آلبیرو ، ستاره دوتایی محبوب

 

ستاره آلبیرو – که به نام بتا دجاجه نیز شناخته می‌شود – در صورت فلکی دجاجه یا قو واقع شده است که یک ستاره مشهور دوتایی است. با استفاده از یک تلسکوپ کوچک به راحتی می‌توانید ببینید که یک ستاره آلبیرو، آبی بوده و دیگری طلایی می‌باشد.

آلبیرو به دلیل تضاد رنگی واضح بین دو ستاره‌اش – ستاره طلایی درخشان‌تر و ستاره آبی تیره‌تر – شناخته شده است.

آلبیرو،دو ستاره به رنگهای آبی و طلایی. عکس از تام وایلدونر.

 

آلبیرو – که به آن بتا دجاجه نیز شناخته می‌شود درخشان‌ترین ستاره در آسمان نیست. به صورت یک ستاره معمولی مجزا با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. اما اگر با یک تلسکوپ به آن نگاه کنید، می‌بینید که چرا علاقه‌مندان به آسمان شب، عاشق آلبیرو هستند. با یک تلسکوپ، به راحتی می‌توانید آلبیرو را به صورت یک ستاره دوتایی زیبا (ستاره طلایی درخشان‌تر و ستاره کم‌نور آبی) ببینید.

 

چگونه می‌توان آلبیرو را به صورت دو ستاره دید؟

این دو ستاره در 30X (“قدرت 30” یا بزرگنمایی 30) مشاهده می‌شوند. اگر دوربین دوچشمی بسیار قدرتمندی نداشته باشید که روی یک سه پایه سوار شود، دوربین‌ دوچشمی شما آلبیرو را به صورت دو ستاره به شما نشان نمی‌دهند، اما هر تلسکوپ کوچکی می‌تواند آن را به صورت دوتایی به شما نشان دهد. هنگامی که آلبیرو را به صورت دو ستاره می‌بینید، متوجه تضاد رنگ چشمگیری بین این دو می‌شوید.

 

چگونه می‌توانید آلبیرو را در آسمان شب مشخص کنید؟

اگر بتوانید صورت فلکی دجاجه یا قو را در آسمان تشخیص دهید، پیدا کردن آن بسیار آسان است. دجاجه شکل قابل تشخیصی مانند یک صلیب دارد و صورت فلکی نیز به عنوان صلیب شمالی شناخته می‌شود. درخشان‌ترین ستاره دجاجه، به نام دنب، سر صلیب یا دم قو را نشان می‌دهد. آلبیرو پایه صلیب یا منقار قو را مشخص می‌کند.

صورت فلکی دجاجه یا قو. ستاره درخشان دنب در دم  قو واقع شده است، در حالی که آلبیرو در راس قو است. آلبیرو نمایانگر منقار یا چشم دجاجه است. تصویر از Constellation of Words

صورت فلکی قو در یک الگوی ستاره‌ای یا صورتواره بزرگ معروف ملقب به مثلث تابستانی واقع شده است. سه ستاره روشن را اینجا ببینید: وگا، الطایر، و دنب.

 

دو ستاره آلبیرو یک سیستم ستاره دوتایی واقعی را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر ، دو ستاره آن فقط تنها از نظر ناظر زمینی دوتایی دیده نمی‌شوند. بلکه آنها در اطراف یک مرکز مشترک جرم می‌چرخند.

 

با این حال ، این دو ستاره کاملاً از هم فاصله دارند و ممکن است 10000 سال طول بکشد تا بتوانند به دور یکدیگر بچرخند. حتی اگر این دو ستاره در یک تلسکوپ به هم نزدیک باشند، به خاطر داشته باشید که به دنبال رصد سیستمی هستید که 430 سال نوری دورتر واقع شده‌اند.

 

ایان آنتونی این عکس تلسکوپی زیبا را از آلبیرو را به اشتراک گذاشته است. به تقابل رنگ بین دو ستاره توجه کنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

.Albireo, beloved double star

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | BRIGHTEST STARS | August 4, 2019

https://earthsky.org/brightest-stars/albireo-finest-double-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *