در بازوی کهکشان راه شیری یک شکستگی تشخیص داده شد!!

 

نگران نباشید، کهکشان ما خوب خواهد بود.

فاصله و اندازه شکستگی بازوی قوس راه شیری در قسمت داخلی نشان داده شده است.

ناسا/JPL-Caltech

 

حتی اگر ما آن را خانه می‌نامیم، راه شیری غنی از رمز و راز و شگفتی است. ستاره‌شناسان به تازگی متوجه شده‌اند که کهکشان ما بازوی شکسته دارد.

 

قطعه ستاره و گاز با طول حدود 3000 سال نوری، از بازوی قوس با زاویه تقریبا 45 درجه خارج می‌شود. در حالی که مشاهده خارهای با زاویه تند (که به آنها پر نیز می‌گویند) در دیگر کهکشان‌های مارپیچی غیرمعمول نیست، اما این اولین بار است که اخترشناسان متوجه نقصی به این شدت در بازوهای کهکشان خود شده‌اند.

 

از نظر موقعیت زمین در کهکشان راه شیری، مشاهده کل کهکشان برای دانشمندان دشوار است. ستار‌ شناسان با استفاده از داده‌های بدست آمده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و مأموریت نقشه‌برداری آژانس فضایی اروپا در گایا، تأیید کردند که بخشی از راه شیری را که از بقیه بازو بیرون زده است را مشاهده می‌کنند. آلبرتو کرون مارتینز، نویسنده اخترفیزیک دانشگاه کالیفرنیا، ایروین در بیانیه‌ای گفت: “تنها اندازه‌گیری‌های اخیر و فاصله مستقیم از گایا است که هندسه این ساختار جدید را بسیار آشکار می‌کند.”

 

اگرچه این یک شکستگی در گوشت و استخوان وحشتناک خواهد بود، اما از نظر کیهانی، این منطقه دیدنی است و مملو از چشم‌اندازهای ستاره‌ساز است. تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که چهار جسم معروف در عمق آسمان -سحابی عقاب (M16)، سحابی امگا (M17)، سحابی سه‌تکه (M20) و سحابی مرداب (M8)-همگی در این ساختار قرار دارند.

 

ستاره‌شناسان معتقدند چنین خارهایی از ترکیب گرانش، چرخش و برش بوجود می‌آیند. از آنجا که این ساختارها اثر آن نیروها را دارند، یافتن خارهای بیشتری مانند این می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک کنند که کهکشان‌های مارپیچی چگونه بازوهای زیبا و منحنی خود را تشکیل می‌دهند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The Milky Way diagnosed with a broken arm

By Hailey Rose McLaughlin  |  Published: Wednesday, September 29, 2021

 

https://astronomy.com/news/2021/09/the-milky-way-has-a-broken-arm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *