کهکشان باستانی بزرگ آن چیزی نیست که ستاره‌شناسان در ابتدا فکر می کردند!!

برداشت هنری از آنچه ما فکر می‌کردیم HFLS3 شبیه آن است. (ESA/C. Carreau)

کیهان اولیه دوران خشنی بود. در 2 بیلیون سال اول پس از انفجار بزرگ کهکشانها با هم برخورد و رشد کردند.

تفسیر نوری که تا این حد در فضا و زمان سفر کرده است می‌تواند دشوار باشد و ما همیشه آن را به درستی دریافت نمی‌کنیم. در واقع، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی در حال کار به تازگی چیزی را آشکار کرده است که ممکن است یک مورد شگفت انگیز از هویت اشتباه باشد.

“کهکشانی” به نام HFLS3 که در سال 2013 به عنوان منشأ تشکیل ستارگان لجام گسیخته تنها 880 میلیون سال پس از انفجار بزرگ کشف شد، اصلا کهکشان نیست. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب، HFLS3 در واقع شش کهکشان است که در سپیده‌دم کیهانی در معرض یک برخورد حماسی و غول پیکر قرار می‌گیرند.

این مطالعه به رهبری گرت جونز اخترفیزیکدان از دانشگاه آکسفورد، برای انتشار در اخترشناسی و اخترفیزیک پذیرفته شده است و در سرور پیش چاپ arXiv موجود است.

وقتی HFLS3 آن را در داده‌های تلسکوپ فضایی هرشل یافتند، ذهن دانشمندان را درگیر کرد. آنجا بود که در همان ابتدای کیهان در دوران یونیزه شدن مجدد قرار داشت و ستارگان را با سرعت حیرت انگیز حدود 3000 جرم خورشید در سال پمپاژ می‌کرد. در مقایسه، کهکشان راه شیری حدود 8 جرم خورشیدی ستاره در سال تولید می‌کند، حتی اگر تصور می‌شد جرم این دو جرم تقریباً یکسان باشد.

توضیح این موضوع چالش برانگیز بود، زیرا تصور نمی‌شد کهکشان‌ها بتوانند در اوایل کیهان به این اندازه بزرگ شوند یا سرعت تشکیل ستاره‌ای با این سرعت بالا داشته باشند.

اما مشاهدات هرشل، و رصدهای بعدی هابل، حاکی از آن بود که اتفاقات بیشتری در جریان است، با اشاره به اینکه شاید بیش از یک کهکشان در آن درخشش دور وجود داشته باشد.

جیمزوب که برای نگاه کردن به عمیق‌ترین نقاط فضا-زمان با بالاترین وضوح تاکنون بهینه شده است، به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا نگاه دقیق‌تری به HFLS3 نسبت به آنچه بیاندازند که قبلاً می‌توانستیم به دست آوریم.

در سپتامبر 2022، دستگاه NIRSpec نزدیک به مادون قرمز جیمزوب مشاهداتی از قسمتی از آسمان انجام داد که HFLS3 در آن یافت می‌شود و جونز و تیمش با ذوق زیاد به کار روی داده‌ها پرداختند و هنگامی که آنها داده‌ها را پردازش کردند و نحوه انحراف نور را هنگام حرکت در سراسر جهان جدا کردند، متوجه شدند که نشانه‌هایی از شش کهکشان متمایز در داخل آن وجود دارد.

ادغام کهکشانهای hfls3

جزئیات جدید HFLS3 شش کهکشان مجزا را شناسایی می‌کند که زمانی تصور می‌شد تنها یک کهکشان وجود دارد. (جونز و همکاران، نجوم و اخترفیزیک، 2023)

آنها دریافتند که در فضایی به قطر فقط 36000 سال نوری، HFLS3 متشکل از سه جفت کهکشان کوچک است که در یک رقص قفل شده‌اند و آنها را به سمت یک برخورد اجتناب ناپذیر می‌برد. این برخورد در طی یک بیلیون سال پس از مشاهده رخ می‌داد. این یک زمان بسیار کوتاه برای چیزی حماسی مانند یک برخورد کهکشانی است.

آنها به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که فعل و انفعالات گرانشی آنها مواد ستاره ساز آنها را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود که با تشکیل ستاره شعله‌ور شود، بنابراین سرعت بسیار بالایی که در آن ستاره‌های جدید متولد می‌شوند را نیز توضیح می‌دهد و این کشف یک عکس فوری شگفت‌انگیز از نحوه تعامل و رشد کهکشان‌ها در دوره‌ای به نام سپیده‌دم کیهانی ارائه می‌دهد.

محققان می‌گویند که این امر مستلزم بررسی بیشتر و دقیقتر، هم در مورد این و هم سایر منابع است.

آنها در مقاله خود می‌نویسند: “در مجموع، نتایج ما نیاز به یک تفسیر مجدد شدید از میدان HFLS3 دارد.”

HFLS3 احتمالاً یک ستاره‌افشان خشن نیست، اما در عوض یکی از متراکم‌ترین گروه‌های کهکشان‌های ستاره‌ساز در حال تعامل را در بیلیون سال اول کیهان نشان می‌دهد.

Oversized Ancient Galaxy Isn’t What Astronomers First Thought