سیاهچاله ثقیل رکورد جدیدی را برای داشتن جرم زیاد در اختیار دارد!!

 

اخترشناسان سیاه‌چاله‌ای با 40 بیلیون برابر جرم خورشید را در قلب خوشه کهکشانی Abell 85 کشف کرده‌اند.

این خوشه کهکشانی – Abell 85 – شامل بیش از 500 کهکشان جداگانه است. روشنایی موجود در مرکز ، Holm 15A نام دارد. اخترشناسان به قلب آن نگاه كردند تا جرم يك سياهچاله را با 40 بیلیون برابر جرم خورشيد ما اندازه‌گيري كنند. تصویر از Matthias Kluge/ USM Wendelstein Observatory/ MPE.

انستیتوی فیزیک فرازمینی ماکس پلانک (MPE) در نزدیکی مونیخ، آلمان، در تاریخ 3 دسامبر 2019 اعلام کرد که اخترشناسان رکورد جدیدی را برای یافتن پرجرم‌ترین سیاه‌چاله در نزدیکی جهان بدست آورده‌اند. آنها متوجه این سیاهچاله شدند زیرا باعث شده تا مرکز کهکشان آن با توجه به انبوه ستارگان کهکشان، به طرز عجیب و غریبتری باشد.

Holmberg 15A یک ابرکهکشان بیضوی، تقریبا 700 میلیون سال نوری از زمین است. این کهکشان مرکز خوشه کهکشانی Abell 85 است. برخلاف سیاه چاله مرکزی ما که حدود 4 میلیون جرم خورشیدی دارد، سیاهچاله مرکزی رکورددار جدیدی در کهکشان Holm 15A با 40 بیلیون برابر جرم خورشید ما است.

اگرچه کهکشان مرکزی خوشه Abell 85 دارای جرم قابل توجهی در حدود 2 تریلیون (1012) برابر جرم خورشیدی است، مرکز کهکشان بسیار پراکنده و کم نور است. به همین دلیل است که یک گروه مشترک ستاره‌شناس در MPE و رصدخانه دانشگاه مونیخ به این کهکشان علاقه مند شدند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
Hefty black hole holds new record for high mass
Posted by Deborah Byrd in SPACE | December 8, 2019

Hefty black hole holds new record for high mass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *