بهترین زمان برای مشاهده شهابهای جوزایی

مهتابمانعی برای بارش شهابی جوزایی امسال ایجاد نخواهد کرد. اوج بارش احتمالاً صبح 14 دسامبر است، اما 15 دسامبر نیز می توانید آن را تماشا کنید.

کانون بارش شهابی جوزایی توسط Greg Smye-Rumsby / Astronomy Now / Royal Astronomical Society

 

پیش بینی می شود بارش شهابی جوزایی در سال 2020 بیشترین تعداد شهاب را در شب 13 تا 14 دسامبر داشته باشد (یکشنبه شب تا سحرگاه دوشنبه). در مورد رگبارهای شهابی هیچ وقت قطعیتی وجود ندارد. مشاهده آنها مانند ماهیگیری می باشد … شما برای تماشای آنها می روید و گاهی اوقات شهابهای زیادی را شکار می کنید! اما صبح دوشنبه موقع خوبی برای مشاهده شهابها است. مهم نیست که در کجای کره زمین زندگی می کنید. گرچه شهابها درخشان هستند، باز هم یک آسمان تاریک برای مشاهده آنها نیاز دارید. در یک شب تاریک، بدون ماه (مانند امسال)، می توانید به راحتی 50 شهاب در ساعت را مشاهده کنید. در یک شب مطلوب، ممکن است در هر ساعت 100 شهاب یا بیشتر مشاهده کنید. هیجان انگیز است!

 

این را هم بدانید که – اگرچه این یک بارش شهابی است که می توانید در اواخر عصر نیز آن را تماشا کنید – اما بهترین زمان رویت معمولاً در حدود ساعت 2 بامداد است و مهم نیست که در کجای زمین باشید.

 

به یاد داشته باشید شهابها در بارشهای سالانه به طور معمول سریع رد و محو می شوند. بنابراین حداقل یک ساعت زمان  برای مشاهده آنها را به خود اختصاص دهید. به سادگی روی یک صندلی دراز کشیده، به سمت بالا نگاه کنید و از نمایش بارش شهابی لذت ببرید.

عکاس پیشکسوت شهاب، الیوت هرمان در توسان، آریزونا، این شهاب جوزایی را از کانون بارش در 8 دسامبر 2018 گرفته است. توجه داشته باشید که این صفحه نمودار کانون بارشی است که در بالای این پست نشان داده شده است.

 

 

حدود ساعت 2 بامداد کانون بارش شهاب جوزایی- در نزدیکی ستاره درخشان کاستور در صورت فلکی جوزا در سرسوی آسمان قرار دارد و مهم نیست که در کجای کره زمین زندگی می کنید.

 

اگر کسی نیستید که دیر بیدار شوید، می توانید در اوایل شب شاهد نمایش شهابها باشید. اگرچه در اوایل تا اواسط شب شهابها کم و بیش دیده خواهند شد، اما اگر خوش شانس باشید ممکن است یک  آذرگوی را ببینید، که یک شهاب متحرک و بادوام طولانی است که به طور افقی در آسمان حرکت می‌کند.

جان اشلی در پارک ملی طبیعی مونتانا، این آذرگوی شگفت انگیز را در تاریخ 6 دسامبر 2018 شکار کرد. آذرگویها در ساعات عصر بهتر دیده می‌شوند. تماشای آنها را در طول بارش شهابی جوزایی به شما پیشنهاد می‌کنیم! جان گفت این یکی خطی درخشان را پشت سر خود بر جای گذاشت که حداقل 4 ثانیه ماندگار بود.

Nikon D750, Rokinon 24mm lens @ f1.4, 30 sec, ISO 3200

 

آیا می توانید این بارش را از نیمکره جنوبی تماشا کنید؟ مطمئنا می توانید! در عرض های جغرافیایی معتدل در نیمکره جنوبی، تعداد شهابها کمتر است. بارش شهابی در نیمکره شمالی بیشتر دیده می شود، جایی که کانون بارش در سرسوی آسمان می باشد. با این حال، این بارش از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نیمکره جنوبی نیز قابل مشاهده است.

  چند شهاب خواهید دید؟ این بارش شهابی ثابت و پربار است، اما تعداد شهابی که می بینید نیز به شدت به شرایط آسمان شما و میزان فاصله شما با چراغ های شهر بستگی دارد. غالباً، در ساعات پس از نیمه شب و در زیر آسمان تاریک، می توانید در هر ساعت 50 شهاب یا بیشتر مشاهده کنید. نرخ 100 شهاب در ساعت – یا بالاتر – در شرایط مطلوب آسمان در اوج بارش گزارش شده است.

 

در سال 2020 آسمانی بدون ماه، آسمانی تاریک برای بارش امسال تضمین می کنند. چند شهاب خواهید دید؟ مطمئناً گفتن تعداد آن سخت است! فقط تماشا کنید و به ما اطلاع دهید.

 

شهابها از کجا آمده اند؟ اگرچه شهابها را گاهی اوقات “ستاره تیرانداز” مینامند، اما هیچ ارتباطی با ستاره ندارند. هر سال تقریباً در این زمان، سیاره زمین ما از مسیر مداری یک جرم مرموز به نام 3200 Phaethon عبور می کند که سیارک بوده، اما ظاهری شبیه یک دنباله دار دارد. بقایای این جسم در اتمسفر بالای زمین می سوزد تا بارش شهابی جوزایی سالانه اتفاق بیفتد.

مسیر مداری 3200 Phaethon، شی والد اصلی شهابهای جوزایی، از  skyandtelescope.com.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Geminid meteors best on December 13-14

Posted by EarthSky in TONIGHT | December 13, 2020

https://earthsky.org/tonight/december-geminid-meteor-shower

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *