در چنین روزی، اورانوس به طور تصادفی کشف شد!!

ویلیام هرشل، ستاره‌شناس انگلیسی، در تاریخ 13 مارس 1781، سیاره اورانوس را کشف کرد – نخستین سیاره‌ای که از زمان باستان به بعد کشف شده است.


اورانوس با رنگ خالص آبی که توسط ویجر 2 در سال 1986 دیده شد. ویجر 2 تنها فضاپیمایی است که تا کنون اورانوس را از نزدیک رصد کرده است. تصویر از ناسا

13 مارس 1781. سیاره هفتم – اورانوس – در این تاریخ،  بطور کاملا تصادفی کشف شد. ستاره‌شناس بریتانیایی ویلیام هرشل یک بررسی از تمام ستاره‌هایی با قدر حداقل 8 انجام داد، ستاره‌هایی که فقط با چشم غیرمسلح به تنهایی دیده می‌شد. در این زمانی، او متوجه یک شی بسیار ضعیف متحرک شد که در مقابل ستاره ثابتی قرار داشت. این جنبش به وضوح نشان داد که جسم نزدیکتر از ستارگان بود. ابتدا فکر کرد که یک دنباله‌دار پیدا کرده است. بعدها او و دیگران متوجه شدند که این جسم، یک سیاره جدید در اطراف ما خورشید است، اولین سیاره جدید که از دوران باستان به بعد کشف شده است.

اخترشناسان بعدا فهمیدند که اورانوس را تا سال 1690 مشاهده کرده بودند. آنها قبلا هرگز متوجه آن نشده بودند. هرشل اولین کسی بود که ماهیت واقعی این نور دوردست در آسمان ما را درک کرد.


تلسکوپ معروف 40 فوتی (12 متری) مشهور ویلیام هرشل، بین سالهای 1785 و 1789 در رصدخانهای در Slough انگلستان ساخته شد. این تلسکوپ بزرگترین تلسکوپ در جهان برای 50 سال بود. تصویر از Wikimedia Commons.

هرشل پیشنهاد کرد که سیاره به اسم جورجیو سیدوس پس از پادشاه جورج سوم نامگذاری کند، اما کسانی که در بیرون از انگلیس بودند از این ایده راضی نبودند. در عوض، بر اساس پیشنهاد یونان التر بئد، اخترشناسان تصمیم گرفتند، دنباله رو نامگذاری این سیاره از اسم خدایان باستانی باشند.

اورانوس – یک خدای آسمان باستانی و یکی از اولین خدایان در اساطیر یونانی است که گاهی اوقات پدر آسمان نامیده می‌شود و به عنوان پسرش و شوهر گایا و یا مادر زمین شناخته می‌شود.

امروزه می‌دانیم که اورانوس دارای یک سیستم حلقه‌ای پیچیده است. در این طرح، حلقه‌ها با خطوط پررنگ و مدارهای قمر در خطوط نقطه چین نشان داده شده است. تصویر از Wikimedia Commons.

در سال 1977، ستاره‌شناسان با استفاده از رصدخانه هوابرد کویپر، یک کشف دیگر کردند: حلقه‌های اطراف سیاره اورانوس. این کشف اورانوس را به سیاره منظومه شمسی شناخته شده در منظومه شمسی ما تبدیل کرد.

اولین فضاپیمای ساخت انسان – ویجر 2- در سال 1986 به اورانوس نزدیک شد. فضاپیما در 24 ژانویه 1986 در حدود 81،500 کیلومتری (50،600 مایل) نزدیک حلقه‌های اورانوس رد شد. ویجر 2 هزاران عکس و مقادیر زیادی از سایر اطلاعات علمی درباره این سیاره، قمرها، حلقه‌ها، جو، محیط داخلی و محیط مغناطیسی اطراف اورانوس بدست آورد.

تصویر ویجر 2 رنگ واقعی و نادرست است. تصویر از طریق ناسا

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Today in science: Uranus discovered by accident

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *