ستاره‌شناسان می‌توانند با بررسی درون شهاب سنگ، قند مورد نیاز برای حیات را بیابند!!

 

تصور می‌شود شهاب‌سنگ‌ها حامل بسیاری از مواد اساسی برای حیات می‌باشند.

 

این اکتشاف نشان می‌دهد مواد ارگانیکی که برای حیات مورد نیاز هستند، میتوانند در محیط بدون حیات مثل استروئیدها و زمین اولیه به وجود آیند.

 

دانشمندان می‌توانند به جستجوی مولکولهای مهم حیات ادامه دهند. حالا آنها می‌توانند یکی دیگر از این مولکولها را به این لیست اضافه کنند: ریبوز. یک گونه از قند که نقش حیاتی در کد ژنتیکی حیات ایفا می‌کند.

یک تیم تحقیقاتی که توسط یوشیهیرو فروکاوا از دانشگاه توکیو در ژاپن رهبری می‌شود اخیرا یک نمونه از شهاب سنگ را آنالیز کرده‌اند. یافته‌ها شواهد بیشماری پیشنهاد می‌دهد که بعضی از آنها نتایجشان درمجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.

منشا حیات از فضا

دانشمندان می‌خواهند بفهمند چطور حیات در زمین شکل گرفته است. برای درک این موضوع، آنها ابتدا باید بفهمند که چطور مولکولهای ارگانیک شکل گرفته‌اند و در محیط بدون حیات برهم‌کنش کردند. فعالیتهای ژئولوژیکی سوابق شیمیایی بسیاری را پاک کرده است که قبل از حیات در زمین شکل گرفته است. اما شهاب‌سنگها، تکه‌سنگهایی از منظومه شمسی ابتدایی هستند که به زمین افتاده‌اند ولی سوابق شیمیایی نخستین روزهای سیستم منظومه شمسی ما را حفظ کرده‌اند.دنیل گلاوین یک اخترشناس در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا و نویسنده این مطالعه جدید می‌گوید “برای گفتن این داستان ما به شهاب‌سنگ‌ها تکیه کرده‌ایم. آنها اساسا کپسول‌های فریز شده‌ی زمان هستند.”دانشمندانی که شهاب‌ها را مطالعه می‌کنند مولکولهایی مثل اسید آمینه و نوکلئوبازها را قبلا یافتند که برای حیات مورد نیاز هستند، اما آنها ریبوز را مشاهده نکرده‌اند. این قند ستون فقرات RNA را می‌سازد، مولکولی که مسئول حمل پیام ژنتیکی در سلولهای ما می‌باشد. تیم فروکاوا تکنیک دقیقی را به کار می‌برند تا مطمئن شوند مولکول قند در فعالیتهای اکتشافی تخریب نمی‌شود و قادر باشند تا ریبوز و بقیه‌ی قندها را نمایان کنند.

دانشمندان بعضی از قندهایی که برای ساخت RNA موردنیاز است را در این شهاب سنگ مارکیسون پیدا کرده‌اند.

طبخ حیات

یافتن راحت این مولکولها که برای حیات ضروری است لزوما به این معنی نیست که سنگ‌های فضایی آنها را باید به زمین بیاورند. اما حداقل نشان میدهد که راه‌های طبیعی و ژئولوژیکی برای این مولکولهای ارگانیک وجود دارد تا این محیط بی‌حیات را در استروئیدها و زمین اولیه شکل دهند.یافتن اینکه چطور مولکول‌ها میتوانند برای تشکیل دادن ساختار پیچیده‌تر موردنیاز برای زندگی– مثل DNA و RNA– کنار هم بیایند، چالش‌آور است. اما کلاوین گفته است یافتن این مولکولهای اساسی در شهاب سنگ وادارش کرده است که به این فکر کند که یافتن حیات در خارج زمین یک مقدار بیشتر محتمل‌تر شده است.گلاوین میگوید”هر زمان که ما یک بلوک سازنده در شهاب سنگ پیدا کردیم، امیدی جدید به ما داد” ترجمه: جناب آقای پیمان نوروزیمنبع:

Astronomers look inside meteorites and find the sugars needed for life

http://www.astronomy.com/news/2019/11/astronomers-look-inside-meteorites-and-find-the-sugars-needed-for-life

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *