سیارات قابل سکونت نزدیک در آلفا قنطورس

 

 

مأموریت تلسکوپ فضایی سفارشی جدید به نام تولیمان سیارات قابل سکونت نزدیک را در نزدیکترین منظومه ستاره‌ای به زمین، آلفا قنطورس، جستجو می‌کند.

 

این یک نمای شبیه‌سازی شده از سیستم آلفاقنطورس است که توسط تولیمان دیده می‌شود. تلسکوپ فضایی جدید سیارات قابل سکونت نزدیک را در نزدیکترین منظومه ستاره‌ای به خورشید ما جستجو خواهد کرد.

 

آیا ممکن است سیارات قابل سکونت – یا حتی خود حیات – در نزدیکترین منظومه ستاره‌ای به خورشید ما وجود داشته باشد؟ این سوالی است که دانشمندان می‌خواهند به آن پاسخ دهند و در 17 نوامبر 2021، آنها یک مأموریت تلسکوپ فضایی جدید به نام تولیمان را برای کشف سیارات قابل سکونت نزدیک در نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای، آلفا قنطورس، اعلام کردند. تولیمان که مخفف تلسکوپ برای نظارت بر تداخل مکان مداری محله نجومی ما است، همچنین یک نام عربی قدیمی برای آلفا قنطورس است. دانشمندان به شکلی سفارشی تولیمان را برای جست‌وجوی جهان‌های اطراف ستاره‌ای همسایه ما طراحی کردند.

 

نزدیکترین منظومه ستاره‌ای به سیستم ما

آلفا قنطورس نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای به خورشید ما است که کمی بیش از ۴ سال نوری از ما فاصله دارد. با این حال، برخلاف خورشید ما، نه از یک ستاره بلکه از سه ستاره تشکیل شده است. دو تا از آنها شبیه به خورشید و دیگری یک کوتوله قرمز است. دو ستاره مانند خورشید، آلفا قنطورس A و آلفا قنطورس B، تنها 4.37 سال نوری از ما فاصله دارند. کوتوله قرمزی که به دور آنها می‌چرخد، پروکسیما قنطورس، تنها 4.25 سال نوری از ما فاصله دارد.

 

تاکنون هیچ سیاره تایید شده‌ای در اطراف دو ستاره اصلی وجود ندارد (اگرچه یکی از آنها مشکوک است). اما یک سیاره شناخته شده وجود دارد که به دور پروکسیما قنطورس می‌چرخد. این سیاره، پروکسیما قنطورس b، یک ابر زمین است، اگرچه کمی بزرگتر از زمین است. (جرم آن 1.27 زمین و قطر تخمینی آن 1.08 زمین است.) در سال 2016 کشف شد، در منطقه قابل سکونت ستاره، منطقه‌ای که دما برای وجود آب مایع مناسب است، می‌چرخد. 11.2 روز طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور ستاره خود را کامل کند.

 

اطلاعات کمی در مورد این جهان تاکنون وجود دارد، اما مطمئناً نیاز به مطالعه بیشتر دارد. تقریباً هم اندازه بودن زمین و در منطقه قابل سکونت بودن، به خودی خود قابل سکونت بودن آن را ثابت نمی‌کند، اما می‌تواند دلیلی برای آن باشد.

دو ستاره اصلی منظومه آلفا قنطورس در فاصله 4.37 سال نوری زمین. آنها، همراه با پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای به منظومه ستاره‌ای ما هستند. تصویر از ناسا/ دانشگاه سیدنی.

 

سیارات قابل سکونت در اطراف آلفا قنطورس؟

تولیمان سیاراتی را در اطراف پروکسیما قنطورس و سیارات دیگری را در منظومه آلفا قنطورس جستجو خواهد کرد. البته آنهایی که در منطقه قابل سکونت هر یک از ستارگان قرار دارند، مورد توجه قرار خواهند گرفت. پیت وردن، مدیر اجرایی Breakthrough Initiatives در بیانیه‌ای گفت:

نزدیک‌ترین همسایگان ستاره‌ای ما – سیستم‌های آلفا قنطورس و پروکسیما قنطورس – بسیار جالب به نظر می‌رسند. ماموریت تولیمان گام بزرگی در جهت یافتن این امر خواهند بود که آیا سیاراتی قادر به پشتیبانی از حیات در آنجا هستند یا خیر.

قابل توجه است، حتی پس از کشف هزاران سیاره فراخورشیدی، ما هنوز اطلاعات کمی در مورد سیارات اطراف نزدیکترین ستاره ها در همسایگی خورشیدی داریم. پیتر توتیل، رهبر پروژه تولیمان، گفت:

اخترشناسان به فناوری‌های شگفت‌انگیزی دسترسی دارند که به ما امکان می‌دهد هزاران سیاره را پیدا کنیم که دور ستاره‌ها در نقاط وسیعی از کهکشان می‌چرخند. با این حال ما تقریباً چیزی در مورد حیاط خلوت آسمانی خود نمی‌دانیم. این یک مشکل مدرن است. ما مانند شهرنشینان باهوشی هستیم که ارتباطات رسانه‌های اجتماعی آنها جهانی است، اما کسی را نمی‌شناسیم که در بلوک خودمان زندگی کند.

 

توتیل ادامه داد:

شناخت همسایگان سیاره‌ای ما بسیار مهم است. این سیارات همسایه آنهایی هستند که ما بهترین چشم‌انداز را برای یافتن و تجزیه و تحلیل اتمسفر، شیمی سطح و احتمالاً حتی اثر انگشت بیوسفری داریم: سیگنال‌های آزمایشی حیات.

 

پیتر توتیل از دانشگاه سیدنی رهبر پروژه تولیمان است.

 

پروژه تولیمان

کار روی این پروژه در آوریل گذشته آغاز شد. تولیمان با همکاری Breakthrough Initiatives، Saber Astronautics و Jet Propulsion Laboratory (JPl) ناسا در حال اجرا است.

 

پیت کلوپار، مهندس ارشد Breakthrough Watch (بخشی از Breakthrough Initiative)، گفت:

این سیارات نزدیک جایی هستند که بشریت با استفاده از کاوشگرهای روباتیک آینده‌نگر و سرعت بالا، اولین قدم‌های خود را به سمت فضای بین‌ستاره‌ای خواهد برد. اگر نزدیکترین چند ده ستاره را در نظر بگیریم، انتظار تعداد انگشت شماری از سیاره‌های سنگی مانند زمین که در گردش در فاصله مناسب برای داشتن آب سطحی مایع هستند امکان‌پذیر است.

 

بخشی از تأمین مالی این پروژه از سوی Saber Astronautics تأمین می شود که 788000 دلار از طریق کمک مالی بین‌المللی سرمایه‌گذاری فضایی: گسترش قابلیت از دولت استرالیا دریافت کرده است. علاوه بر این، سابر همچنین از عملیات‌های پرواز فضایی پشتیبانی می‌کند، مانند ارتباطات ماهواره‌ای و فرماندهی، مدیریت ترافیک فضایی و سایر خدمات پرواز. همانطور که توتیل اشاره کرد:

سابر بخش مهمی از ماموریت است.

 

 

این تصویر طرح پیشنهادی تلسکوپ فضایی تولیمان است که برای جستجوی سیارات قابل سکونت در منظومه ستاره ای آلفا قنطورس ایجاد شده است. تصویر از دانشگاه سیدنی.

 

به گفته جیسون هلد، مدیرعامل سابر:

تولیمان ماموریتی است که استرالیا باید به آن افتخار کند. این یک تلسکوپ فضایی هیجان انگیز است که توسط یک همکاری بین‌المللی استثنایی تهیه شده است.

 

تلسکوپ فضایی برای سیارات قابل سکونت نزدیک

بر خلاف تمرکز تولیمان در محله نزدیک ما، تلسکوپهای دیگر، مانند کپلر و تس، روی ستاره‌های دورتر متمرکز شده‌اند. با این حال، جستجوی آنها در اطراف ستارگان روشن‌تر و نزدیک‌تر، نیازمند تنظیم دقیق بیشتری از سازه‌ها است. همانطور که ادواردو بندیک در JPL گفت:

ماموریت تولیمان ما یک تلسکوپ فضایی با طراحی سفارشی را به فضا پرتاب خواهد کرد که اندازه‌گیری‌های بسیار خوبی از موقعیت ستاره در آسمان انجام می دهد. اگر سیاره‌ای وجود داشته باشد که به دور ستاره می‌چرخد، ستاره را می‌کشد و لرزشی کوچک، اما قابل اندازه‌گیری را نشان می‌دهد.

 

اصطلاح ستاره FGK ستاره‌ای را مشخص می‌کند که یک ستاره نوع F، یک ستاره نوع G یا یک ستاره نوع K است. برای ستاره‌های رده اصلی متناسب با این دسته، شباهت‌هایی با ساختار ستاره‌ای آن‌ها در مقابل انواع قبلی یا کوتوله‌های M وجود دارد و خورشید در این دسته قرار می‌گیرد که یافتن حیات در چنین منظومه‌ای را محتمل می‌سازد. برخی از نظرسنجی‌های ستاره‌ای این مجموعه از کلاس‌ها را پوشش می‌دهند، در میان آنها برخی به دنبال امضاهای زیستی هستند.

 

 

آلفا قنطورس، نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای به خورشید خودمان. کمی بیش از 4 سال نوری از ما فاصله دارد و از دو ستاره شبیه خورشید و یک ستاره کوتوله قرمز تشکیل شده است.

 

به طور خاص، الگوی آینه نور ستاره را در یک الگوی پیچیده پخش می‌کند. این امر نشان دادن جزئیات دقیق مورد نیاز برای تشخیص تکان‌های کوچکی که یک سیاره در حرکت ستاره ایجاد می‌کند، آسان‌تر می‌کند.

 

تولیمان جایگاه مهمی را در مطالعه سیارات فراخورشیدی پر می‌کند و آنها را در اطراف نزدیکترین ستاره‌ها جستجو می‌کند. همانطور که اشاره شد، این کار در واقع تا کنون دشوارتر از یافتن سیارات در اطراف ستاره‌های دورتر بوده است. تولیمان در صورت وجود این دنیاها روی شناسایی این دنیاها تمرکز خواهد کرد.

مترجم: مرتضی نادری فرد

منبع:

Nearby habitable planets at Alpha Centauri?

Posted by Paul Scott Anderson November 30, 2021

 https://earthsky.org/space/nearby-habitable-planets-alpha-centauri-toliman/

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *