دنباله‌دار لئونارد را در بهترین حالتش ببینید

 

 

درخشان‌ترین دنباله‌دار سال هم‌اکنون در این هفته و هفته آینده قبل از طلوع دیده می‌شود. در این مقاله نحوه یافتن این دنباله‌دار آمده است.

دنباله‌دار لئونارد در 3 دسامبر 2021 در کنار خوشه کروی درخشان M3 در صورت فلکی تازی‌ها  قرار دارد. Martin Mobberley

 

خبر خوب این است که در حالی که زمان کوتاه است، انتظار می‌رود لئونارد طی دو هفته آینده به اوج روشنایی برسد. این دنباله‌دار که در حال حاضر یک شی قابل مشاهده با دوچشمی با قدر 7 است، می‌تواند به اندازه قدر 5 روشن شود که در آسمان قبل از طلوع به سمت شرق در صورتهای فلکی  گاوران، مار و مارافسای حرکت می‌کند.

مدار دنباله‌دار لئونارد آن را به ابر اورت می‌برد، یک مخزن تقریبا کروی از بیلیونها دنباله‌دار که تقریباً یک چهارم فاصله تا منظومه ستاره‌ای آلفا قنطورس به دور خورشید می‌چرخد. لئونارد حدود 3500 سال سفر کرده است. در این تصویر موقعیت آن برای 12 دسامبر، زمانی که به نزدیک ترین فاصله به زمین می‌رسد، نشان داده شده است.

NASA, JPL Horizons

 

گرگ لئونارد، متخصص ارشد تحقیقاتی در رصدخانه کوه لمون در نزدیکی توسان، آریزونا، این دنباله‌دار را در 3 ژانویه 2021 کشف کرد، زمانی که کمی بیشتر از یک ذره ضعیف و دوردست بود. از آن زمان، به طور پیوسته به خورشید و زمین نزدیک‌تر شده و در 3 ژانویه 2022 به حضیض – نزدیک‌ترین نزدیک به خورشید – خواهد رسید. سه هفته قبل، در 12 دسامبر، از نزدیک‌ترین فاصله از زمین در فاصله 21.7 میلیون مایلی (34.9 میلیون کیلومتری) عبور خواهد کرد.

 

در حالی که دنباله‌دار لئونارد به شکوه دنباله‌دار نئووایز در ژوئیه گذشته قابل مقایسه نیست، احتمالاً طی چند روز از 12 دسامبر با چشم غیرمسلح از آسمان تاریک به‌طور ضعیفی قابل مشاهده است. شما آن را با یک جفت دوربین دوچشمی یا تلسکوپ از مکان‌هایی با آسمان تاریک شرقی خواهید دید. از این نقشه آلودگی نوری برای کمک به یافتن بهترین نقطه در شهر یا منطقه خود استفاده کنید. خوشبختانه، ماه در فاز جدید خواهد بود و نگران کننده نیست.

مسیر دنباله‌دار لئونارد در اوایل دسامبر، دنباله‌دار لئونارد در هفته آینده از گاوران و مار عبور می‌کند. ستارگان با قدر تقریبا 6 نشان داده شده‌اند.

استلاریوم توسط باب کینگ

 

چه خواهیم دید؟ پیش‌بینی دنباله‌دارها می‌تواند دشوار باشد، زیرا تمایل زیادی به غیرقابل پیش‌بینی بودن دارند. از یخ‌های عجیب و غریب و آشنا تشکیل شده‌اند، که گاهی با نزدیک شدن به خورشید از هم می‌شکنند. گرمایش خورشیدی یخ را تبخیر می‌کند و فشارهایی را در داخل و خارج بدنه دنباله‌دار ایجاد می‌کند که گاهی اوقات می‌تواند آن را مختل کرده و از هم جدا کند.

 

تا آنجا که ممکن است لئونارد را زیر نظر داشته باشید. اگر هسته به دلیل گرمایش خورشیدی یا سایر نیروها از هم جدا شود، می‌تواند یک انفجار متوسط ​​را تجربه کند و سپس به سرعت محو شود. برعکس، پراکندگی رو به جلو از گرد و غبار دنباله‌دار، می‌تواند به طور موقت روشنایی آن را افزایش دهد و دید با چشم غیر مسلح را تضمین کند.

دنباله‌دار لئونارد در طول آخرین صبح‌های قابل رویت قبل از انتقال به گرگ و میش عصر، در مار و به سمت مارافسای می‌رود.

استلاریوم با اضافه شده توسط باب کینگ

 

از آنجایی که دنباله‌دار اکنون به سرعت به زمین و خورشید نزدیک می‌شود، سرعت آن در آسمان بیشتر شده است. برای چند صبح آینده (تا 8 دسامبر) شما آن را در صورت فلکی گاوران، نه چندان دور از غول درخشان و نارنجی سماک رامح خواهید یافت. با وجود این ستاره یک راهنمای توانا برای لئونارد خواهید داشت. صبح روز شنبه، 4 دسامبر، این دنباله‌دار 8.5 درجه در سمت چپ بالای ستاره و فقط 5 درجه با آن در روز 6 قرار دارد. اگرچه ارتفاع دنباله‌دار هر روز صبح کاهش می‌یابد، اما ممکن است با روشنایی فزاینده آن جبران شود. اوج قدر در حدود 4.5-5 از حدود 10 دسامبر تا 15 دسامبر پیش بینی می‌شود.

 

لئونارد که در حوالی 12 دسامبر درخشان شده است، به سمت آسمان عصر حرکت می‌کند و به آرامی از خورشید فاصله می‌گیرد و در عین حال محو می‌شود. این زمانی است که ناظران نیمکره جنوبی بهترین دید را خواهند داشت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

SEE COMET LEONARD AT ITS BEST

BY: BOB KING DECEMBER 3, 2021

https://skyandtelescope.org/observing/celestial-objects-to-watch/comets/see-comet-leonard-at-its-best/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *