طوفان در فنجان کیهانی!!

این کوازار که به دلیل شکل آن،  به نام فنجان (Theacup) نامیده می‌شود، باعث طوفانی کیهانی در یک کهکشان دورافتاده می‌شود. منبع کوازار، سیاهچاله غول پیکری است که در مرکز کهکشان پنهان شده است.

کوازاری که به خاطر شکلش به نام Teacup – فنجان نامیده می‌شود، باعث طوفان در کهکشانی می‌شود که حدود 1.1 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. به نظر ستاره‌شناسان، منبع انرژی کوازار، یک سیاهچاله پرجرم در مرکز کهکشان است.

یک بیانیه از مرکز رصدخانه چاندرا توضیح می‌دهد:

ماده در مناطق مرکزی کهکشان به سمت سیاه چاله کشیده شده و توسط گرانش قوی و میدان مغناطیسی در نزدیکی سیاهچاله انرژی می گیرد. مواد پرتاب کننده تابش بیشتری را نسبت به تمام ستارگان کهکشان میزبان تولید می‌کنند. این نوع سیاهچاله به طور فعال در حال رشد است که به عنوان کوازار شناخته شده است.

کهکشان میزبان Teacup که به طور رسمی به نام SDSS 1430 + 1339 شناخته می‌شود، در سال 2007 کشف شد. داده‌های جدید ماموریت Chandra و ESM XMM-نیوتن به ستاره‌شناسان درک دقیقی از تاریخ این طوفان کهکشانی داده است. یک مطالعه توصیفی از این نتایج در تاریخ 20 مارس 2019 در  Astrophysical Journal منتشر شد. اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که اخترشناسان در مورد Teacup از Ray Observatory چاندرا را در لینک زیر بخوانید:

http://chandra.si.edu/photo/2019/teacup/


این تصویر ترکیبی جدید شامل داده های اشعه ایکس از Chandra (آبی) همراه با نمای نوری از تلسکوپ فضایی هابل ناسا (قرمز و سبز) است. “دسته” Teacup یک حلقه نور و اشعه ایکس نور اطراف حباب غول پیکر است. این پدیده که در حدود 30،000 سال نوری سیاهچاله غول پیکر قرار دارد، احتمالا توسط یک یا چند فوران متشکل از سیاهچاله تشکیل شده است. تصویر از ناسا / STScI / W. Keel et al

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Storm in a cosmic teacup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *