تلسکوپ فضایی هابل با جدی‌ترین نقص یک دهه اخیر روبرو شده است و ناسا واقعاً می‌خواهد آن را برطرف کند!!

فضانوردان در سال 1990 تلسکوپ فضایی هابل را توسط شاتل فضایی دیسکاوری مستقر کردند. (اعتبار تصویر: ناسا / موسسه اسمیتسونیان / شرکت لاکهید)

 

تلسکوپ فضایی قابل احترام هابل با جدی‌ترین نقص در بیش از یک دهه گذشته روبرو شده است و در حالی که ناسا مشتاق بازگرداندن رصدخانه نمادین است، آژانس نمی‌خواهد در این روند رفع مشکل عجله کند.

 

در 13 ژوئن، هابل به طور غیرمنتظره‌ای از انجام کارهای علمی باز ماند، همان چیزی که مهندسان مأموریت در ابتدا گمان می‌کردند مربوط به ایراد در ماژول حافظه رایانه هابل است. اما معلوم شده است که ایراد وارده زیادتر از اینهاست.

 

اکنون، با گذشت بیش از سه هفته، تیم ناسا هنوز در تلاش است تا دقیقاً آنچه را که در تلسکوپ رخ داده است را شناسایی کند. فضانوردان شاتل فضایی دیسکاوری در سال 1990 این تلسکوپ را مستقر کردند و آخرین بار در سال 2009 تعمیر شد. گرچه ناهنجاری پیچیده‌تر از حد انتظار بود، اما مقامات ناسا اطمینان دادند که هابل ابزار علمی بیشتری در آستین خود دارد.

 

پاول هرتز، مدیر اخترفیزیک ناسا گفت: “غیر از این واقعیت که این ناهنجاری خاص به این معنی است که رصدخانه تا زمانی که ما آن را حل نکنیم، نمی تواند کار کند، من فکر نمی‌کنم حل آن از نظر نوع با سایر ناهنجاری‌هایی که ناسا با آنها سروکار دارد متفاوت باشد.”

 

هرتز خاطرنشان کرد، عیب‌یابی ناهنجاری‌های در فضاا همیشه کمی مشکل است، زیرا مهندسان نمی‌توانند سیستم‌ها را ببینند یا لمس کنند و اطلاعات کمی در مورد آنچه اتفاق می‌افتد دارند.

 

“هرتز” سعی در استفاده از سرنخ هایی دارد که ما در اختیار داریم و درک سخت‌افزار و اینکه چه کاری می‌تواند و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد و اینکه می‌فهمیم چه مسئله فرضی می‌تواند داده‌هایی را که می‌بینیم حل کند، همیشه یک کار کارآگاهی است. ” وی گفت “روش عادی برای عیب‌یابی یک ناهنجاری این است که شما به همه چیزهایی که ممکن است به اشتباه پیش آمده‌اند فکر می‌کنید، سعی می‌کنید آنها را به ترتیب شباهت بررسی و سپس در لیست قرار دهید.”

 

وی گفت، طی هفته‌های گذشته، بیش از دوازده متخصص بر روی این لیست مقصران بالقوه کار کرده‌اند که عیب‌یاب‌های فضاپیما آنها را استخوان ماهی می‌نامند. در ابتدا، تیم انتظار داشت که خطایی را در رایانه اصلی هابل پیدا کند، اما این نظریه کاملاً پایدار نماند – با روی آوردن به رایانه پشتیبان، مشکلی حل نشد و آزمایشهای انجام شده در این مسیر به طور کلی ساده بود.

 

اکنون، به نظر می‌رسد که استخوان ماهی به سیستمهای مجاور اشاره دارد که با کامپیوتر تعامل دارند و داده‌ها و منبع تغذیه آن را مدیریت می‌کنند. هرتز گفت بررسی این سیستم‌ها خطرناکتر و دشوارتر است: مهندسان باید با تعداد بیشتری از قطعات سیستم در آزمایشهای قبلی کار کنند و (شامل خود فضاپیما، نه فقط کامپیوتر).

 

هرتز گفت: “مبادله کردن آنها و جابجایی اجزای اضافی در طرف دیگر، مستلزم فرماندهی فضاپیما است که خطرناکتر است زیرا اگر کار اشتباهی انجام دهید، فضاپیما را در وضعیت نامطلوبی رها خواهید کرد.”

 

به دلیل خطرات موجود در رویه‌های بعدی، ناسا روند عیب‌یابی را کند کرده است. هرتز گفت: “ما  عمداً تیم را تحت فشار قرار نمی‌دهیم.” “من به آنها گفتم که هدف بازیابی ایمن عملیات علمی هابل نه سریع انجام دادن آن است.”

 

وی گفت، تیم برای تعطیلات آخر هفته تعطیلات چهارم ژوئیه استراحت کرد و اکنون دوباره به کار توسعه و تجزیه و تحلیل روش‌ها برای تغییر حالت به ماژول‌های پشتیبان تنظیم‌کننده‌های داده و نیرو در فضاپیما ادامه داده است. هرتز خاطرنشان کرد، با توجه به اینکه یک خطای کوچک می‌تواند برای همیشه به کار هابل خاتمه دهد، قبل از ارسال دستورات به هابل، کل برنامه باید توسط یک هیئت بررسی مستقل و گروهی از مدیران ناسا تأیید شود.

 

اما در حالی که هرتز و بقیه ناسا ناهنجاری فعلی را جدی می‌گیرند، وی گفت این مسئله به این معنی نیست که هنوز زمان خداحافظی از رصدخانه محبوب فرا رسیده است. هرتز گفت: “همه ما می‌دانیم که هابل پیرتر می‌شود.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The Hubble Space Telescope is facing its most serious glitch in a decade and NASA really wants to fix it

By Meghan Bartels about 1 hour ago

https://www.space.com/hubble-space-telescope-serious-glitch-nasa-investigation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *