ستاره‌شناسان کهکشان تقریبا تاریک جدیدی را کشف کردند!!

منطقه‌ای به ابعاد 100 × 100 اینچ در اطراف نوبه. شکل ترکیبی از یک تصویر رنگی RGB با استفاده از باندهای g، r و i HiPERCAM و یک تصویر سیاه و سفید g + r برای پس‌زمینه است. اعتبار: arXiv (2023). DOI: 10.48550/arxiv.2310.12231

با تجزیه و تحلیل تصاویر نوری عمیق از پروژه میراث IAC Stripe 82، یک تیم بین المللی از ستاره‌شناسان به طور تصادفی یک کهکشان تقریبا تاریک جدید را کشف کردند. کهکشان تازه کشف شده با نام “Nube” دارای درخشندگی سطحی بسیار کم است و به اندازه ابر ماژلانی کوچک (SMC) پرجرم است..

کهکشانهایی با روشنایی سطح مرکزی کمتر از 26 mag/arcsec2 به طور کلی به عنوان “کهکشان‌های تقریبا تاریک” شناخته می‌شوند. آنها فاقد یک همتای نوری واضح هستند و معمولاً در کاتالوگهای نوری بررسی‌های میدانی گسترده از قلم افتاده‌اند. با این حال، این کهکشانهای کم‌نور ممکن است در صورت تصویربرداری عمیق‌تر، تابش نوری بسیار ضعیفی را به نمایش بگذارند.

اکنون تیمی از ستاره شناسان به سرپرستی میریا مونتس از دانشگاه لالاگونا اسپانیا، کهکشان دیگری از این نوع نادر را کشف کرده اند. آنها آن را در طی یک بازرسی بصری از یکی از میدان‌های بررسی پروژه میراث IAC Stripe 82 شناسایی کردند – یک بررسی گسترده برای نجوم روشنایی سطح ضعیف. این بررسی نوار 82 را بررسی می‌کند: نواری به عرض 2.5 درجه در امتداد استوای آسمانی در کلاهک کهکشانی جنوبی.

Nube در فاصله 350 میلیون سال نوری از ما واقع شده است و دارای روشنایی سطح مؤثر تقریباً 26.75 مگابایت بر ثانیه است. سن کهکشان 10 بیلیون سال است و فلزی بودن آن در سطح 1.1- اندازه گیری شده است.

وقتی نوبت به سایر پارامترهای بنیادی نوبه می‌شود، این مطالعه نشان داد که بسیار گسترده است و شعاع نیم جرمی آن 22500 سال نوری است. جرم ستاره‌ای این کهکشان حدود 390 میلیون جرم خورشیدی است و جرم کل هاله آن 26 بیلیون جرم خورشیدی تخمین زده می‌شود. این نتایج به چگالی سطح موثر حدود 0.9 جرم خورشیدی / پارسک 2 اشاره دارد.

بر اساس یافته‌ها، نویسندگان مقاله به این نتیجه رسیدند که Nube پرجرم‌ترین و گسترده‌ترین کهکشان در نوع خود است که تاکنون کشف شده است. معلوم شد کهکشان همچنین 10 برابر کم نورتر بوده و شعاع آن سه برابر بزرگتر از کهکشانهای معمولی فوق پراکنده (UDG) با جرمهای ستاره‌ای مشابه است. به طور کلی، UDGها کهکشانهایی با چگالی بسیار کم با اندازه‌های قابل مقایسه با کهکشان راه شیری هستند، اما تنها حدود 1 درصد به اندازه کهکشان خانه ما ستاره دارند.

با در نظر گرفتن ویژگیهای شدید Nube، محققان درباره منشا و ماهیت این کهکشان بحث می‌کنند. آنها بررسی کردند که آیا این ویژگی‌ها نتیجه شکل‌گیری اولیه کهکشان است یا اینکه به دلیل یک فرآیند تکاملی بعدی ناشی از محیطی است که در آن یافت می‌شود.

برای این منظور، و بر اساس این فرضیه که توزیع ستارگان در نوبه نماینده توزیع هاله ماده تاریک است، دریافتیم که نیم رخی به شکل سالیتون (معمول ماده تاریک فازی) توزیع مشاهده شده ستارگان را به خوبی بازتولید می کند.

Astronomers discover new almost dark galaxy