چگونه صورت فلکی سپر را در آسمان تاریک مشاهده کنیم!؟

 

به دنبال یکی از زیباترین جاذبه‌های آسمانی قابل مشاهده در این زمان سال است. در آسمان تاریک و دوراز آلودگی نوری، شما باندی پر از ستاره از دنباله کهکشان راه شیری ما مشاهده خواهید کرد، همچنین می‌توانید صورت فلکی بسیار کوچکی به نام سپر را نیز پیدا کنید. تنها چهار تا پنج ستاره از این صورت فلکی دیده می‌شود. 

 

این صورت فلکی ابتدا توسط ستاره‌شناس لهستانی یوهانس هولیوس در قرن 17 ارائه شد. هولیوس نام این صورت فلکی کوچک را در ابتدا به اسم سپر سوبیسیانوم یا ((سپر سوبیسکی)) نامگذاری کرد که به افتخار پادشاه لهستان در قرن هفدهم جان سوم سوبیسکی بود که در جنگ وین در سال 1683 موفق شد پیروز شد ولی در واقع جنبه تبلیغ داشت امروزه این نام کوتاه شده و به صورت کلمه سپر در آمده‌است.

معروفترین اجرام عمق آسمان در سپر عبارتند از مسیه 11، خوشه اردک وحشی و خوشه باز مسیه 26. این صورت فلکی نیز خانه ستاره متغیر دلتای سپری است.

صورت فلکی سپر هیچ ستاره‌ای با قدر بزرگتر از 3.00 یا در حدود 10 پارسکی (32.6 سال نوری) زمین ندارد. درخشان‌ترین ستاره در این صورت فلکی، آلفای سپری است که دارای قدر ظاهری 3.85 می‌باشد. نزدیکترین ستاره LHS 3398 (کلاس طیفی M1V) است که در فاصله 41.54 سال نوری زمین قرار دارد. صورت فلکی سپر تنها یک سیاره فراخورشیدی با نام COROT-17 (کلاس طیفی G2V) دارد.

 

سپر، همراه با عقاب، آتشدان، قنطورس، تاج جنوبی، کلاغ، پیاله، چلیپا، دجاجه، هرکول، مار باریک، گرگ، شلیاق، مارافسای، پیکان یا سهم، سکستانت، مار، مثلث جنوبی و روباهک متعلق به خانواده صورت فلکی‌های هرکول است.

 

سپر شامل دو جرم مسیه است – مسیه 11 یا NGC 6705، خوشه اردک وحشی) و مسیه 26 (NGC 6694). یک بار شهابی در ارتباط با صورت فلکی، بارش شهابی در ماه ژوئن (Eta Serpentids) در محدوده صورت فلکی سپر می‌باشد. بارش شهابی بین 2 ژوئن تا 29 ژوئیه اتفاق می‌افتد و اوج بارش هر ساله در 27 ژوئن رخ می‌دهد.

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منابع:

See the constellation Scutum the Shield

Posted by EarthSky in TONIGHT | July 29, 2019

https://earthsky.org/tonight/constellation-named-for-a-polish-king-2

http://www.constellation-guide.com/constellation-list/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *