امواج لرزه‌ای در قدیمی‌ترین کهکشان مارپیچی شناخته شده ممکن است منشا کهکشان راه شیری ما را روشن کند!!

امواج لرزه‌ای در قدیمی‌ترین کهکشان مارپیچی شناخته شده ممکن است منشا کهکشان راه شیری ما را روشن کند!!

 

مشاهدات آلما از کهکشان مارپیچی فوق العاده دور BRI 1335-0417 امواج لرزه‌ای را در سراسر آن نشان داد.

 

تلسکوپ رادیویی آرایه میلی متری/زیر میلی متری بزرگ آتاکاما (ALMA) قدیمی ترین و دورترین کهکشان مارپیچی شناخته شده در جهان ما، BRI 1335-0417 را رصد کرد. (اعتبار تصویر: تصویر: جاناتان بلاند هاثورن و تورستن تپر-گارسیا/دانشگاه سیدنی)

 

مشاهدات اولین امواج لرزه‌ای در یک کهکشان باستانی احتمالاً بینش جدیدی از منشأ راه شیری ما ارائه می‌دهد.

 

این کهکشان که با نام BRI 1335-0417 شناخته می شود، بیش از 12 بیلیون سال قدمت دارد و آن را به قدیمی‌ترین و دورترین کهکشان مارپیچی شناخته شده در جهان ما تبدیل می کند.

محققان با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکاما (ALMA) در شیلی، حرکت گاز را در اطراف کهکشان مطالعه کردند و به نوبه خود شکل‌گیری یک موج لرزه‌ای را ثبت کردند. طبق بیانیه دانشگاه ملی استرالیا، چنین پدیده‌هایی قبلاً در چنین کهکشانی اولیه مشاهده نشده بود.

 

تکافومی تسوکویی، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه ملی استرالیا، در این بیانیه گفت: «ما به طور خاص به چگونگی حرکت گاز به داخل و سراسر کهکشان علاقه‌مند بودیم. گاز یک عنصر کلیدی برای تشکیل ستارگان است و می‌تواند سرنخ‌های مهمی در مورد این امر به ما بدهد که چگونه یک کهکشان واقعاً به شکل‌گیری ستاره‌اش سوخت می‌دهد.

 

مشاهدات آلما نشان می‌دهد که دیسک کهکشان – متشکل از ستارگان در حال چرخش، گاز و غبار – دارای امواجی مانند امواجی است که پس از پرتاب کردن در یک سنگ در سراسر یک حوضچه پخش می‌شود. این تیم بر این باور است که این امواج احتمالاً نتیجه عوامل خارجی مانند جریان گاز جدید به کهکشان یا برهم کنش با کهکشان‌های کوچکتر همسایه است.

 

تسوکویی در بیانیه‌ای گفت: “هر دو احتمال کهکشان را با سوخت جدید برای تشکیل ستاره بمباران می‌کنند.”

 

به گفته تسوکوی، محققان همچنین ساختاری میله مانند را در قرص کهکشان مشاهده کردند – دورترین ساختار شناخته شده در نوع خود – که می‌تواند حرکت گاز را در کهکشانهای مارپیچی مختل کند و آن را به مرکز کهکشان منتقل کند.

 

BRI 1335-0417 نشان دهنده یک کهکشان باستانی از زمانی است که جهان فقط 10 درصد از سن فعلی خود را داشته است. با این حال، ساختارهای مارپیچی در کیهان اولیه نادر هستند، بنابراین محققان BRI 1335-0417 را برای درک بهتر چگونگی شکل گیری چنین کهکشانی‌ها و نحوه تامین گاز برای سوخت رسانی به شکل گیری سریع ستاره آنها مورد هدف قرار دادند.

 

امیلی ویسنیوسکی، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «کهکشان‌های اولیه با سرعت بسیار بیشتری نسبت به کهکشان‌های امروزی ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند. جرم به کهکشان راه شیری ما، ستاره‌ها را با سرعت چند صد برابر سریعتر تشکیل می‌دهد.

 

مشاهدات آلما همراه با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، به جمع‌آوری تکامل BRI 1335-0417، از جمله انباشت گاز و متعاقب آن ستاره‌زایی کمک می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Ripples in the oldest known spiral galaxy may shed light on the origins of our Milky Way

By Samantha Mathewson

 https://www.space.com/ripples-oldest-known-spiral-galaxy-milky-way-origins

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *