر داد تا مأموریت علمی خود را آغاز کند و نقش خود را به عنوان یک رله ارتباطی برای ژورونگ کاهش دهد که فقط یک آنتن کوچک دارد.

در ماه نوامبر، مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا، داده‌های مریخ‌نورد ژورنگ چین را جمع‌آوری کرد و به عنوان بخشی از یک سری آزمایش‌های ارتباطی آزمایشی، با موفقیت به زمین فرستاد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

China’s Mars orbiter snaps amazing selfies above Red Planet

By Andrew Jones published about 3 hours ago

https://www.space.com/china-tianwen-1-mars-orbiter-amazing-selfies-photos

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *